Čeští rodiče: jak a kdy předávají dětem výbavu, nebo věno?

Průzkum ukázal, že pokud rodiče dávají dětem výbavu či věno, je právě uzavření sňatku téměř v polovině rodin příležitostí k jeho předání. Nejčastějším a nejoblíbenějším svatebním darem jsou v poslední době peníze, ale hmotná výbava má stále svou nezastupitelnou roli, a to i v generaci mladých dospělých. Sňatky svou symbolickou roli v předávání výbavy ale podle průzkumu ztrácejí. Zejména dcery pomoc do samostatného života dostávají mnohem dříve, většinou při odstěhování do vlastního. Odborníci rodičům radí: „Dejte hlavně penězům příběh.“

Mladí na výbavu nemusí čekat až do svatby

Dle průzkumu Buřinky materiální či finanční dar u příležitosti uzavření manželství dostalo 42 % obdarovaných. Překvapivé je, že vybavení do domácnosti či peníze přímo ke svatbě častěji dostávají synové (45 %) než dcery (39 %). Ty totiž na svou výbavu většinou nemusí čekat až do svatby a dostávají ji spíše postupně. Sňatky svou symbolickou roli v předávání výbavy ale podle průzkumu ztrácejí obecně. Zatímco v generaci 45 – 75 let dostalo výbavu k svatbě 60 % obdarovaných, u mladých dospělých ve věku 18 – 29 let čeká na věno a výbavu až do svatby ani ne každý desátý. Dostávají ji totiž mnohem dříve, většinou při odstěhování do vlastního nebo k různým příležitostem jako narozeniny či Vánoce.

Výbavy si váží častěji mladí

„Největší radost mají Češi z peněz nebo stavebního spoření (82 %), potěší je ale stále i hmotná výbava,“ říká Stanislav Oliva ze Stavební spořitelny České spořitelny. Vděčnost za talíře, peřiny, hrnce a ručníky překvapivě nejčastěji cítí mladí dospělí. Potvrzuje to i zkušenost Martiny Viktorie Kopecké, farářky Církve československé husitské: Vděčnost je mezi lidmi, které oddávám, častá. Děti si zatím váží toho, že o ně rodiče mají zájem, starost. Učme je, že vážit si daru je normální. Nic, co dostaneme, bychom neměli brát jako samozřejmost. I peníze jako dar je proto dobré spojit s emocemi, příběhem.“  

Jen třetina lidí si svou výbavu smí vybrat sama

S opuštěním hnízda je spojena i neochota rodičů vzdát se vlivu, který na své potomky doposud uplatňovali. Znát je to i při výběru věcí do výbavy, kde rodiče ohled na vkus dětí tolik neberou. Například povlečení, ručníky či záclony si smělo samo vybrat jen 27 % těch, kteří je od rodičů ve výbavě dostali. 7 % obdarovaných je vybíralo společně, ale skoro dvěma třetinám obdarovaných je rodiče vybrali sami podle svého vkusu.      

 

Přinášíme vám několik tipů, jak pořídit a předat dětem věno či výbavu:

1.       VÝBAVU NAKUPUJTE SPOLEČNĚ – Přejete-li si dát dětem jako svatební dar vybavení domácnosti, běžte jej do obchodu vybrat společně. Děti uplatní svůj vkus a vy můžete přispět radou ohledně kvality materiálu a praktičnosti. Obě strany budou spokojené a ještě strávíte čas společně.

2.       VYUŽIJTE ONLINE PLÁNOVAČ – zeptejte se dětí, zda nevyužívají nějaký online seznam svatebních přání (např. tomikup.cz), kde můžete jednoduše svatební dar vybrat podle jejich vkusu a zarezervovat. Budete mít jistotu, že stejnou sadu hrnců nedostanou čtyřikrát. 

3.       VYROBTE CERTIFIKÁT „Pokud máte pro děti založené stavební spoření a nechcete jim při předání věna dát do ruky smlouvu, věnujte jim osobní dárkový certifikát,“ radí Stanislav Oliva ze Stavební spořitelny České spořitelny.

4.       DEJTE PENĚZŮM PŘÍBĚH – Pokud dětem dáte hotovost jen tak, nemusí si jí tolik vážit. „Ze samotných peněz se vztah nevybuduje, je pěkné spojit je s emocemi, příběhem. Ten může být o tom, jak jste vy peníze spořili nebo, co si za ně děti či vnoučata pořídí,“ říká Martina Viktorie Kopecká, rodinná terapeutka a farářka Církve československé husitské.

5.       NEMUSÍ TO BÝT JEN O PENĚZÍCH – Z průzkumu Buřinky vyplývá, že za výbavu do života lidé považují také zážitky, vzdělání, výchovu i předání určitých hodnot. To už těsně před svatbou nedoženete. Můžete ale dětem předat třeba knihu rodinných receptů nebo fotoalbum. Bude to krásný osobní doplněk třeba k finančními daru.  

 

O výzkumu

Výzkum pro Stavební spořitelnu České spořitelny (Buřinku) prováděla v listopadu 2019 společnost STEM/MARK na reprezentativním vzorku populace ČR ve věkové kategorii 18-75 let v počtu 1009 osob.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tiskové zprávy