Není farmář jako farmář: o marketingových tricích na obalech potravin

Rubrika: Tipy a triky
Jana Brožková (Bydlet.cz), 14.01.2020
Není farmář jako farmářo marketingovém triku na obalech potravin Farmářský, bio, maminčin, domácí… Tolik různých nápisů se objevuje na obalech potravin. Dokážeme si ale představit, co se za nimi skrývá? Ne všechny jsou oficiálně stanovené zákonem a můžeme tak lehce nalítnout lacinému triku prodejcovu. Čtěte a dozvíte se, na co si dát pozor při příští návštěvě obchodu.

Nakupování čerstvých potravin přímo u stánku výrobce bylo po mnoho století jednou z oblíbených možností, jak doplnit spíže. Díky tomu jsme si vytvořili bohatou historii tržišť, kde se hospodyňky pravidelně setkávaly se svými dodavateli. S postupnou globalizací a zrychlením stylu života se veškerý obchod s potravinami přesouvá primárně do supermarketů. Se všemi jejich výhodami ale začínáme pociťovat také stinné stránky – nakupujeme „anonymní“ potraviny se složením tak dlouhým, že by mnohdy vydalo na román. To přirozeně vyústilo ve snahu výrobců své obaly polidšťovat a připomínat nám staré dobré časy, kdy bylo jídlo ještě poctivé a přitom k jeho výrobě stačilo pár surovin. Můžeme se tak setkat s „maminčiným závinem“, „babiččinou moukou“ nebo oblíbeným popisem „domácí“. Co si pod takovými nápisy představit?

Farmářský páreček

Pravděpodobně nejsložitější postavení má ve všech označení slovo farmářský. Často je propojované s farmářskými trhy a při jeho vyslovení vyvstane většině lidí na mysli drobný či střední zemědělec z okolí, který pro nás má čerstvou zeleninu, vejce či maso. Přitom použití tohoto slova na obalech nepodléhá pravidlům přísnějším než popisy jiné. Pouze by mělo jít o místního výrobce, a ne o zahraniční velkoobchod. Není to ale stoprocentně dodržované, a tak je lépe dát na radu klasika: „Důvěřuj, ale prověřuj!“, a proto se před nákupem vždy přesvědčte, že je výrobce takový, za jakého ho považujete – nejjednodušeji například kontrolou původu a složení.

Bio

Bio je jako jediné ze zmíněných právně ošetřené označení. Zemědělci s touto certifikací musí dodržovat přísná pravidla a podrobují se pravidelné kontrole. Velmi náročná administrativa mnoho zájemců a přechod na ekologické zemědělství odradí. Pokud už se zemědělec touto cestou vydá, je náročnost procesu kompenzována vyšší cenou konečného produktu.

Maminčin závin

Všechny maminky, tetičky a babičky na nejrůznějších obalech všech možných výrobků jako by nebyly. Psychologie reklamy je v tomto případě silnější než samotný produkt. Kupujete-li konkrétní výrobek jen kvůli tomu, že má na obale roztomilý obrázek stařenky a pod ním nápis, který ve vás vyvolá vzpomínku na dětství, pravděpodobně jste naletěli na laciný trik, který vás má přesvědčit právě k onomu vytáhnutí peněženky. 

Označení farmářský hrdě nesou některé výrobky rodinné firmy Váhala, která se zaměřuje na výrobu a prodej masných a lahůdkářských produktů s tradicí sahající až do roku 1933. Farmářský produkt je u nich zasloužené označení pro ty nejkvalitnější výrobky sklízející ocenění.


Názory na článek  Není farmář jako farmář: o marketingových tricích na obalech potravin
Na dané téma nejsou žádné názory.
Známkuj

Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem


Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie

Články Tipy a triky