Strava a naše zdraví: prospívá našemu zdraví mléko a mléčné výrobky?

Rubrika: Tipy a triky
Jana Brožková (Bydlet.cz), 1.01.2019
Mnozí mají intoleranci na kravské mléko

Názory na mléko a mléčné výrobky se velmi různí. Jedni ho vyzdvihují, druzí zatracují. Mléko se dnes považuje za zdravou potravinu. Obsahuje vitamíny vázané na tuk, například A, D, E a mnoho minerálních látek jako vápník, fosfor, draslík a železo.

Mnozí poradci výživy a Naturopati však na mléko zastávají opačný názor. Není se co divit, vždyť kravské mléko je nejsilnějším a nejčastějším potravinovým alergenem. Miliony lidí na světě má alergii na mléko a mléčné výrobky, nebo trpí laktózovou intolerancí, čili neschopností rozštěpit a strávit cukr kravského mléka - laktózu.

Výsledkem jsou různé zažívací potíže od jemného nafukování až po průjmy. Intolerance laktózy se věkem zhoršuje a tímto problémem trpí více než 40% lidí nad 60 let. Kravské mléko obsahuje cholesterol a nasycené mastné kyseliny, které podporují vznik aterosklerózy, a látku IGF-1 (insulin-like growth factor 1), která podporuje vznik rakoviny (u žen je to vysoké riziko vzniku rakoviny vaječníků a prsu, u mužů rakoviny prostaty). V kravském mléce jsou často zbytky hormonů, těžké kovy, bakterie, viry, plísně atd. 

Pozitivněji se ve srovnání s kravským mlékem přistupuje k mléku kozímu a ovčímu a výrobkům z nich. Kozí mléko má podobné složení jako kravské, obsahuje dokonce i více vápníku, fosforu a jiných minerálních látek, vitamínu A, riboflavinu, enzymů a řadu dalších prospěšných látek. Nachází se v něm i více mastných kyselin s krátkým řetězcem, které způsobují, že kozí tuk trávíme lépe než kravský.

Je dokázáno, že až sedmdesát procent dětí, které nesnášejí výrobky z kravského mléka, na kozí mléko není alergických. Kozí mléko prý zlepšuje imunitu, preventivně účinkuje proti nádorovým onemocněním, příznivě ovlivňuje trávení, doporučuje se při potížích s průjmy, při krmení předčasně narozených dětí a dětské podvýživě.  

Spotřebuje se podstatně méně ovčího mléka než kravského. Paradoxně to ovčí obsahuje mnohem více vitamínů (A, D, E, B12, B1), minerálů (vápník, zinek) a druhů bílkovin, které jsou nenáročné na lidské trávení. Také má vysoký obsah tuku ve spojení s mastnými kyselinami, který optimalizuje poměr dobrého a špatného cholesterolu.

Výhodou bílkovin v ovčím mléce je fakt, že jeho mléčná bílkovina (kasein) je ideální téměř pro všechny alergiky na laktózu v kravském, resp. kozím mléku. Pověst velmi zdravé potraviny má také brynza, hlavně pro velký obsah vápníku.  

Černě to vidí s kravským mlékem i známý americký Naturopat MUDr. Robert Morse. Citace některých pasáží z jeho knihy:

"Kravské mléko je pro krávy. Má hodně bílkovin, minerálů a tuků, což je velmi důležité pro telátka, které po prvním roce života váží 150 až 250 kg. Děti samozřejmě rostou mnohem pomaleji. Kravské mléko obsahuje nejméně čtyřikrát tolik bílkovin jako mléko lidské a více než šestinásobek minerálů. Toto mléko děti velmi těžko tráví. Lidské tělo produkuje mnohem méně enzymů ke štěpení mléka jako kráva. Bez dostatečného množství správných enzymů trpí děti trávicími problémy a hromaděním hlenu v dutinách, plicích, mozku a uších. Zahlenění, které začíná konzumací kravského mléka je také příčinou mnoha druhů alergií. 

