Lze řemeslnou práci reklamovat? Ano, odpovídá právník

Paní Anna si před rokem nechala od jedné firmy, na kterou našla inzerát v novinách, zrekonstruovat již 30 let starou koupelnu. Z novoty se však dlouho netěšila, ani ne půl roku po dokončení prací se začaly odlupovat, a dokonce i odpadávat některé kachličky. Může paní Anna koupelnu reklamovat? Jak by měla postupovat? Na otázky odpovídá právník Mgr. Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz, která poškozeným pomáhá řešit neuznané reklamace.

Jakou smlouvou se řídí tento vztah?

Rekonstrukce staré či zhotovení nové koupelny se provádí většinou na základě smlouvy o dílo. U této smlouvy je velmi důležitý akt předání díla, při němž by měl zákazník upozornit na zjevné vady a žádat jejich nápravu.

Co je to zjevná vada?

Zjevnou vadou může být například prasklá kachlička či poškrábaná vana, která byla poškozená během prací. Tyto vady je potřeba zhotoviteli vytknout bezodkladně a domáhat se opravy či slevy z ceny. Vše je vhodné sjednat písemně. Na díle se však mohou objevit i tzv. skryté vady.

Co je to skrytá vada?

Skryté vady jsou vady, které zákazník nemá šanci poznat při předání, a které se obvykle projeví až po nějakém čase. Skrytou vadou může být právě odlupování kachliček užitím například nekvalitního lepidla, dále pak třeba nekvalitní těsnění kohoutku, které způsobí protékání, nebo špatné usazení vany, které se po čase projeví škvírami mezi kachličkami. Jestliže zákazník takovýto nedostatek zjistí, měl by bez zbytečného odkladu dílo u zhotovitele reklamovat.

Do kdy lze smlouvu o dílo reklamovat?

Reklamaci lze podat maximálně do dvou let od předání díla, po této lhůtě nároky zákazníka zanikají.

Jaké má poškozený zákazník práva?

Práva poškozeného zákazníka u smlouvy o dílo jsou v zásadě stejné, jako jsou obecné nároky z vadného plnění v případě kupní smlouvy. Zákazník může požadovat opravu díla či přiměřenou slevu z ceny díla.  V případě podstatného porušení smlouvy o dílo je dle zákona možné také od smlouvy odstoupit. Praktické naplnění této skutečnosti by však mohlo být velmi obtížné, protože si lze jen těžko představit například vrácení koupelny.

Co dělat, když zhotovitel reklamaci neuzná?

V takovémto případě je vhodné nechat si vypracovat znalecký posudek reklamované vady, jehož vypracování sice znamená určité náklady a potřebný čas k vypracování, ovšem při opětovné reklamaci s doložením znaleckého posudku (samozřejmě s kladným výsledkem pro zákazníka) může zhotovitel ustoupit a reklamaci uznat, zejména pokud reklamaci odmítal účelově. Spolu s reklamací by pak měl vyplatit i náklady na pořízení znaleckého posudku. Pokud by i přes doložení znaleckého posudku zhotovitel reklamaci dále odmítal, je možné obrátit se na právníka a následně na soud. 

Společnost Vaše nároky.cz pomáhá občanům získat finanční odškodnění, na které mají nárok v případě, že se stali obětí nepoctivého a nekalého jednání obchodníků, institucí či státu. Služby společnosti jsou nastaveny pro oboustrannou spokojenost tak, že za ně klient neplatí žádné poplatky a jedinou odměnou pro společnost je provize ze získané částky do maximální výše 25 % pouze v případě vyhraného sporu. Se společností Vaše nároky.cz tedy klient nic neriskuje, nic neztratí a může jen získat. Portfolio oblastí odškodnění, které společnost za klienty řeší, je opravdu široké, od kompenzace za zpožděný let, přes nevyplacenou mzdu, krácení pojistného plnění či reklamaci dovolené, až po náhradu škody za pochybení lékaře.

Více informací na www.vasenaroky.cz.

 


Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie Interiéry, nejlépe hodnocené fotografie



Články Interiéry