Češi nerozumí financování bydlení, v testu dosáhli pouhých 41 %

Na vlastní bydlení má v hotovosti pouze kolem 8 % Čechů, a tak jediné řešení je si půjčit. Češi do 55 let by v 79 % pro peníze zamířili do banky nebo stavební spořitelny. Finanční gramotnost ale v oblasti financování bydlení pokulhává. „Finanční gramotnost je u Čechů dlouhodobě považovaná za průměrnou, každoroční měření našich znalostí Českou bankovní asociací v oblasti financí se pohybuje mezi 50 a 60 %. Pokud se ale podíváme hlouběji, jako v našem průzkumu na financování bydlení, vykazujeme mnohem horší výsledky,“ vysvětluje Martin Fritsch, specialista výzkumu trhu a klientů ze společnosti Wüstenrot.

Nejasnosti v otázkách ohledně státní podpory nebo regulací

Čechům dělaly největší problémy dotazy, kde byl zapojen stát, ať už ve formě finanční podpory konkrétního produktu nebo naopak regulace. Například jen 27 % respondentů správně odpovědělo, že státní podpora stavebního spoření dosahuje až 2 000 korun měsíčně. To, že banka nám na hypotéku obvykle půjčí až 80 % ceny nemovitosti, v průzkumu správně odpovědělo pouze 23 % dotázaných. Od 1. dubna banky dle rozhodnutí České národní banky mohou půjčit dokonce 90 %.„ Regulace pravidel pro poskytování hypoték z roku 2018 řadu zájemců znejistila v tom, za jakých podmínek je mohou získat. Je to oblast, na kterou je potřeba se ještě zaměřit, třeba i s pomocí finančních poradců,“ vysvětluje produktový manažer Wüstenrotu Marian Holub. Naopak nejlépe si Češi vedli v otázkách zkoumajících obecnější přehled o finančních produktech. Třeba to, že na kterých finančních produktech jsou vklady pojištěné, věděla zhruba polovina respondentů a stejné procento dotázaných správně odpovědělo, že nárok na úvěr vzniká v rámci stavebního spoření.

Pražané jsou nejerudovanější

Nejlepší výsledky v testu vykázali podle očekávání Pražané, kteří získali 47 %. Překvapením jsou naopak výsledky, kterých dosáhli respondenti z malých měst s 1 001–5 000 obyvateli – dostali se totiž na úroveň velkoměst. „Velká města mají vyšší koncentraci vysokoškolsky vzdělaných lidí, je to dáno soustředěností služeb na úkor průmyslu, jsou tu státní i vzdělávací instituce. Ale ve výsledku je vidět, že nezáleží na velikosti místa bydliště. Finanční gramotnost je třeba zlepšit plošně,“ doplnil Martin Fritsch.

 
Zdroj: Průzkum Wüstenrot

Nejlépe si vedla střední generace a vysokoškoláci

Ani vzdělanostní skladba dotázaných nepřinesla nic nečekaného. Vysokoškoláci získali 55 % bodů. Nejhůře se dařilo lidem se základním vzděláním (dosáhli jen 30 %). Lepší znalosti prokázali i muži, kteří se ve financování bydlení orientují lépe a dosáhli 46 % bodů, zatímco ženy jen 37 %. Výsledky nepřekvapují ani z hlediska věku – nejlépe odpovídali respondenti mezi 36 a 55 lety (45 %). Věkovou skupinou s nejhorším výsledkem byla mladá generace od 18 do 26 let s pouhými 32 % bodů. „Starší respondenti měli více času získat zkušenosti s finančními produkty na podporu bydlení, proto o nich mají větší povědomí než ti mladší,“ uzavírá Martin Fritsch.


Průzkum Bydlení a finance realizovala pro společnost Wüstenrot nezávislá výzkumná agentura Ipsos. Sběr dat proběhl on-line v listopadu a prosinci 2019 a zúčastnilo se ho 1 000 respondentů ve věku 18-99 let v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, místa a velikosti bydliště a vzdělání.

Wüstenrot

Finanční skupina Wüstenrot se zaměřuje na tvorbu finančních rezerv a financování bydlení. Její portfolio zahrnuje stavební spoření, úvěry a hypotéky a depozitní produkty. Se svými produkty Půjčka ProBydlení (překlenovací úvěr) a Kamarád+ (stavební spoření pro děti) si finanční skupina vybojovala pevnou pozici na trhu stavebního spoření. Zaměřuje se také na poskytování hypotečních úvěrů na bydlení a vydávání hypotečních zástavních listů. Na přelomu let 2010/2011 rozšířila svou nabídku o spořicí a běžné účty a termínované vklady.

Více informací na: https://www.wustenrot.cz/



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Bydlení rubrika