Pozor na jídlo + potraviny, které mohou škodit zdraví

Rubrika: Tipy a triky
Jana Brožková (Bydlet.cz), 28.07.2014

Když po nich v obchodě sáhneme jen výjimečně, výrazněji nám neuškodí. Pokud je ale konzumujeme často nebo dokonce s železnou pravidelností, mohou se projevit problémy s obezitou, či jiná závažná onemocnění. Pojďte se spolu s námi podívat na potraviny, které je třeba v jídelníčku omezit a ideálně nahradit jejich zdravější alternativou.

 „Potraviny nejsou jen nástrojem pro zažehnání hladu a rozmanitých chutí, či pro naše gurmánské potěšení. Jejich role je zcela zásadní pro správné fungování našeho těla. Pokud dlouhodobě konzumujeme nevhodná, nekvalitní nebo přímo škodlivá jídla, následky na sebe nenechají dlouho čekat. Představme si, jak dlouho by vydrželo jet naše auto, pokud bychom ho „krmili“ nekvalitní naftou. Stejné je to i s námi,“ vysvětluje RNDr. Lucie Svobodová, specialistka na výživu a zdravý životní styl.

POTRAVINY, KTERÝM JE LEPŠÍ SE VYHNOUT:

1. Tavené sýry  
V reklamních spotech působí jako vrchol zdravé výživy. Obsahují ale tavící soli, které mohou způsobit nedostatek vápníku v kostech, trávicí potíže a překyselení.

Alternativa: zdravější variantou je určitě čerstvý sýr žervé, tvarohová pomazánka nebo tvrdé sýry.  

2. Bujóny, kořenící směsi, instantní polévky
Tyto „potraviny“ obsahují glutamáty a velké množství kuchyňské soli. Právě glutamáty mají toxické účinky, přispívající k rozvoji rakoviny, nervových a srdečních poruch, ke zvyšování krevního tlaku a rozvoji obezity.

Alternativa: připravte si ideálně domácí vývar. Případně jsou už dnes na trhu bujóny bez glutamátů. Vhodnou náhražkou jsou také čerstvé, sušené nebo mražené bylinky, jedno druhové koření nebo směsi koření bez glutamátu a kuchyňské soli.

3. Rybičky v oleji nebo tomatové omáčce
Když pomineme kvalitu ryb samotných, jejich konzervování v oleji dodává našemu tělu o dost více kalorií, než bychom získali z ryb čerstvých. 

Alternativa: čerstvé (chlazené nebo mražené) ryby nebo rybičky ve vlastní šťávě.

 

4. Nápoje nebo potraviny s umělými sladidly
Nejen v light (cukrem neslazených) nápojích, ale také žvýkačkách, ochucených minerálkách s 0% cukru, nebo „sladkých“ jogurtech bez cukru – ve všech těchto nápojích nebo potravinách najdeme umělá sladidla (aspartam, sacharin, cyklamáty atd.). Některé z nich mají karcinogenní nebo neurotoxické účinky, přispívají k rozvoji diabetu, způsobují pocit hladu a podporují obezitu.

Alternativa: pokud je to možné, kupujte neslazené nápoje. Popřípadě volte ty, které jsou slazené bylinkou stévií. Místo umělého sladidla je vždy lepší použít malé množství přírodního sladidla (med, javorový nebo agáve sirup, obilné slady, popř. nerafinovaný třtinový cukr).

5. Potraviny obsahující umělá barviva
Nepřirozeně barevné ovocné jogurty, nápoje nebo sladkosti obsahují tzv. umělá barviva. Ta mohou zvyšovat hyperaktivitu u dětí, vyvolávat astma, alergie a jiné negativní účinky na organismus.

Alternativa: dávejte přednost nedobarvovaným potravinám nebo potravinám s přírodními barvivy, např. kurkumin, chlorofyly, beta karoteny, výtažky z červené řepy, rajčete nebo papriky.

6. Křupavé zapékané müsli
Zapékané müsli má vysoký glykemický index - tedy obsahuje velké množství „rychlých cukrů“.

Alternativa: volte raději sypké obilné vločky smíchané s oříšky nebo jinými semínky.

7. Sušené nebo kompotované ovoce
Takto upravované ovoce obsahuje velké množství „rychlých cukrů“, které opět přispívají k rozvoji obezity.

Alternativa: dejte si raději čerstvé sezónní ovoce, popř. mražené neproslazené ovoce.

8. Rýžové chlebíčky s polevou
Propagované zdravé mlsání - rýžové chlebíčky s polevou, obsahují velké množství „rychlých cukrů“ a v polevě bývají nevhodné ztužené tuky.

Alternativa: neproslazené müsli nebo ovocné tyčinky bez polevy. 


9. Sójové mléko
Sójové mléko je pro tělo velmi těžko zpracovatelné a může vyvolávat alergii.

Alternativa: daleko vhodnější je mandlové, rýžové, ovesné, kozí i kravské mléko (pokud v individuálních případech nezpůsobuje problémy – nejsme na něj alergičtí atd.).

10.  Ovocné džusy
Pozor - 100% džus obsahuje ve 250ml 6,5 kostek cukru! Ovocné šťávy rozhodně nepatří mezi nezdravé potraviny, jejich častá konzumace však není vhodná! I zmiňované 100% džusy navíc odvodňují, tělo  na jejich strávení totiž spotřebuje hodně vody..

Alternativa: vodou naředěná čerstvá ovocná nebo zeleninová šťáva v poměru 1:2, voda s citrónem.  

Nápojový tip výživové poradkyně - nejen pro horké letní dny:
Máte rádi sladké nebo ochucené nápoje? Daleko lepší – zdravější i více osvěžující variantou je voda (popřípadě jemně sycená voda), do které stačí přidat pár čerstvých malin, jahod, borůvek nebo sezónního ovoce. Ideálně v kombinaci s čerstvě utrženou mátou nebo meduňkou. Nápoj tím získá skvělou vůni a chuť!
RNDr. Lucie Svobodová, specialistka na výživu a zdravý životní styl.

Orientovat se v záplavě barevných a lákavých obalů potravin není snadné. Také reklamy budují množství mýtů o prospěšnosti některých jídel a nápojů. Nebuďte proto ve vyhledávání informací o potravinách pasivní – možná zjistíte, že se ve svém stravování také občas dopouštíte některých přehmatů. A jejich náprava je přitom snadná…

         


 

Názory na článek  Pozor na jídlo + potraviny, které mohou škodit zdraví
Na dané téma nejsou žádné názory.
Známkuj

Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem


Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie

Články Tipy a triky