Strava a naše zdraví: tělo potřebuje správnou výživu

Rubrika: Tipy a triky
Jana Brožková (Bydlet.cz), 30.12.2018

Sami se rozhodujeme, jak budeme zdraví

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Strava ovlivňuje naše zdraví, je důležité mít informace o dělení potravin a o jejich účincích na naše zdraví. Sami se rozhodujeme, jak kvalitně se budeme stravovat.  

Přicházíme s pokračováním včerejšího článku o výživě, stravě a základním rozdělení potravin. První část článku si můžete přečíst  → ZDE

Další skupinu potravin tvoří:  

  • Sladidla

  • Pochutiny

  • Dochucovadla

  • Nápoje

  • Cukrovinky

 Maso a masné výrobky

Maso znamená především kosterní svalovinu zvířat (dobytku, drůbeže, ryb a zvěřiny) používanou jako součást stravy lidí. Obsahuje především biologicky plnohodnotné bílkoviny, vitamíny skupiny B, fosfor, železo a další potřebné látky.  

Mléko a mléčné výrobky
Mléko je tekutina, kterou produkují prsní žlázy samic savců. Obsahuje vitamíny vázané na tuk, například A, D, E a mnoho minerálních látek jako vápník, fosfor, draslík a železo. V Čechách se konzumují především výrobky z kravského, ovčího a kozího mléka. Mezi mléčné výrobky patří hlavně mléko, máslo, sýr, smetana, jogurt, tvaroh, brynza, ale i kefír, podmáslí, syrovátka.
 

Vejce   

Obsahují plnohodnotné bílkoviny, tuky, vápník, fosfor, železo, síru a vitamíny - A, B5, B9, B12, C, D, E, dále thiamin, riboflavin a lecitin. Pro výživu lidí se používají především slepičí vejce.

Tuky živočišného původu 

Tuky (lipidy) jsou pro tělo dodavatelem energie, stavební látkou a zdrojem nenasycených mastných kyselin, které tělo potřebuje a neumí si je vytvořit samo z žádných jiných potravin. Tuky jsou navíc dodavatelem vitaminů rozpustných v tucích (A, D, E, K). Bez tuků by se tyto vitaminy nemohly vstřebat a tělo by je nevyužilo. Mezi živočišné tuky se řadí: sádlo, máslo a lůj. Tuky živočišného původu, s výjimkou rybího tuku, obsahují nasycené mastné kyseliny, které při nadměrné konzumaci škodí zdraví.

Obiloviny (obiloviny) a obilné výrobky
Obiloviny jsou rostliny pěstované pro jedlé části jejich semen (zrn). Celá zrna obilovin jsou bohatým zdrojem minerálů, vitamínů, sacharidů, tuků a bílkovin. Mezi nejpoužívanější obiloviny patří hlavně pšenice, žito, oves, ječmen, rýže a kukuřice.
   

Pseudoobilniny (pseudoobiloviny)
Pseudoobilniny jsou nepravé obilniny/obiloviny, které botanicky nepatří mezi obiloviny, ale jako obiloviny se používají. Jde o bezlepkové potraviny. Mezi nejznámější pseudoobilniny patří proso, pohanka, quinoa a amarant.  

Luštěniny        

Luštěniny jsou plody bobovitých rostlin. Plody těchto rostlin jsou lusky. Luštěniny obsahují bílkoviny, sacharidy, vlákninu, minerální látky. Mezi luštěniny patří hlavně hrách, čočka, fazole, bob, cizrna, sója  

Brambory        

Brambory jsou bohatým zdrojem bramborového škrobu, který je pro organismus zdrojem energie a dodává mu pocit sytosti. Obsahují vlákninu, hořčík, draslík, železo, vitaminy C, B1, B2, B3 a B6.  

Zelenina a výrobky ze zeleniny      

Zeleninou rozumíme takové rostliny, které jsou jedlé. Buď se jedná o celou rostlinu, která je jedlá, nebo jen o její část. Většina zeleniny se dá konzumovat syrová. Rozlišujeme zeleninu listovou, květovou, kořenovou, košťálovou, cibulovou, plodovou a lahůdkovou. Zelenina obsahuje hlavně vodu, dále bílkoviny, sacharidy, malé množství tuku, vlákninu, enzymy, vitamíny, minerální látky atd.  

Ovoce a výrobky z ovoce      

Ovoce jsou plody nebo semena víceletých rostlin, které se dají jíst. Konzumujeme je především v syrovém stavu. Ovoce rozdělujeme na ovoce mírného pásma, ovoce tropické a ovoce subtropické. Ovoce obsahuje velké množství vody. Kromě ní obsahuje vitaminy, organické kyseliny, vlákninu, sacharidy, dusíkaté látky, celulózu, pektinové látky, minerální látky, aromatické látky a barviva  

Houby
Houby jsou jedny z nejstarších rostlin. Vyrůstají z podhoubí v půdě a výživu získávají z odumřelých rostlin. Houby mají nízký obsah tuků a cukrů, ale přesto mají vysokou výživovou hodnotu, protože obsahují hodnotné bílkoviny, vitaminy (skupiny B a C), minerální látky (draslík, fosfor, vápník, železo, hořčík, síru) a stopové prvky (zinek, měď, mangan, titan).  
 

Ořechy a semena
Ořechy jsou bohaté na nenasycené mastné kyseliny, bílkoviny, lecitin, vitamíny a minerální látky. Ořechy a semena se dají jíst syrové. Mezi ořechy patří hlavně vlašské ořechy, lískové ořechy, kešu ořechy, kokosové ořechy, arašídy, mandle, pistácie, ale i jedlé kaštany. K semínkům k přímé konzumaci patří hlavně dýňová semínka, slunečnicová semínka, sezamová semínka a lněná semínka.

Koření
Koření jsou části rostlin používané v malém množství především k dochucování jídel. Zlepšují stravitelnost, chuť, barvu, vůni i vzhled jídla.

Tuky rostlinného původu
Rostlinné tuky (oleje) jsou plnohodnotné tuky, které jsou zdravější než tuky živočišného původu. Jedlé oleje získáváme lisováním semen a plodů olejnatých rostlin. Surový olej (kromě panenského) prochází rafinací. Při rafinaci se surový olej zbavuje nečistot, nepříjemných příchutí a zápachů. Panenský olej se vyrábí mechanickým nebo fyzikálním procesem a čistit jej lze jen promýváním, odstřeďováním, usazováním nebo filtrací. Ve světě je mnoho rostlin, které poskytují olejnatá semena a plody na výrobu jedlého oleje, ale u nás se pro lidskou výživu používají zejména tyto oleje: sójový, slunečnicový, podzemnicový (arašídový), řepkový, olivový a klíčkový.

Tělo potřebuje pro správné fungování kvalitní výživu. Proto je nutné dbát na pestrou a vyváženou skladbu stravy.

Zdroj: www.paula.sk  

Názory na článek  Strava a naše zdraví: tělo potřebuje správnou výživu
Na dané téma nejsou žádné názory.
Známkuj

Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem


Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie

Články Tipy a triky