Češi zaměňují produkty a značky, nejčastěji ve stavebnictví

Jana Brožková, 19.5.2019
České firmy se potýkají s neznalostí zákazníků, kteří poptávají jejich produkty pod názvem konkurence. Pokud je totiž název konkurenční značky jednoduchý a chytlavý, spotřebitelé jím začnou nazývat i podobné produkty tuzemských firem. S tímto problémem se setkávají zejména firmy z oblasti stavebnictví, kde řada výrobků nese technický a hůře zapamatovatelný název. Odborníci se shodují, že problém lze řešit pouze edukací trhu a posílením propagace.

Zaměňování názvů výrobků je nepříjemné především pro výrobní společnosti, které mají vlastní produkty a lidé je nazývají jménem cizí značky. „Se zobecňováním a zaměňováním názvů se v našem oboru setkáváme běžně. Segment stavebnictví má svůj specifický slovník, a klient-laik se tak může v termínech ztrácet. Aby si pojmenování produktu usnadnil, osvojí si název značky, který je pro něj jednodušší k zapamatování,“ vysvětluje Josef Pivoda, člen České komory autorizovaných inženýrů a techniků.

S touto praxí se setkává například český výrobce sanitární techniky, společnost AlcaPlast. „Naši zákazníci mají největší potíže s pojmenováním WC modulů, které se využívají pro závěsné toalety. Správný název těchto modulů zní předstěnové instalační systémy. Takové označení je však těžko zapamatovatelné,“ podotýká projektový manažer společnosti AlcaPlast Martin Jurkovič s tím, že zákazníci WC moduly běžně nesprávně označují Geberit. Tedy názvem konkurenčního zahraničního výrobce. „Přestože čeští zákazníci běžně dávají přednost tuzemským výrobkům kvůli kvalitě, dostupnosti zboží a dobrému servisu, často nejsou schopni prodejcům vysvětlit, o jaký produkt mají zájem,“ dodává Jurkovič.

Řešením je osvěta, shodují se firmy. Školí se laici i odborníci

Břeclavský AlcaPlast ale zdaleka není výjimkou, problém zaměňování názvů produktů za konkurenční značky pociťují i další výrobci. „Setkáváme se zejména se zaměňováním názvu našich zdících bloků Sendwix. Lidé je označují jako Ytong, přestože jediným společným prvkem obou výrobků je bílá barva. Vlastnostmi se však od sebe produkty výrazně liší,“ popisuje Marek Žídek, obchodní ředitel společnosti KM BETA. Jak dodává, účinným nástrojem pro boj s takovými záměnami je zvýšená propagace, a především trpělivé vysvětlování výhod proti konkurenčním značkám. S tím souhlasí i Jurkovič. „Kromě koncových klientů školíme také odborníky. Chybování v názvech je lidské, ale jsem přesvědčen, že na straně profesionálů by k němu nemělo docházet.“

Problémům pak může předcházet i spolupráce laické veřejnosti s odborníky, kteří produkty představí a srozumitelně vysvětlí výhody a nevýhody jednotlivých produktů a značek.  „Vždy záleží na vztahu klienta a projektanta. Právě on by měl z komunikace správně vycítit, zda má jeho zákazník na mysli konkrétní značku, nebo jí jen obecně nazývá nějaký produkt,“ vysvětluje Josef Pivoda, autorizovaný stavební inženýr.

Právní spory jsou vzácností

Záměna názvu produktu za známou značku je odborně nazývána apelativizace. Cílené zneužívání známého názvu firmy v názvu konkurenčního produktu je trestné a jedná se o nekalou soutěž. Tuzemské firmy se však potýkají s opačným problémem, kdy zákazníci jejich produkty označují názvem konkurence z nevědomosti. Tento problém pak právně postižitelný není. „Pokud konkurence využívá cizí značku, o které tvrdí, že zlidověla, může se dopustit nekalosoutěžního jednání. To by se dalo považovat za parazitování na dobré pověsti cizího produktu a pak má spor smysl,“ vysvětluje Vít Křížka z advokátní kanceláře Křížka Kuckirová Legal. „V případě, že používá k označení produktu název cizí značky spotřebitel, ale k žádnému porušení zákona nedochází. Jediné, co může společnost, kterou tento jev poškozuje, udělat, je intenzivnější propagace a osvěta vlastních produktů,“ uzavírá Křížka.  



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie Stavba, nejlépe hodnocené fotografie



Články Stavba