Zajímavá výročí: Den planety Mars i oslava toalet

28. listopadu – Den planety Mars

Tušili jste, že toalety mají svůj vlastní den? A co planeta Mars? Ano, i tu si koncem listopadu připomínáme. Na řadu vědeckých událostí a výročí pamatují také v libereckém science centru iQLANDIA. Tady třeba mají řez splachovacím záchodem a vy tak přesně uvidíte, jak taková toaleta funguje. A s Marsem si tu také užijete, mají tu totiž vozítko, se kterým se po povrchu Rudé planety můžete sami projet.

19. listopadu – Mezinárodní den toalet

Je to tak, i záchod má svůj den. Pro nás je to možná úsměvné, ale na naší planetě stále existuje řada míst, kde splachovací záchod neexistuje. A právě to je ten důvod, proč má toaleta vlastní den. V některých afrických zemích například lidé dosud vykonávají potřebu klidně i na ulici. Tím se pak šíří onemocnění. Den toalet tak má připomínat tento problém a také šířit a propagovat osobní hygienu.

V iQLANDII je jedním z exponátů řez splachovacím záchodem. Jak vlastně funguje? Kde se bere voda, kterou splachujete a kam mizí? Po návštěvě science centra budete zase o něco moudřejší.

28. listopadu – Den planety Mars

Planeta Mars je lidem nejbližší. Je podobně velká, jako Země a jeden den na ní trvá skoro stejně dlouho, jako u nás. Vědci se řadu let domnívají, že by na ní mohl být život. V roce 2015 se jim konečně povedlo prokázat, že na Marsu je voda – základní předpoklad pro život. Rudou planetu si pak na Zemi připomínáme 28. listopadu. A pokud se o ní chcete dozvědět víc, v iQLANDII je k tomu ideální příležitost. Mají tu film Planety, který se Marsu také věnuje, a v expozici Kosmo se zase můžete po této planetě projet ve speciálním vozítku Mars Rover.

21. prosince 1985 – Největší zaznamenané zemětřesení na území Česka

Zima na přelomu let 1985 a 86 byla něčím výjimečná. Tentokrát ale ne sněhem nebo mrazem. Západní Čechy totiž postihla řada zemětřesní, při kterých praskaly zdi. Oblast kolem Chebu je seismicky nejaktivnější, před jednatřiceti lety, tři dny před Štědrým dnem, ale otřesy dosáhly hodnoty 4,6 na Richterově desetistupňové škále, což je v České republice dosud nepřekonaný rekord.

Jaké to je, když se pod vámi hýbe zem, zažijete i v iQLANDII. Mají tu speciální simulátor zemětřesení. A pokud vás tento přírodní jev zajímá víc, v expozici GEO o něm zjistíte řadu dalších informací.

Deset expozic a stovky exponátů

iQLANDIA nabízí i mnoho dalšího. V deseti expozicích přibližuje svět vědy. Podíváte se do vesmíru i pod povrch naší planety nebo prozkoumáte lidské tělo. iQLANDIA Liberec je členem České asociace science center.

Social icons