Celozrnná špaldová mouka se vrací na naše stoly, je skvělá na pečení i pro naše tělo

Zájem o minimálně šlechtěný druh pšenice – špaldu, poslední roky roste. Špaldová mouka je dobře stravitelná, obsahuje řadu důležitý ch l átek a může se pyšnit i vyšším podílem minerálních látek a bílkovin. Navíc je odolnější proti škůdcům, chorobám i nepřízni počasí. Poznáte ji podle výraznější oříškov é chuti a v kuchyni z ní můžete vykouzlit všechno, co máte rádi – od pečiva, přes chleba, dorty i bábovky až po těsto na pizzu nebo jahodové knedlíky.

Pšenici špaldu znali již naš i předci před několika tisíci lety a patřila do standardního jídelníčku až do 20. století. Tehdy ji nahradila nám blíže známá pšenice setá a špalda částečně upadla v zapomnění. Na rozdíl od jiných typů obilovin ale špalda pro šla jen minimálním š lechtěním, a díky tomu si zachovala velké množství cenných látek a stopových prvků. I proto se k ní v poslední době upíná více pozornosti. Obsahuje řadu cenných minerálních látek jako je železo, hořčík nebo vitamíny A, E, B1, B2 nebo B3. Je vhodnou alternativou běžné pšeničné mouky také proto, že během jejího pěstování nemusí zemědělci využívat velké ho množství chemických postřiků, protože ji škůdci nenapadají v takovém množství. Současně špalda není tak častým alergenem, jaký představuje klasická bílá pšeničná mouka.

Nepostradatelná vláknina

K výrobě celozrnné špaldové mouky se používají zrna včetně obalové části, což zajistí více komplexních sacharidů a důležitý ch látek, například vlákniny. Lidé ve vyspělé západní společnosti obecně přijímají podstatně menší množství vlákniny, než je pro zdravý chod lidského těla vhodné. Zařazením celozrnné špaldové mouky do jídelníčku tak její příjem můžete snadno navýšit. „Právě vysoký obsah vlákniny je hlavním benefitem celozrnných Pernerek. Třeba u špaldové celozrnné Pernerky, kterou jako jediní dokážeme díky unikátní mlecí technologii mlýnu Perner umlít do hladka, dosahuje celých 15 g ve 100 g mouky,“ říká majitel mlýnu. A proč je vláknina tak důležitá? Pravidelný příjem vlákniny přispívá k udržení rovnováhy střevní mikroflóry a správné funkci střev. Ale nejen to. Je dobré také vědět, že pekárenské produkty s vysokým obsahem vlákniny mají nižší glykemický index a jejich pravidelná konzumace přispívá k udržení normální hladiny cholesterolu v krvi. Nízký glykemický index přináší ještě jednu výhodu: po konzumaci výrobků s vysokým obsahem vlákniny se budete cítit delší dobu sytí a zjednodušeně řečeno, nebudete mít za chvíli znovu hlad.

Jak špaldu zařadit do jídelníčku

Mouka ze špaldy si v kuchyni najde řadu využití. Připravíte z ní croissanty, bagety, vafle, palačinky nebo dorty, kde oceníte charakteristickou vůni i chuť s oříškovým nádechem.

Špaldovou mouku lze používat stejným způsobem jako běžnou hladkou pšeničnou mouku, se kterou se dá v jak é mkoliv poměru kombinovat nebo ji zcela nahradit. Po svůj kvalitní lepek se hodí na přípravu kynutého těsta. Využít ji můžete při pečení téměř všech druhů pečiva slané ho i sladkého a dobře poslouží pro zadělávání těsta na pizzu. Těsto za použití špaldové mouky bude ideálně tažné a vláčné .





Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tipy a triky