Zanedbaný brownfield Nákladového nádraží Žižkov se změní v unikátní Parkovou čtvrť

Jana Brožková, 19.10.2016
Nákladové nádraží Žižkov

Central Group změní zanedbaný brownfield severně od budovy Nákladového nádraží Žižkov v unikátní Parkovou čtvrť. Urbanistickou koncepci navrhl renomovaný architekt Jakub Cigler, který bude zastřešovat celý projekt. Architektonickou pestrost mu v konečné fázi dá více architektů, které Central Group pro jednotlivé bloky a etapy vybere v rámci architektonického workshopu. Výstavba v oblasti, pro kterou územní plán počítá se zhruba 2100 až 2600 bytů podle jejich velikosti, by mohla začít již v roce 2019. Projekt si vyžádá investici v řádu devíti miliard korun.

Atraktivní stavební pozemek o rozloze 128 tisíc m2 v jedné z nejžádanějších pražských rezidenčních lokalit, a to včetně projektu s již vydaným územním rozhodnutím, získal Central Group letos v létě. Původní projekt počítal s velkým obchodně-kancelářským komplexem, který by vyvolal výrazné zvýšení dopravy v oblasti, dále pak doplňkově s hotelem a byty. Central Group ale kontroverzní projekt, který vyvolával emoce, výrazně odlehčil a přepracoval. V oblasti převáží rezidenční funkce s doplňujícími obchody, službami a restauracemi v parterech bytových domů, množstvím zeleně a hodnotný veřejný prostor. Nové řešení také výrazně zredukuje dopravní zátěž.

„Věříme, že náš projekt bude velkým přínosem nejen pro jeho nové obyvatele, ale i pro současné občany Prahy 3. Počítá totiž s velkým množstvím parkové zeleně a především kvalitním veřejným prostorem, který dnes v Praze tolik chybí,“ řekl šéf Central Group Dušan Kunovský. „Oproti současnému stavu i původnímu plánu jde o výrazné zlepšení a odlehčení. Bude se jednat o kvalitní architekturu zasazenou do zeleně, postavíme zde i mateřskou školku a vybudujeme velký park. Jsem rád, že pro naši koncepci jsme našli podporu Městské části Praha 3,“ dodal Kunovský.

„Náš urbanismus vychází z tradic této části Prahy, počítá s polouzavřenými městskými bloky, které respektují charakter metropolitní zástavby tak typický právě pro Vinohrady a Žižkov,“ dodal autor projektu architekt Jakub Cigler. „Cílem zvoleného řešení je rozšířit Žižkov a Vinohrady o několik dalších bloků, které budou tvořit jak příjemné rezidenční domy, tak i pěší promenáda s velkorysou vodní plochou, ale i množství intimních dvorních zahrad,“ dodal. 

Nový velký park pro veřejnost

Přínosem pro celé okolí bude velký park, který vznikne v severní části v přímé návaznosti na park Židovské pece. Výrazně se tak lidem z okolí rozšíří možnost trávení volného času. Nový park bude mít také návaznost zeleným koridorem na vedlejší pozemky za budovou Nákladového nádraží, a zajistí tak pěší prostupnost celého území, která dnes neexistuje.

Na park bude přímo navazovat šestitřídní mateřská škola, spádová pro celé okolí s vlastní zahradou a vývařovnou. Školku v hodnotě 60 milionů korun postaví Central Group na vlastní náklady a převede ji do vlastnictví městské části. Upravená zeleň bude také v poloveřejných vnitroblocích, ulice budou lemované stromořadím. Množství zeleně, se kterým nový projekt počítá, mu dal také název – Parková čtvrť.

Stavět se začne od Basilejského náměstí. Jeho dotvoření je totiž významnou součástí celého projektu. Jihovýchodní blok Basilejského náměstí bude nově tvořit architektonicky unikání stavba, která nabídne i komerční prostory v přízemí. V této části projektu může vzniknout také podzemní parkoviště pro lidi z okolí. Auta, která dnes v oblasti není kam zaparkovat, se tak mohou dostat pod zem.

Oblast nynější Želivského ulice ožije. V přízemí bytových domů zde vzniknou komerční prostory s využitím pro obchody, služby a gastronomii. Sousedský charakter oblasti by mohl pomoci dotvořit malý pivovar, který Central Group v lokalitě plánuje. Projekt počítá s novou pěší zónou kolmou na Želivského ulici s jezírky, obchůdky, službami a restauracemi v přízemí, náměstím, množstvím příležitostí k posezení a s hodnotným veřejným prostorem. Stavby v Rezidenci Parková čtvrť budou maximálně 40 metrů vysoké, budou mít tedy nejvíce 12 pater.

Budoucnost Prahy je na brownfieldech

Kromě Nákladového nádraží Žižkov chce Central Group v brzké době stavět i na dalších svých brownfieldech. „Změna využití zanedbaných brownfieldů, které v současnosti neslouží veřejnosti, na zelené městské čtvrti plné života, to je ta jediná správná cesta, kterou se Praha musí vydat,“ řekl Kunovský.




Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie Stavba, nejlépe hodnocené fotografie



Články Stavba