V CAMPu začíná výstava fotografií Anthropocene: dopad lidstva na naši planetu

Jana Brožková (Bydlet.cz), 12.11.2019

Vliv a dopad lidského jednání na krajinu

Anthropocene: foto Edward Burtynsky, courtesy Nicholas Metivier Gallery, Toronto

Od 12. do 24. listopadu bude v CAMPu, Centru architektury a městského plánování, probíhat výstava fotografií Edwarda Burtynského s názvem Anthropocene. Tento Kanaďan je jedním z nejvýraznějších a nejrespektovanějších představitelů současné krajinářské fotografie. Ve své tvorbě se dlouhodobě soustředí na zachycení přeměny krajiny, která přichází kvůli zásahu člověka o svůj původní charakter. Výstavu 80 fotek na velkoplošné obrazovce doplní filmová přehlídka, přednáška Edwarda Burtynského a diskuse s tématem vlivu člověka na planetu.

V CAMPu se Edward Burtynsky představí české veřejnosti osobně vůbec poprvé. Hlavním poznávacím znakem jeho fotografií je kontrast mezi monumentalitou přeměňované krajiny a lidskou malostí. „Výstavou a dokumentem Antropocén: Epocha člověka jsme chtěli zachytit dobu, v níž jsou hlavní příčinou trvalých globálních změn lidé. Při natáčení jsme navštívili šest ze sedmi kontinentů, 20 zemí a 43 různých lokací,“ vysvětlují tvůrci Jennifer Baichwalová, Nicholas de Pencier a Edward Burtynsky. Výstavu fotek, které vznikaly v samotných centrech největších industriálních oblastí světa doplní česká premiéra filmu Antropocén: Epocha člověka, který získal na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava cenu za nejlepší svědectví o přírodě.

Dosáhli jsme bezprecedentního okamžiku v historii naší planety. Lidé v současnosti ovlivňují Zemi a geologické procesy více než všechny přírodní síly dohromady,“ dodává Burtynsky. Antropocén: Epocha člověka je dokumentárním snímkem, který čtyři roky natáčel oceňovaný tým ve složení Jennifer Baichwalová, Nicholas de Pencier a Edward Burtynsky. Jedná se o dokument, který kombinuje umění a vědu a přináší náhled na klíčový moment v historii geologie. V CAMPu budou moci lidé během listopadu zhlédnout také další fotografovy dokumenty Watermark a Manufactured Landscapes.

Vedle výstavy, diskuse a filmových projekcí proběhne v CAMPu i přednáška samotného Edwarda Burtynského, ve které promluví nejen o fascinaci přírodou, ale také o její razantní proměně vlivem narůstající industrializace a migrace. Výstava Anthropocene i její doprovodný program je pro veřejnost zdarma s předchozí rezervací místa na www.praha.camp.

 „Obvykle se v CAMPu zaměřujeme zejména na výstavy, které prezentují budoucnost Prahy. Fotografická výstava Edwarda Burtynského však poukazuje na vliv a dopad lidského jednání na krajinu jako takovou. Právě udržitelnost přírody je jedním z témat, které v naší společnosti rezonuje nejvíce. Jsem proto rád, že se Pražané nejen díky výstavě, ale i samotné přednášce Edwarda Burtynského, budou moci o tématu dozvědět více,“ komentuje důležitost výstavy ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. města Prahy Ondřej Boháč.


ÚT 12/11 18.30 PŘEDNÁŠKA

Edward Burtynsky – Master class

Kanadský fotograf Edward Burtynsky je jedním z nejvýraznějších a nejrespektovanějších představitelů současné krajinářské fotografie. V CAMPu se Edward Burtynsky představí české veřejnosti osobně vůbec poprvé. Na své master class promluví nejen o fascinaci přírodou, ale i o její razantní proměně vlivem narůstající industrializace a migrace. Burtynsky v ní přiblíží i fotografické projekty věnované antropocénu, vodě, ropě a Číně, v nichž posledních dvacet let dokumentoval přírodu přímo v centru největších industriálních oblastí světa.

ST 13/11 19.00 FILM

Edward Burtynsky – Antropocén: Epocha člověka

Dosáhli jsme bezprecedentního okamžiku v historii naší planety. Lidé v současnosti ovlivňují Zemi a geologické procesy více než všechny přírodní síly dohromady. Antropocén: Epocha člověka je dokumentárním snímkem, který čtyři roky natáčel oceňovaný tým ve složení Jennifer Baichwalová, Nicholas de Pencier a Edward Burtynsky. Jedná se o dokument, který kombinuje umění a vědu a přináší empirický, neučebnicový náhled na klíčový moment v historii geologie. Dechberoucí snímky přináší provokativní a nezapomenutelný zážitek a názorně ukazují dopad lidstva na naši planetu. V původním znění s českými titulky.

ČT 14/11 19.00 DISKUSE

Reflexe antropocénu

Jakým způsobem ve své práci reflektují antropocén socioložka, fotografka, designérka, architekt a intermediální umělec?

Antropocén je geologické období, ve kterém se stal člověk zásadní a hybnou silou podílející se na formování a změnách naší planety. Tuto epochu definují nejen geologové, ale i biologové, filozofové nebo sociologové již několik desítek let. A i když se tento termín zatím skloňuje spíš v odborných kruzích, hmatatelné důkazy této éry lze spatřit všude kolem: velkoplošné odlesňování, napřimování říčních toků, těžba, dopravní výstavba nebo rozpínající se města v okolní krajině. Za součást antropocénu považujeme i rozbíjení ekosystémů nebo vymírání živočišných druhů. Tyto změny mohou mít do budoucna vliv i na vznik zcela nových živočišných druhů nebo postupné propojování organismů se stroji.