Kolem čtvrtého roku života ztrácí většina dětí enzymy na trávení mléka, hlavně laktázu, která štěpí laktózu - nejdůležitější cukr obsažený v mléce. Důvod je jednoduchý: biologicky jsme nastavení tak, abychom kolem čtvrtého roku byly odstavení od mléka. Protože už nemáme dost enzymů na štěpení mléka, trpíme zahleněním. Pokud kravské mléko vaříme (pasterizuje), teplo mění jeho chemické složení a povahu ze zásadotvorné na kyselinotvorné, plus se zničí všechny vitaminy rozpustné ve vodě.

Dospělí nedokážou trávit mléko vůbec, a pokud jej konzumují, dříve nebo později je čekají obstrukční problémy, které mohou způsobit záněty. Nachlazení, chřipka, zduřelé uzliny a mandle, problémy se štítnou žlázou, nebo jakékoliv jiné lymfatické či respirační onemocnění se dá zpravidla z velké části připsat na vrub nahromadění hlenu z mléčných výrobků v tkáních. 

Co se týče vápníku, nejvíce je zastoupen v sezamových semenech a v mořské zelenině (řasy). Aby mohl být vápník správně využit, potřebuje hořčík. V ovoci, v zelenině a především v tmavě zelené listové zelenině se vyskytuje spolu s hořčíkem.

V kravském mléce je však vápníku mnohem více než hořčíku, což ještě zhoršuje jeho zužitkování. Odhaduje se, že tělo využije asi jen 20% tohoto vápníku. Přitom z ovocné šťávy využije mnohem více vápníku než z mléka. U mnoho lidí můžeme pozorovat, že pijí mléko, berou vápník v tabletách, a přesto mají osteoporózu. Musíme se zaměřit na zužitkování vápníku v těle a ne na jeho doplňování. Řešením nejsou vysoké dávky vápníku, ale jeho správné zužitkování.  

Štítná žláza, příštítná tělíska a nadledvinky jsou nejvíce zodpovědné za využití vápníku v těle. Pokud jsou tyto žlázy zdravé, netrpí tělo nemocemi způsobenými špatným využitím vápníku. Mléko a mléčné výrobky jsou jednou z hlavních příčin tvorby a růstu epitelových nádorů a lymfatických obstrukcí.

Mnohé výzkumy spojují konzumaci pasterizovaného mléka s cukrovkou. Protilátky vytvořené pro boj s těmito změněnými škodlivými mléčnými bílkovinami totiž také napadají beta-buňky ve slinivce. Beta-buňky se nacházejí v Langerhansových ostrůvcích ve slinivce a vylučují inzulín. Dalším závažným problémem mléka je působení rBGH - rekombinovaného hovězího růstového hormonu. Tento hormon se používal pro zvýšení produkce mléka. Pozdější výzkumy prokázaly, že je karcinogenní a poškozuje hormonální rovnováhu v těle. 

Mnoho lidí, kteří dbají o své zdraví, dnes konzumuje acidofilní mléko a zakysané mléčné výrobky s laktobacily. Laktobacily jsou bakterie, které se účastní štěpení mléčných bílkovin a mléčných cukrů. V těle je můžeme nalézt všude, kde se tvoří toxiny z mléčných výrobků, například ve slinách, v lymfatickém systému, ve vagíně atd. Když člověk nekonzumuje mléčné produkty, nemá proč se potom dodatečně "dopovat" laktobacily. Pro zdraví je však mnohem důležitější očistit tělo od těchto toxinů a od bakterií, které se jimi živí. "

 
Na téma konzumace mléka a mléčných výrobků je mnoho diskusí a protichůdných tvrzení. Je na každém, aby si udělal vlastní názor. 

 

Přečtěte si další zajímavé články z cyklu Strava a naše zdraví:

  

Strava a naše zdraví: jíst BIO potraviny, nebo neBIO potraviny? 

 

Strava a naše zdraví: strava ovlivňuje naše zdraví, informace o dělení potravin

 

Strava a naše zdraví: strava ovlivňuje naše zdraví, základní dělení potravin

 

 

 

Zdroj: www.paula.sk

Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem


Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie

Články Tipy a triky