České stavebnictví brzdí složitá legislativa, nastal čas ji změnit

Jiřina Kavková, 10.12.2017

České stavebnictví v říjnu vzrostlo meziročně o 3,2 procenta a navázalo tak na letošní růstovou vlnu. Informoval dnes Český statistický úřad (ČSÚ). Oproti prvnímu pololetí však růst zpomalil, může za to hlavně extrémně složitá legislativa, která nové výstavbě spíše brání, než aby ji umožňovala.

Podle ČSÚ bylo v říjnu zahájeno 2829 nových bytů, což představuje meziroční nárůst o 30,2 procenta. Při podrobnějším pohledu ale zjistíme, že pokračuje trend přesunu bytové výstavby mimo hlavní město. V Praze totiž firmy v říjnu zahájily stavbu pouhých 158 nových bytů, z toho jen 111 bylo v bytových domech. To je jeden středně velký bytový projekt. Vzhledem k tomu, že se na pražském trhu každý měsíc prodají průměrně čtyři stovky nových bytů, je počet zahájených bytů extrémně malý.

Výrazný nepoměr mezi poptávkou a nabídkou tak i nadále přetrvá. To lze vyčíst i z další statistiky, podle které developeři za první tři čtvrtletí letošního roku prodali celkem 4275 nových bytů. Stavební firmy však za prvních deset měsíců (tedy ještě o jeden měsíc více) podle ČSÚ zahájily stavbu jen 2601 nových bytů. Něco málo přes dva tisíce (2014) jich přitom bylo v bytových domech. Počet nově stavěných bytů tak nedosahuje ani poloviny prodejů. Je alarmující, že ani tato jasná a delší dobu se opakující data s nikým zodpovědným za současný stav nic neudělají.

Podpora českého stavebnictví by měla být jednou z hlavních priorit nové vlády. Nejde pouze o nastartování investic do potřebné infrastruktury, ale hlavně výrazné zjednodušení stavební legislativy. Nyní musí i ten nejmenší stavebník, který chce vybudovat rodinný domek nebo zahradní chatu, oběhat spoustu úřadů a získat desítky razítek. U těchto malých staveb trvá získání všech povolení zhruba jeden rok, což je nenormální. U větších bytových projektů se pak dostáváme někam k pěti letům, které uběhnou od prvotního oznámení záměru po definitivní souhlas s výstavbou. A ještě mnohem déle zabere povolování klíčových infrastrukturních staveb. To je už déle neakceptovatelné. Doplácíme na to totiž my všichni. Ať už jízdou po nespravených silnicích, kodrcáním se ve vlacích po zastaralých železnicích či nemožností koupit cenově dostupný byt.

 RNDr. Evžen Korec, CSc., generální ředitel a předseda představenstva 



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie Stavba, nejlépe hodnocené fotografie



Články Stavba