Luxusní nemovitosti se po technologické stránce zásadně změnily, potvrzuje majitel realitky Svoboda & Williams
Prémiové domy a byty jsou dneska jiné, než na konci minulého století. Obsahují sofistikovanější technologie, od audiosystémů po zabezpečení. Finančně zajištění lidé však mají při nákupu nemovitostí podobné preference, jako dříve. Na podrobnosti jsme se zeptali Prokopa Svobody, majitele realitní kanceláře Svoboda & Williams.
Před lety jste pro deník E15 řekl: „Nejdůležitější pro pohodové bydlení je vzdušnost prostoru, především obýváku, a pak samozřejmě výhled do zeleně.” Přehodnotil jste mezitím nějak tuhle charakteristiku?
Plus mínus si za tímto stojím.
Kdy jste začal obchodovat s luxusními nemovitostmi – od roku 2006, kdy podle obchodního rejstříku vznikla vaše společnost Svoboda & Williams s.r.o., nebo ještě dříve?
Už v roce 1999, kdy jsem potkal paní Marion Williams. Teprve v roce 2006 jsme spolu založili firmu Svoboda & Williams.
Změnily se mezitím nějak preference vašich klientů? Mám na mysli lokace, architektonické styly, prostornost, nábytek, dekorace...
Ani moc ne. Jen centrum – Praha 1 už tolik netáhne, spíš okolní čtvrti: Letná, Vinohrady, Dejvice, Karlín.
A změnilo se mezitím nějak zásadně technologické vybavení luxusních realit, ve smyslu nějakého „standardního nadstandardu”? Čekal bych, že oproti dřívějšku jsou dneska samozřejmostí sofistikovanější vytápěcí, osvětlovací, stínící a zabezpečovací systémy, navíc rekuperace, řada komfortních spotřebičů…
To stoprocentně, jak technologie, tak i standard zpracování – dokončení interiérů, materiálů, povrchů, fasád...
Někteří lidé, například Bill Gates nebo Petr Kellner, bydlí v „chytrých domech”, kde jsou všechny technologie integrované tak, aby fungovaly automaticky podle představ svého majitele a pokud možno nevyžadovaly lidskou obsluhu. Zaznamenáváte stoupající poptávku po takovýchto „Smart Homes”?
Internet věcí je všudypřítomný. I tak zůstává převážná většina kupujících a nájemců věrná analogu.
Mívají vaši klienti nějaké environmentálně směřované požadavky? Chtějí aspoň někteří třeba vlastní fotovoltaiku, nějaký systém pro recyklaci vody (aby nesplachovali toaletu pitnou), případně zelenou střechu, terasu nebo zahradu?
Naštěstí jsou i takoví.
Vaše společnost prý prorazila taky díky internetovému marketingu, respektive kvalitnímu webu a e-mailové komunikaci. Můžete prozradit, jak se k vám zákazníci dostávají nyní – jak významné jsou třeba internetové cesty, offlinová reklama, osobní doporučení?
90 % tvoří digitál.
Nemovitosti prý prodáváte i prostřednictvím jejich skutečných příběhů. Můžete převyprávět nějakou takovou historii, která na vás osobně silně zapůsobila?
Těch byla spousta. V bytech nebo domech, které jsme prodávali, vznikaly slavné obrazy, filmy, romány, básně, uzavíraly se v nich významné politické dohody, konaly se v nich bláznivé večírky, za účasti celebrit první republiky… Samozřejmě polovina těchto příběhů jsou jen mýty.
Na fotografii stojí z našeho pohledu vlevo Prokop Svoboda, vpravo Marion Williams.
Ve svých obchodnických začátcích jste prý doplácel na svou upřímnost, která byznysu nemusí svědčit. Nakonec jste však uspěl, a už docela dlouho zažíváte „success story”. Naučil jste se tedy trochu mystifikovat, marketingově lehce ohýbat realitu? Nebo je nakonec upřímnost vlastně vaší silnou stránkou, kterou si dokážete získat zaměstnance i klienty?
Po tolika letech v byznysu nakonec zjistíte, že upřímnost a fair play se vyplácí.
Nakolik jsou dneska luxusní reality vaší srdeční záležitostí – a nakolik spíš jenom obchodním prostředkem?
To bychom museli nejdřív najít definici slovního spojení „luxusní reality". Mám rád reality na výjimečných místech s výjimečnou atmosférou.
Zhruba před rokem jste v pořadu 7 pádů říkal, že se poměrně často stěhujete a zrovna bydlíte v nájmu, v centru Prahy. Stihl jste se mezitím zase někam přestěhovat?
Jo, jo, ve 46 letech jsem si koupil svůj první byt.
A prý zase zpíváte…
Tohle je náš poslední počin:
Zdroj fotografií: svoboda-williams.com
Smarteon
Technologická společnost Smarteon Systems s.r.o. sídlí na Moravě, působí však i v Čechách a ve Spojených arabských emirátech. Její zakladatelé milují své chytré domy, ve kterých žijí více než 10 let. A mezitím začali bezstarostné a pohodlné bydlení dopřávat i dalším lidem.
Společnost Smarteon navrhuje a instaluje inteligentní elektroinstalaci, díky které všechny spotřebiče, přístroje či technologie fungují automaticky podle potřeb svého majitele. Specializovaný tým projektantů, elektrikářů a programátorů pracuje na běžných rodinných domech, i na vilách, jejichž cena dosahuje milionů eur. Často řeší problémy, které vznikly, pokud byla inteligentní elektroinstalace navržena a instalována neodborně, běžnými řemeslníky. Každý dům nastavuje podle představ konkrétního zákazníka, a navíc zajišťuje komplexní poprodejní servis, daleko nad rámec běžné záruky.
Smarteon používá komponenty rakouské společnosti Loxone, od které získal nejvyšší hodnocení: Flagship Partner, jako jediný na Moravě a Blízkém východě. Má ambici stále růst a stát se předním světovým dodavatelem chytrých elektroinstalací.
Více informací na: www.smarteon.cz
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Technika
- Obavy ze zvyšování cen bytů kvůli novým ekologickým pravidlům jsou přehnané. Investice do moderních technologií se může z dlouhodobého hlediska naopak výrazně vyplatit - Komentář Marka Bláhy
- Častý mýtus: zima je nepřítel fotovoltaických elektráren. Proč s investicí do ní nečekat až na jaro či léto?
- I přes zákaz je v provozu stále téměř 100 tisíc nevyhovujících kotlů, které slouží jako hlavní zdroj tepla
- Jak zařídit fotovoltaiku nebo tepelné čerpadlo od A do Z?
- Poptávka po FVE výrazně roste především ve firmách. Kdy se vyplatí využít dotace?
- Televize slaví svůj světový den. Denně ji v Česku podle statistik sleduje průměrně každý člověk 3 a půl hodiny (video)