Stane se a Ježíšek se občas splete a přinese malé ponožky nebo stejný svetr dvakrát - některé vánoční dárky lze vrátit až do konce ledna

Redakce, 20.1.2023
Nejčastější dárky jsou nejrůznější hračky

Stane se, že i Ježíšek se občas splete, a člověk tak pod stromkem najde dárek, který se mu nelíbí, nesedí mu velikostí nebo už zkrátka tu stejnou věc vlastní. Řada obchodů však nabízí možnost vrácení zboží nad rámec povinností daných legislativou, která se ale týká jen obchodů, které jsou uzavřené distančním způsobem, tedy především na e-shopech. U těch je zákonem daná lhůta pro vrácení zboží 14 dnů od převzetí zboží; v případě kamenných obchodů může mít nakupující smůlu. Internetové markety však vycházejí zákazníkům vstříc a některé nabízejí možnost vrátit zboží pořízené v období adventu až do konce ledna.

„K nejčastěji vráceným dárkům patří dlouhodobě oblečení a hračky, tyto dvě kategorie tvoří přibližně dvě třetiny všeho vráceného zboží. Nejčastěji uváděným důvodem je, že zákazníci daný dárek našli pod stromečkem hned dvakrát. U oblečení jim pak nesedí velikost či barva nebo si přáli trochu jiný styl,“ říká Pavla Hobíková, tisková mluvčí internetového obchodu Mall.cz.

V případě vracení zboží je důležité, aby obdarovaný obdržel od dárce i účtenku či jiné potvrzení dokládající nákup zboží, což se týká především nákupu v kamenných prodejnách; do té pak může zajít a pokusit se zboží vrátit nebo ho alespoň vyměnit za jiné. Bude však záležet pouze na prodejci, zda vyjde vstříc ať už dárci či obdarovanému, kteří s nechtěným zbožím do obchodu přijdou.

Jinak je to s koupí na internetu, kde je možné přistoupit k reklamaci či vrácení zboží pouze ze strany nakupujícího, tedy dárce. V případě e-shopů má však nakupující možnost vrátit zboží zakoupené v listopadu nebo v prosinci třeba až do poloviny ledna. Je ale možné, že i po uplynutí lhůty budou mít obchodníci vůli se domluvit, zvláště když zboží bude v neporušeném stavu, pouze v otevřeném balení.

Zákazníci obchodu Datart mají možnost vyměnit nevhodný dárek do patnáctého ledna na kterékoliv prodejně. „Zboží musí být v neporušeném obalu a s prodejním dokladem. Zákazníci si mohou vybrat jiné zboží ve stejné hodnotě nebo dražší zboží s doplatkem cenového rozdílu, případně mohou využít dárkovou kartu pro pozdější nákup,“ říká Olga Dolínková, tisková mluvčí obchodu s elektronikou Datart.

Například internetový obchod Mall.cz nabízí možnost bez problému vrátit jakékoliv zboží zakoupené v období od desátého října až do třiadvacátého prosince až do 31. ledna. „Ačkoliv lidé s vracením nevhodných či nechtěných dárků začali již mezi svátky, největší boom v tomto směru očekáváme až nyní – tedy v prvních dvou lednových týdnech. Druhá vlna vracení pak každoročně nastává koncem ledna. Využít k tomu mohou několik způsobů – nejčastěji zákazníci využívají vrácení přes podací místo Zásilkovny nebo na našich Mall prodejnách, ale zboží je možné vrátit i poštou či skrze jiného přepravce přímo na adresu našeho reklamačního centra. Zákazníkovi pak vrátíme peníze na jeho bankovní účet,“ říká Pavla Hobíková, tisková mluvčí Mall.cz.

Podobný přístup razí i e-shop CZC.cz. „Zboží, které si zákazníci na CZC objednali od listopadu do Štědrého dne, mají zákazníci možnost vrátit v prodloužené lhůtě 60 dní až do konce ledna. Pro zboží zakoupené po 24. prosinci platí standardní 14denní lhůta pro vrácení,“ říká Michaela Balarinová z PR oddělení CZC.cz.

Podle Denisy Wimmerové Šnebergrové z MONETA Money Bank pak může vrácení peněz na zákazníkův účet trvat okolo třiceti dnů; banka peníze vyplácí v moment, kdy to protistrana odsouhlasí. Klient se může na banku obrátit i v situacích, kdy mu objednané zboží z e-shopu vůbec nebylo doručeno, přestože platbu odeslal. Banka má možnost vyslat tzv. chargeback, tedy požadovat vrácení peněz. Pravidla pro chargeback určují karetní společnosti, např. lze jej vyslat nejpozději do 4 měsíců od předpokládaného data doručení a rovněž je potřeba, aby se klient pokusil vyřešit situaci s obchodníkem nejprve sám. V období kolem Vánoc registrujeme asi třicetiprocentní nárůst těchto požadavků, nicméně řešíme je celoročně,“ vysvětluje Wimmerová Šnebergrová.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tipy a triky