E15: Výrobci kuchyní bojují o trh, ceny klesají

TNBiz, 26.3.2010
Mediafax

PRAHA (MEDIAFAX) - Koryna spouští gerilovou kampaň, bude nabízet své zboží před prodejnami velkých řetězců. Píše v pátečním vydání deník E15.

Výrobci kuchyní oslabení hospodářskou krizí čelí cenové válce. Na tuzemský trh s kuchyněmi, který má hodnotu kolem čtyř miliard korun, stále výrazněji proniká zahraniční konkurence. Ta nabízí až padesátiprocentní slevy a různé akce, jako bezplatné zpracování návrhů, elektrické spotřebiče navíc nebo dopravu či montáž kuchyní zdarma.

„Dnes zákazníci při příchodu do kuchyňského studia automaticky očekávají nějakou slevu. V minulých letech jsem je mohl poslat jinam a věděl jsem, že se vrátí. Dnes už to je jinak,“ říká vedoucí prodeje největšího tuzemského výrobce kuchyní, společnosti Koryna, Jiří Fryšták.

Ze zahraničních dodavatelů kuchyní je na tuzemském trhu nejaktivnější nizozemská společnost Mexx, která nabízí kuchyně až s padesátiprocentními slevami. „Jsme firma s velkou obchodní základnou,“ vysvětluje manažerka společnosti Marta Pipková. Jen v Nizozemsku má společnost přes 200 obchodů.

Koryna hledá různé cesty, jak se prosadit v nynější zostřené konkurenci. V těchto týdnech spouští gerilovou kampaň a bude rozdávat letáky před velkými obchodními řetězci, jako je IKEA, Möbelix nebo Kika. Výpadek v kuchyních se snaží dohnat také průnikem do dalších nábytkářských sektorů. „Na brněnském Mobitexu za tři týdny představíme kromě kychyňských novinek i šatní skříně, obývací pokoje a nábytek do koupelen,“ uvedl Fryšták.

Firma na tuzemském trhu prodává asi osmdesát procent produkce. Nespolupracuje s žádným prodejním řetězcem. Má 55 kuchyňských studií a 15 smluvních partnerů. Obratově se dostává k půl miliardě korun. Loni její výsledky ovlivnila ekonomická krize, což zapříčinilo zhruba sedmnáctiprocentní pokles tržeb. Podobně se podle Fryštáka zřejmě snížil i čistý zisk firmy.

Tuzemský trh s nábytkem loni ztratil zhruba devět miliard a nyní má hodnotu přibližně 31 miliard korun. Kuchyně tvoří deset až patnáct procent. Sami nábytkáři ale přiznávají, že čísla nejsou přesná, protože nábytkářský průmysl je hodně rozdrobený a velkou část výroby dělají malé firmy do 20 zaměstnanců, které ve statistice nejsou.

Český nábytkářský průmysl ztratil v krizi zhruba pětinu tržeb. Podle průzkumu nábytkářské asociace nicméně přes 60 procent firem v oboru loni vykázalo zisk.

Josef Janda, janda@mediafax.cz



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie Kuchyně, nejlépe hodnocené fotografie



Články Kuchyně