Přes 80% zájemců o hypotéku ji hledá na internetu

TNBiz, 14.10.2009
Mediafax

PRAHA (MEDIAFAX) - Osm z deseti Čechů, kteří si chtějí vzít hypotéku, hledá vhodný úvěr na internetu. Nejdůležitějším kritériem výběru je srozumitelnost a přehlednost poskytnutých informací a teprve potom výše úrokové sazby to jsou závěry průzkumu, které server honzovahypoteka.cz zveřejnil ve středu.

Více než třetina žadatelů (37 procent) o hypoteční úvěr se nejprve obrací na vlastní banku, necelá čtvrtina (23 procent) obejde více bank a 29 procent se obrátí na svého finančního poradce.

Osm z deseti Čechů, kteří si chtějí vzít hypotéku, hledá vhodný úvěr na internetu. Nejdůležitějším kritériem výběru je srozumitelnost a přehlednost poskytnutých informací a teprve potom výše úrokové sazby – to jsou závěry průzkumu. (Ilustrační foto: sxc.hu)„Dříve nebo později však většina zájemců o úvěr (81 procent) skončí na internetu,“ komentuje výsledky průzkumu Jiří Paták, ředitel serveru honzovahypoteka.cz.

Analýza vychází z informací od 179 uživatelů hypotečního tržiště honzovahypoteka.cz, kteří si přes server sjednali hypotéku. Důvodem, proč ji tolik lidí hledá na nejrůznějších on-line hypotečních serverech, je podle Patáka nízká úroveň finančního poradenství.

„Bohužel ne každý makléř umí hypotéky prodávat, banky nejsou schopny si svoje klienty udržet a v cizí bance žadatel často končí u nekompetentního poradce na přepážce. Na jednu stranu je trh přesycen finančními poradci, ale na stranu druhou jen málo z nich jsou opravdu odborníci,“ vysvětluje Jiří Paták.

„Překvapivě je při výběru hypotéky pro žadatele důležitější kvalita informací o hypotéce a teprve až pak výše úrokové sazby,“ tvrdí Jiří Paták.

Kompletnost a přehlednost poskytnutých informací označilo za nejdůležitější kritérium výběru 76 procent žadatelů o hypoteční úvěr. Druhým podstatným faktorem při výběru hypotéky je výše úrokové sazby, kterou za důležitou označilo 42 procent respondentů. Význam úrokové sazby nicméně klienti stále přeceňují, myslí si Paták.

„Důležité jsou i poplatky spojené s vyřízením a správou úvěru. Není totiž výjimkou, že nízký úrok je jen reklamním tahákem a žadatele by v konečném součtu levněji vyšel hypoteční úvěr s vyšší sazbou,“ komentuje výsledky analýzy Paták. „Přímé slevy na poplatku za vyřízení hypotéky však na klienty ve srovnání s úrokem příliš nezabírají,“ dodává.

Z významu, který úrokům klienti přisuzují, těží také stavební spořitelny, které často inzerují úrok ve fázi řádného úvěru, na který však klient dosáhne nejdříve za dva roky.

Největší zájem o hypotéky je v Praze a ve Středočeském kraji, následují Jihomoravský, Moravskoslezský a Plzeňský kraj..

„V hlavním městě musí makléři tvrdě bojovat o každou hypotéku. Pražští zájemci o hypoteční úvěr tak získají na poptávku zadanou přes Honzovuhypotéku průměrně 5,6 nabídky a Středočeši 4,9. Naopak na Moravě a v severních Čechách makléři ohrnují nos nad téměř dvoumilionovými hypotékami,“ říká Jiří Paták. „V Moravskoslezském kraji zájemci obdrží na poptávku průměrně 1,8 nabídky, a v Ústeckém kraji dokonce jen 1,3 nabídky.“

Mimopražským klientům se proto může vyplatit svoji poptávku směřovat na makléře působící v Praze a ve Středočeském kraji. Mohou tak získat lepší podmínky úvěru a celkově tím ušetřit desetitisíce až statisíce korun.

Vokurková Iva, vokurkova@mediafax.cz



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Bydlení rubrika