Kupujeme nemovitosti: přístup při koupi nemovitosti se u Čechů mění

V Česku vzrůstá zájem o služby realitních kanceláří ze strany kupujících – hledají pomoc s prověřením technického stavu nemovitosti, stanovením ceny i vyjednáváním s prodávajícím

RSČS klienta provede celým procesem koupě včetně kontroly právního stavu a dokumentů, zápisu do katastru a bezpečné úschovy peněz. Služba je určená klientům kupujícím vlastní bydlení i těm, kteří si pořizují nemovitost na investici. Aktuálně ji RSČS pilotuje v pražské pobočce RSČS/Absoluta Real.

Služby realitních kanceláří vždy více vyhledávali zájemci o zprostředkování prodeje či pronájmu své nemovitosti. Dnes se ale podle zkušeností Realitní společnosti České spořitelny (RSČS) situace zvolna mění a na realitní makléře se obrací více kupujících. Na jednom místě hledají odborníka, který pomůže s posouzením nemovitosti, vyřídí za ně potřebnou administrativu a ušetří jim čas i starosti. Anebo potřebují poradit jen s některými úkony, ve kterých si nejsou sami jistí. „Celý proces nákupu není jednoduchý a lidé čím dál tím víc chtějí pomoc zkušených profesionálů, kteří se orientují na trhu a díky kterým budou mít jistotu, že koupí dobře a bez problémů. Od realitní kanceláře očekávají kromě prověření nemovitosti i určení odpovídající tržní ceny a vyjednávání s prodávajícím. Tento model spolupráce, který úspěšně funguje u našich západních sousedů, se nyní pomalu rozšiřuje i v tuzemsku. My teď tuto službu klientům pilotně nabízíme prostřednictvím naší pražské franšízové pobočky RSČS/Absoluta Real,“ uvádí Martin Němeček, předseda představenstva Realitní společnosti České spořitelny.

V čem tedy spočívá výhoda nákupu nemovitosti přes realitní kancelář? Prvním krokem je výběr renomované společnosti, aby měl klient záruku zcela profesionálních služeb. Následuje návštěva v pobočce, kde makléř se zájemcem probere veškeré jeho požadavky k poptávané nemovitosti a domluví se na poskytovaném rozsahu služeb. Kupující může zvolit kompletní servis, nebo si vybere jen určitou část, kde cítí největší potřebu odborných rad, což bývá obvyklejší přístup. „Při jednání klient vyplní dotazník, na základě kterého bude realitní specialista po dobu dvou měsíců monitorovat trh a zasílat nabídky vhodných nemovitostí. Ve vybraných bytech či domech se domluví první prohlídky, a pokud nemovitost klienta zaujme, druhé prohlídky se zúčastní i makléř. V případě, že klientův zájem trvá, zajistí RSČS návštěvu autorizovaného inspektora pozemních staveb, který zpracuje protokol o jejím technickém stavu. Na základě toho pak makléř vede jednání o podmínkách koupě,“ popisuje Petr Hrubý, spolumajitel pobočky RSČS/Absoluta Real.

Realitní kancelář poté kontroluje transparentnost a korektnost celého procesu včetně zápisu vlastnického (a v případě financování hypotečním úvěrem i zástavního) práva do katastru nemovitostí. Smluvní advokátní kancelář prověří právní stav a související dokumentaci, aby na nemovitosti například nevázla zástava či věcná břemena. Realitní kancelář dohlíží také fyzickému předání bytu či domu. „Pro lepší přehled každému klientovi zpracujeme časovou osu s jednotlivými kroky včetně odhadovaných termínů, kdy nastanou. Kupující také oceňují a využívají bezpečnou úschovu peněz. My jednoznačně doporučujeme nejjistější bankovní úschovu. Tu nabízí například naše mateřská Česká spořitelna prostřednictvím jistotního účtu,“ doplňuje Petr Hrubý.

Služby realitní kanceláře při koupi nemovitosti dnes nejvíce vyhledávají lidé, kteří si pořizují vlastní bydlení. Využít je však mohou i ti, kteří kupují za účelem investice. Makléř jim pak může pomoci i se správou bytu či domu. „Kromě nemovitosti klientům najdeme i vhodného nájemníka a v případě potřeby byt dále spravujeme. Vedeme vyúčtování služeb a energií, zajišťujeme opravy a údržbu i komunikaci s nájemníky,“ upřesňuje Petr Hrubý

Rostoucí zájem o pomoc realitních profesionálů při koupi nemovitosti je také důsledkem opatrnosti a obezřetnosti klientů. Uvědomují si, že celý proces je mnohem složitější, než si třeba koupit nové auto, a že nákup bytu či domu představuje nezanedbatelnou investici. „Klienti, kteří hledají nemovitost ke koupi, ji nechtějí kupovat pouze na základě informací od prodávajícího. Chtějí znát odborný názor a posouzení od zkušených profesionálů znalých trhu.Potřebují mít jistotu, že své peníze vynaloží opravdu dobře,“ uzavírá Petr Hrubý.
 

Jak komplexní služba funguje v jednotlivých krocích?

1. zjištění požadavků klienta k poptávané nemovitosti a domluvení rozsahu služby – lze zvolit kompletní servis, nebo vybrat jen některé úkony

2. hledání vhodné nemovitosti – průběžný monitoring trhu a aktivní vyhledávání

3. konzultace s klientem ohledně vybrané nemovitosti a účast makléře na prohlídce

4. prověření technického stavu nemovitosti autorizovaným inspektorem, který vydá protokol o zjištěných vadách včetně odhadovaných nákladů na jejich odstranění

5. prověření právního stavu nemovitosti a smluvních dokumentů právníkem

6. jednání s prodávajícím o podmínkách koupě včetně dohledu nad administrativní stránkou transakce

7. dohled nad celým procesem včetně zápisu vlastnického, případně zástavního práva do katastru

8. zajištění bezpečné bankovní úschovy peněz

9. asistence při fyzickém předání nemovitosti

10. v případě nákupu jako investice vyhledání vhodného nájemníka a příp. následná správa nemovitosti

 
 



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Reality