Průzkum povědomí občanů ČR o zateplení budov

Od dubna do září 2008 proběhl na základě zadání společnosti Knauf Insulation, předního výrobce tepelných izolací, průzkum společnosti Liberal Consulting, s.r.o. mezi obyvateli deseti měst ČR o možnostech zateplení jejich obydlí, možnostech finančních úspor či povědomí o blížící se povinné certifikaci budov. Průzkumu se zúčastnilo 2310 obyvatel, kvóty pro výběr respondentů byly stanoveny na základě pohlaví, věku a velikosti místa bydliště. Nejvíce oslovených bylo ve věkové kategorii 20-30 let -27%. Společnost Knauf Insulation se chce zároveň aktivně zapojit do programu podpory obnovitelných zdrojů a úspor energie pro rodinné a bytové domy, který vyhlásilo Ministerstvo životního prostředí a měl by být spuštěn v 1. polovině 2009.

 

Financování vytápění:

  • 30% lidí utratí dle svých slov za vytápění velmi nízké částky. Jedná se převážně o mladé lidi a studenty, kteří ještě nevlastní vlastní bydlení a jen malou částkou nebo vůbec participují na financování vytápění.
  • 15% dotázaných protopí částku mezi 10 000 – 15 000 , 13% protopí 5 – 10 tisíc, 12% protopí 15-20 tisíc /rok.
  • Více než ¼ respondentů odhaduje, že ročně protopí více než 20 tisíc korun
  • Povědomí/znalost finančních nákladů na vytápění je nízká, lidé velice často pouze odhadují své náklady 

Povědomí o úsporách díky izolaci

  • téměř všichni respondenti si myslí, že pomocí zateplení ušetří, ovšem znalost finanční úspory je velmi nízká
  • 8 % respondentů není vůbec schopno odhadnout, kolik je možné ušetřit
  • 61 % respondentů odhaduje úspory mezi 11 – 50 %.
  • z toho 27% si myslí, že zateplením budovy lze ušetřit pouze 1-10% nákladů
  • pro 37 % dotázaných je v otázce izolace nejdůležitější kvalita oken, kde jsou největší tepelné ztráty.  

Povědomí o výrobcích zateplovacích systémů

  • veřejné povědomí o existenci výrobců izolací a jejich značek je malé. 2/3 obyvatel neuvedly žádnou značku.
  • nejvíce dají respondenti na radu známého (27%) nebo webových stránek (23%)
  • informacím výrobců věří pouhých 7% dotázaných
  • na reklamu dají podle svých slov  pouze 3% dotázaných
  • 33 % respondentů plánuje izolaci svépomocí kvůli úspoře nákladů za aplikaci
  • 66 % si na realizaci vybere odbornou firmu
  • 48% by použilo pro zateplení polystyren (především pro tradici, dobrou izolaci a cenu), 24% minerální vlnu (zde vítězí její vlastnosti), 2 % by oba materiály zkombinovala a 26% nedokázalo odpovědět 
  • lidé dávají přednost zateplení při renovaci starších domů a to jak v případě individuálního bydlení (rodinných domů), tak bytových domů.

 Využití tepelné izolace

  • tepelnou izolaci má aplikovánu ve svých bytech nebo rodinných domech 1/3 oslovených respondentů.
  • další 1/3 obyvatel o izolaci ani neuvažuje
  • do budoucna ji plánuje 26% respondentů a to při stavbě rodinného domu, 74% počítá s rekonstrukcí stávajícího bydlení
  • v případě bytových domů plánují zateplení z 94%
  • respondenti nejčastěji plánují izolaci střechy - 29 %
  • dále pak izolaci fasády – 28 %
  • 16 % respondentů  plánuje izolaci podlahy
  • 15 % respondentů plánuje izolaci příček
  • 12 % respondentů plánuje izolaci stropu
  • respondenti nechtějí izolovat pouze jednu část stavby, nejčastější kombinace izolací je fasáda, střecha a fasáda, střecha, příčky 

Povědomí o povinné certifikaci budov

  • pouze 22 % respondentů ví, co je to energetická certifikace, 76 % respondentů neví a 2 % respondentů neodpověděla na dotaz
  • o povinné certifikaci má povědomí jen každý pátý občan ČR
  • 29% oslovených oceňuje, že povinná certifikace přispěje k úsporám energií a tím i financí
  • 19% respondentů ocení, že budou zřejmé náklady na provoz budovy
  • 16 % očekává úsporu financí,
  • 10% respondentů očekává/se obává, že energetická certifikace ovlivní ceny nemovitostí, stejné procento oceňuje certifikaci jako záruku kvality stavby
  • 6% respondentů si myslí, že certifikace budov je zbytečná a že jde o zbytečné výdaje

 

O Knauf Insulation

Společnost Knauf Insulation je součástí skupiny Knauf. Významně se angažuje v implementaci  svých výrobků do praxe tak, aby snížily energetickou náročnost budov a přinášely úspory za energie. Důkazem toho je například vlastní projekt samostatných propagačních a osvětových akcí „čas chránit energii“. Jeho cílem je seznámit co nejširší veřejnost s finančními úsporami, kterých může být dosaženo zlepšením izolace budov. Knauf Insulation také podporuje ojedinělou celoevropskou kampaň „Display®“, která nabízí informace o způsobu nakládání s energiemi ve veřejných budovách a pomáhá při zavádění evropské směrnice energetické certifikace budov.

 

Knauf Insulation vznikla na konci sedmdesátých let minulého století. Její specializací jsou stavební izolace a v této oblasti je nejrychleji rostoucím dodavatelem na světě. Ve více než 50 zemích světa zaměstnává přes 5 000 lidí. Sortiment Knauf Insulation zahrnuje minerální vlnu ze skleněných a kamenných vláken, extrudovaný polystyren XPS, expandovaný polystyren EPS a dřevocementové desky. Celosvětově se obrat společnosti Knauf Insulation pohybuje okolo 1 miliardy EUR.

více na: www.knaufinsulation.cz, www.caschranitenergii.cz



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tiskové zprávy