Některé realitky neoprávněně zabavují rezervační poplatek

Realitní kanceláře často nechtějí vracet rezervační poplatek, pokud nedojde k uzavření kupní smlouvy. V takové situaci se ocitla třeba Júlia Pokorná, s ní ale další stovky klientů, kterým se nedaří vymoci své peníze zpět. Realitky ale na podobné jednání nemají právo a klienti by se tak klidně měli obrátit na právníka a nebát se ani soudní dohry.

Júlia Pokorná se stala jednou z mnoha obětí triku, který některé realitní kanceláře zkoušejí na své klienty a kterým se snaží snadno a rychle vydělat. Když měla v červnu 2015 v úmyslu koupit nový byt, měla všechno dobře promyšlené. I přesto se ale nevyhnula problémům. Podobně jako stovky dalších lidí.

Realitní kanceláři složila zálohu ve výši čtyřiceti tisíc korun, teprve poté se ale dozvěděla, že jí nebyla schválena potřebná výše hypotéky a vážný zájemce o koupi jejího starého bytu nákup odřekl. „V takovém případě jsem pochopitelně nový byt nemohla koupit, požádala jsem proto o vrácení rezervačního poplatku a zrušení rezervace. Realitní kancelář ale zareagovala výzvou k podepsání kupní smlouvy,“ vzpomíná Pokorná.

Stejnou zkušenost mají stovky klientů realitních kanceláří v České republice. Ty si totiž navykly účtovat si poplatky, na které nemají nárok. A to platí i o rezervačním poplatku. „Osud rezervačního poplatku by měl být v prvé řadě jasně a srozumitelně ujednán v rezervační smlouvě. Pokud se tak nestane, nesmí si ho realitní kancelář ponechat,“ vysvětluje právník společnosti Vaše nároky.cz Petr Novák, na kterého se Júlia Pokorná se svým případem obrátila.

Obecně tedy platí, že pokud není ve smlouvě o rezervačním poplatku ani slovo, realitní kancelář si ho ponechat nesmí. Pokud ve smlouvě ošetřen je, kancelář si ho stejně smí ponechat pouze v případě, kdy dojde k úspěšnému uzavření smlouvy mezi kupujícím a prodávajícím nebo mezi majitelem a nájemníkem. Pokud se zájemce rozhodne smlouvu nepodepsat, má nárok na vrácení poplatku.

„Propadnutí rezervačního poplatku se v některých smlouvách považuje za ujednání o smluvní pokutě. Realitka ale nemůže zájemce k uzavření smlouvy nutit, takže na peníze z rezervačního poplatku nemá nárok,“ vysvětluje dále právník Novák. Pro Júlii Pokornou tak vymohl jejích 40 tisíc zpět.

Pokud mají klienti realitních kanceláří problém získat poplatek zpět, měli by se obrátit na právníka. Většinou je jejich nárok jasně daný, neměli by se tedy obávat ani případného soudního řízení. Výjimkou je pouze situace, kdy je rezervační smlouva podepsána přímo s majitelem nemovitosti, v takovém případě může rezervační poplatek propadnout druhé straně. Je tedy důležité přesně vědět, s kým zájemce rezervační smlouvu uzavírá.

Společnost Vaše nároky.cz

pomáhá občanům získat finanční odškodnění, na které mají nárok v případě, že se stali obětí nepoctivého a nekalého jednání obchodníků, institucí či státu. Služby společnosti jsou nastaveny pro oboustrannou spokojenost tak, že za ně klient neplatí žádné poplatky a jedinou odměnou pro společnost je provize ze získané částky do maximální výše 25 % pouze v případě vyhraného sporu. Se společností Vaše nároky.cz tedy klient nic neriskuje, nic neztratí a může jen získat. Portfolio oblastí odškodnění, které společnost za klienty řeší, je opravdu široké, od kompenzace za zpožděný let, přes nevyplacenou mzdu, krácení pojistného plnění či reklamaci dovolené, až po náhradu škody za pochybení lékaře.

Více informací na:www.vasenaroky.cz



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Bydlení rubrika