Tereza Stöckelová – socioložka AVČR představí a přiblíží pojem antropocén a pohovoří o jeho významu, souvislostech i kritice.

Eliška Kyselková – fotografka a art directorka působící v Londýně zpracovává téma antropocénu ve svých vlastních fotografických vizích. Inspirací jí je příroda a problémy spojené s klimatickými změnami nebo znečištěním. V prezentaci zmíní některé ze svých projektů jako Prelude nebo futuristicky laděný ULTRAHUMANS vytvořené jako editoriály pro magazíny Infringe a Vogue CZ.

Daniel Sviták – z ateliéru Architektura III na VŠUP v Praze představí několik studentských prací na téma architektura bez lidí. Jde o stavby bez přístupu denního světla, které obývají stroje a jsou postavené za účelem výroby, sdílení či uskladnění. Jak se architekti postaví výzvám spojených s nástupem éry post-antropocénu, kdy už to není člověk, kdo ovlivňuje zemský ekosystém, ale stroje?

Adéla Chorá – designérka, která při náhodném zkoumání ve zdánlivě nenarušené přírodě natrefila na nové horniny vytvořené z lidského odpadu tzv. plastiglomeráty a zajímalo ji jejich praktické i estetické využití. Mnohé odpadky se mohou promíchat se sedimentárními horninami za vzniku nové horniny, a stát se nedílnou součástí geologie Země. Nález ji motivoval k podrobnějšímu zkoumání postindustrální a postagrární krajiny a vzbudil v ní otázky související s lidskou činností a jejím vlivem na proměnu jejího charakteru.

Michal Kindernay – intermediální umělec, který pracuje s možnostmi interaktivního propojení zvuku, obrazu a přírodních atmosférických procesů. Jeho práce zahrnují jak videoperformance a interaktivní instalace, tak intermediální a dokumentární projekty a hudební kompozice.

PÁ 15/11 19.00 FILM

Edward Burtynsky – Watermark

Watermark je celovečerní dokumentární snímek, který propojuje rozmanité příběhy z celého světa prostřednictvím našeho vztahu k vodě: jak nás přitahuje, co se od ní učíme, jak ji využíváme a jaké jsou následky tohoto využití. Spatříme plovoucí mušle Abalone na farmách u pobřeží Fujianu a staveniště největší klenbové přehrady světa –Si-luo-tu, šestkrát větší než Hooverova přehrada v Nevadě. Navštívíme vyprahlou pouštní deltu, kde mohutná řeka Colorado již nedosahuje oceánu a tradiční koželužny Dháky, jež spotřebovávají enormní množství vody.

22/11 19.00 FILM

Edward Burtynsky – Manufactured Landscapes

Dokument sleduje Burtynského cestu do Číny, kde má fotit dopady masivní průmyslové revoluce země. Místa jako jsou přehrada Tři soutěsky, o polovinu větší než kterákoliv jiná přehrada na světě, jež vystěhovala přes milion lidí, kilometr dlouhé tovární haly a dechberoucí městská proměna Šanghaje, se staly tématem nejen jeho objektivu i ale filmové kamery tvůrců.

SO 23/11 19.00 FILM

Edward Burtynsky – Watermark

Watermark je celovečerní dokumentární snímek, který propojuje rozmanité příběhy z celého světa prostřednictvím našeho vztahu k vodě: jak nás přitahuje, co se od ní učíme, jak ji využíváme a jaké jsou následky tohoto využití. Spatříme plovoucí mušle Abalone na farmách u pobřeží Fujianu a staveniště největší klenbové přehrady světa – Si-luo-tu, šestkrát větší než Hooverova přehrada v Nevadě. Navštívíme vyprahlou pouštní deltu, kde mohutná řeka Colorado již nedosahuje oceánu a tradiční koželužny Dháky, jež spotřebovávají enormní množství vody.

NE 24/11 19.00 FILM

Edward Burtynsky – Manufactured Landscapes

Dokument sleduje Burtynského cestu do Číny, kde má fotit dopady masivní průmyslové revoluce země. Místa jako jsou přehrada Tři soutěsky, o polovinu větší než kterákoliv jiná přehrada na světě, jež vystěhovala přes milion lidí, kilometr dlouhé tovární haly a dechberoucí městská proměna Šanghaje, se staly tématem nejen jeho objektivu i ale filmové kamery tvůrců.

__________________________________________________________________________________

Centrum architektury a městského plánování (CAMP) si dalo za cíl zlepšit veřejnou diskuzi o rozvoji Prahy. Je základním zdrojem přehledných a dostupných informací o přítomnosti a budoucnosti hlavního města a funguje jako otevřená platforma, „základní tábor“ pro každého, kdo má zájem o společné plánování a rozvíjení Prahy. CAMP sídlí na Karlově náměstí v budově Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy a návštěvníci v jeho prostorech najdou výstavní sál s unikátní velkoplošnou projekcí, studovnu s velkým výběrem cizojazyčných publikací o architektuře, urbanismu a designu, příjemnou kavárnu, venkovní terasu a moderní přednáškový sál s bohatým programem sestávajícím z veřejných diskuzí, vystoupení tuzemských i zahraničních odborníků, workshopů, projekcí a dalších aktivit.

CAMP také spravuje a edituje mapový portál prahazitra.camp, který slouží jako základní přehled stavebních záměrů na území Prahy – od prvních nápadů přes projekty v procesu přípravy až po ty, které se již dokončují na staveništích.

Názory na článek  V CAMPu začíná výstava fotografií Anthropocene: dopad lidstva na naši planetu
Na dané téma nejsou žádné názory.
Známkuj

Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem


Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie

Články Tiskové zprávy