Nezapomínejte na vitamin D, je pro naše tělo stěžejní

Rubrika: Tipy a triky
Jana Brožková (Bydlet.cz), 29.09.2020
Nejen v současné situaci bychom měli věnovat zvýšenou pozornost dostatečnému příjmu vitaminu D. Tento vitamin, známý pro příznivé účinky na kosti a zuby a přirozený přísun ze slunečního záření, si ani přes svou důležitost nevybojoval místo v našem pravidelném příjmu. Dostatečné množství vitaminu D u nás ze stravy získá méně než 1 % dospělých.

Vitamin D je pro naše tělo stěžejní, na starost má více než 200 procesů v lidském organismu. Tento vitamin rozpustný v tucích si většina z nás spojí se slunečním zářením. To však v našich krajích není celoročně dostatečně konstantní, pouze ze slunce tak nelze nepokrýt potřebný příjem vitaminu D. Svůj podíl na nedostatku vitaminu D v populaci má ovšem i malé množství času, který trávíme venku.

Vitaminu D věnujeme pozornost často až se zvyšujícím se věkem. Kromě desítek dalších příznivých účinků se tento vitamin podílí i na správné stavbě kostí a může být vaším pomocníkem při prevenci osteoporózy. Nezastupitelné místo má ale i jako obránce proti kardiovaskulárním, nádorovým a autoimunitním onemocněním a svou roli hraje i při boji s infekčními onemocněními. „Doporučené množství vitaminu D se pohybuje mezi 5 a 10 μg na dospělou osobu. Toto množství však většina z nás svému tělu nedodává. V Česku na ně dosáhne méně než 1 % obyvatel,“ přibližuje situaci Ing. Bohumil Hlavatý, výkonný ředitel České a slovenské asociace pro speciální potraviny.

Vitamin D je možné získat i z kvalitní a pestré stravy. Jeho skvělým zdrojem jsou například vejce, mléko, houby, sýry, rybí i drůbeží maso, margarín či máslo. Vysoké hodnoty vitaminu D mívají zejména osoby, které jedí větší množství tučných ryb. Možným řešením přísunu vitaminu D jsou i fortifikované potraviny. „Ideální cestou je kombinace kvalitní pestré stravy a pohybu na čerstvém vzduchu a slunci,“ radí Ing. Bohumil Hlavatý. Pro získání potřebného množství vitaminu D můžete také sáhnout po doplňcích stravy, které vám pomohou zajistit jeho dostatečný přísun.

Co se týká infekčních onemocnění, nejedná se samozřejmě o jediného účinného pomocníka zlepšujícího naši imunitu. Kromě vitaminu D se zaměřte na vyváženou stravu, která poskytne také dostatek vitaminu C a minerály, jako jsou například zinek a selen.


Názory na článek  Nezapomínejte na vitamin D, je pro naše tělo stěžejní
Na dané téma nejsou žádné názory.
Známkuj

Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem


Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie

Články Tipy a triky