Domácí, přírodní, čerstvý i další: zakázané názvy potravin

TNBiz, 29.10.2015

Takových zakázaných slov je celkem sedm. Problémem ale je, že se v tom téměř nikdo nevyzná a tak zákazník nemá šanci odhalit, co je lživá reklama a co ne. Domácí, čerstvý, živý, čistý, přírodní, pravý nebo racionální - tato slova jsou zakázaná. Nesmí se objevit na potravinách, na jejich obalech ani v popisech. Realita je ale trochu jiná.

Reportéři TV Nova si hledání výrobků se zakázanými slovy vyzkoušeli na několika farmářských trzích v Praze. Většina prodejců měla značení v pořádku, našli ale i stánky, kde navzdory zákazu prodávali například domácí kuře nebo přírodní sirupy.

Pro zákazníka je nesmírně těžké poznat, jestli prodejce podvádí - v jasně formulované vyhlášce je totiž výjimka. "Tyto výrazy se mohou v názvu potraviny vyskytnout pouze tehdy, pokud jsou součástí názvu druhu, skupiny nebo podskupiny pro jednotlivý druh potraviny," uvedl mluvčí Státní zemedělské a potravinářské inspekce Pavel Kopřiva.

Jestli je slovo domácí nebo například živý součástí názvu, se musí dohledat v takzvaných komoditních vyhláškách. Téměř pro každý produkt je zvláštní paragraf. Ve výsledku je to hotová džungle pojmů, ve které se nevyznají ani ti, kteří takovou normu odhlasovali. "Z názvu se to nepozná. Opravdu je to nutné vyzkoušet. Ta označení by měla být co nejjednodušší, aby to člověk rychle pochopil, aby tam nemusel sáhodlouze hledat ve změti nápisů," říká například poslanec Herbert Pavera (TOP 09).

"Zákazník to pozná jedině podle toho, když si přečte zákon o potravinách a tabákových výrobcích a prováděcí vyhlášky. Jedině tak to pozná," potvrzuje i poslankyně Margita Balaštíková (ANO). Lidem ale takové opatření v praxi při výběru v obchodě nebo na stánku příliš nepomůže. Sice se chystá zjednodušení, to je ale zatím ve fázi prvních návrhů.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tipy a triky