DTZ: Realitní trh v některých evropských státech roste navzdory finančnímu propadu v USA

Příznaky finanční krize, tzv. credit crunch, tvrdě dopadly na mnoho západoevropských zemí. Bez reakce nezůstalo ani realitní prostředí v České republice. A přesto za první pololetí tohoto roku v některých destinacích trh nemovitostí rostl. A nezřídka významně, jak konstatuje nejnovější analýza poradenské společnosti DTZ „European Leasing Markets“. K zemím, které za prvních šest měsíců vykázaly vzestup, patří překvapivě i Německo. Pronájem 1,3 milionu čtverečních metrů komerčních ploch v Berlíně, Düsseldorfu, Frankfurtu, Hamburku a Mnichově znamená nejsilnější pololetní výsledek za posledních šest let.

 

Odolnost proti dopadům hypoteční krize prokázala navzdory miliardovým ztrátám burzovního trhu rovněž Moskva, kde bylo od ledna do června 2008 pronajato na 800 000 m2 kanceláří. Silná poptávka a omezená nabídka vedly k strmému růstu nájemného, meziročně o 106 %. Se 111 eury za m2 a měsíc se Moskva zařadila v žebříčku nejdražších kanceláří na druhé místo za londýnský West End. Konkrétně Londýn a celá Velká Británie, Irsko a Španělsko pak hlásí nejviditelnější negativní dopady finančních turbulencí ve Spojených státech.

 

„Ve srovnání s vývojem jiných realitních trhů v Evropě, unikla Česká republika dopadům americké hypoteční krize bez větší újmy,“ řekl Ryan Wray, Associate Director a specialista na investice v DTZ Praha. České HDP překonává průměr eurozóny od svého vstupu v roce 2004 a očekává se, že tento trend bude pokračovat. „Také zájem ze strany nájemců zůstává velmi silný a zaručuje dostatečnou poptávku po nemovitostech ve střednědobém horizontu,“ dodává Ryan Wray.

 

Analytici společnosti DTZ připomínají, že situace na finančních trzích se odráží na chování nájemců. Především v zemích západní Evropy je zřetelná tendence optimalizovat provoz a náklady. Velmi aktuální je sestěhování kanceláří, zahušťování pracovního prostředí anebo úplné přemisťování firem do menších anebo levnějších administrativních prostor. V Paříži se tak zvyšuje poptávka po dostupnějších kancelářích v La Défense nebo ve Western Crescent, v Londýně pak roste obliba City oproti West Endu.

 

maloobchodním segmentu si vede stále dobře koncept obchodních center, což je patrné i v České republice. „Český maloobchodní trh rychle dozrává a pozornost se přesouvá od generických nákupních center (všeobecně rozšířený typ budov s uniformním vzhledem a bez hlubší specializace) k menším lépe segmentovaným projektům. Developeři jsou také aktivnější v menších městech s počtem obyvatel do 50 000. Aby byla nová obchodní centra konkurenceschopná na zralejším trhu, budou muset mít jasné zaměření ve smyslu složení nájemců,“ řekl Martijn Kanters, vedoucí oddělení konzultingu v pražském DTZ.

 

Na západoevropských trzích se rozšiřuje formát obchodních center třetí generace, které dbají na vstřícnou architekturu, progresivní design obchodních prostor a celkovou udržitelnost, včetně přirozeného osvětlení a cirkulace vzduchu. Příkladem je centrum MIRA v Mnichově. Právě schopnost odlišit se, třeba i prostřednictvím nových jmen nájemců, bude ve stále ostřejším konkurenčním boji klíčová jak pro úspěch stávajících obchodních center, tak i development nových projektů v oblasti retailu.

 

Dominantní trendy v nemovitostech pro logistiku a výrobu společnost DTZ nedávno označila ve studii „Vzestup balkánských zemí“. Je patrná tendence řady logistických firem přesouvat centrum distribuce pro střední, východní a částečně i západní Evropu do zemí jako Rumunsko, Turecko anebo Řecko. Důvodem je především možnost dopravy zboží – nezřídka z Číny – po moři. Jde konkrétně o spojení distribučních center s důležitými přístavy u Egejského nebo Černého moře. „Tyto nové trasy pro zboží jsou relevantní i z hlediska českého maloobchodu, jenž bude v dalších letech s největší pravděpodobností stále více zásobován právě z balkánských států,“ řekl Bert Hesselink, vedoucí oddělení pronájmu kancelářských a průmyslových prostor v DTZ Praha.

 

Pro více informací kontaktujte:

 

Lenka Pohlodková

Marketing & PR Manager, DTZ Praha

Email: lenka.pohlodkova@dtz.com

Direct Tel: +420 226 209 100

Mobile: +420 602 176 699

Jiří Hlinka

Smart Communication s.r.o.

Email: hlinka@s-m-art.com

Direct Tel: +420 272 657 121

Mobile: +420 602 226 913



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Reality