Výstavba nákupních center loni zpomalila
"Ke zpoždění při otevírání nákupních center docházelo vždy, ať už byly důvody technické, způsobené prodlevami na stavbě, nebo administrativní, způsobené průtahy při vyřizování různých povolení. V loňském roce se přidala světová finanční krize," řekl vedoucí maloobchodního týmu v Cushman & Wakefield Martin Žížala.
Odborník ale loňské zpomalení výstavby maloobchodních center do přímé souvislosti s finanční krizí nedává. Plánování a výstavba nákupního centra podle něj trvá v průměru tři až čtyři roky. "Je tedy zřejmé, že centra, která plánovala otevřít v roce 2008, měla financování zajištěno dávno před vypuknutím krize. Pokud se u některých projektů posunulo datum otevření z podzimu 2008 na jaro 2009, hlavní důvod můžeme hledat v technických podmínkách," uvedl Žížala.
Celková plocha nákupních center loni v Česku přesáhla 1,9 milionu metrů čtverečních. Z hlediska plochy nákupních center na 1000 obyvatel se ale Česko řadí těsně pod průměr EU. Zatímco v unii připadalo v červenci 2008 na 1000 obyvatel 200.000 metrů čtverečních obchodních ploch, v Česku to je 186.000 čtverečních metrů. Na druhou stranu však ČR převyšuje hodnoty dalších zemí střední a východní Evropy. Například na Slovensku tak na 1000 obyvatel loni připadlo jen 137 metrů čtverečních maloobchodních center.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Reality
- Zlato: "Důvěra je efekt snížení složitosti."
- Kancelářské trhy ve střední a východní Evropě: Změny v poptávce, ekologické priority a nerovnoměrný růst
- Rodinné domy i veřejné budovy ze dřeva. Vše o trendech energeticky efektivních domů přinese FOR ARCH 2025
- Cenová dostupnost bydlení zůstává nadále omezená, ale regionálně značně heterogenní
- Ceny obytných nemovitostí v ČR ve druhém pololetí 2024 rostly, silně především segment bytů
- Trh nemovitostí - Po období korekce cen nemovitostí v letech 2022 a 2023 dochází v ČR i ve většině evropských zemí opět k jejich růstu