Nepodceňujte výrony, nevyplácí se je zanedbat!

Rubrika: Tipy a triky
Jana Brožková (Bydlet.cz), 22.09.2017
Výron si způsobíte nejen při sportu

Známe to téměř všichni. Stačí chvilka nepozornosti, špatně došlápneme a výron - nejčastěji kotníku - je na světě. Rozhodně se nevyplácí to zanedbat. Pak byste s tím totiž mohli mít problémy po zbytek života.

Možná, že máte ve svém okolí několik lidí, kteří neřešili vymknutí kotníku, a od té doby s tím mají potíže. Např. je bolí, kdykoliv se mění počasí. Není ani výjimkou, že se těmto lidem výrony opakují a oni to stále podceňují. To vede k tomu, že kotník ztrácí svou stabilitu a je náchylnější k dalším úrazům.

K vymknutí, výronu či podvrtnutí dojde tehdy, když se kotník vyskytne v nepřirozené pozici, vyvrátí se. Dochází k natahování vazů a jejich případnému natržení. Je třeba ovšem zdůraznit, že není výron jako výron. Zranění můžeme rozdělit na tři stupně podle jeho intenzity.

· 1. stupeň (natažení) – nejlehčí typ poranění, kdy se vazy natáhnou minimálně, nedošlo k jejich natržení. Postižené místo nejspíše oteče, ale do pár dnů to splaskne. Zhruba dva dny nohu příliš nezatěžujte.

· 2. stupeň (natržení) – dochází už k natržení menšího počtu vláken a větší bolesti. Otok se objevuje delší dobu včetně modřiny a pociťujete jisté omezení v pohybu. Je třeba nohu odlehčovat alespoň pět dní, ale přesnější pokyny vám dá lékař. Doporučuje se i trénovat propínání a flexování špičky.

· 3. stupeň (přetržení) – nejtěžší typ poranění, kdy dojde z velké části k přetržení vazu. Na kotník nelze našlápnout, je zcela nestabilní. Omezení došlapování na postiženou končetinu trvá přibližně šest týdnů, rekonvalescence až měsíce.

Jak výron poznáte?

Pokud špatně došlápnete a začne vás to bolet (především během nějaké zátěže) a zároveň se kolem vytvoří otok a podlitina, s největší pravděpodobností je kotník opravdu vymknutý. Zlomenina není tak častá, ale jestli máte obavy a nechcete nic podcenit, raději si zajděte k ortopedovi nebo na chirurgii.

Co byste tedy měli dělat, jestliže máte podezření na výron?

· Základem je nohu chladit a ledovat. K tomu mohou pomoci volně prodejné prostředky, např. Reparil Ice-Spray, který je speciálně určen pro první pomoc při drobných sportovních úrazech. Dokáže účinně ochladit pohmožděniny, přinese úlevu v případě vymknutí, svalových křečí a také při tvorbě hematomu. Díky chladivému efektu spraye se okamžitě zbavíte bolesti.

· Jestliže nemáte podobná léčiva při ruce, osvědčí se ledové zábaly, nebo třeba zamrazená zelenina, která se přiloží na postižené místo a obalí se třeba šátkem.

· Nohu znehybněte a zafixujte. Můžete použít elastické tapy nebo elastické obinadlo, ale dejte si pozor, abyste nohu nezaškrtili. Je potřeba, aby do ní stále proudila krev.

· Dejte postiženou končetinu do vyvýšené polohy.

Jak zabránit vzniku výronu?

Na prevenci myslete i v případě výronů. Základem je stabilní obuv, aby v ní byla noha pěkně ukotvena. Doporučují se boty s pevnou patou a podešví. Jestliže se nacházíte v terénu, vyplatí se investovat do kvalitnější obuvi a také sledovat povrch, po němž šlapete. Mějte na paměti, že na úrazy nejsou nebezpečné jenom nerovnosti (např. kamínky), ale i kluzkost.

Názory na článek  Nepodceňujte výrony, nevyplácí se je zanedbat!
Na dané téma nejsou žádné názory.
Známkuj

Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem


Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie

Články Tipy a triky