Spotřebitelé v energetice se dostali do hledáčku inkasních agentur
Energetický regulační úřad (ERÚ) řeší stále častěji dotazy spotřebitelů, po kterých dodavatelé vymáhají pohledávky prostřednictvím inkasních agentur. Často přitom není jasné, jak a kdy dlužná částka vznikla, případně proč byla navýšena o další poplatky. Problematické mohou být i služby nabízené v opačném gardu, kdy inkasní agentura naopak tvrdí, že pro zákazníka vymůže pohledávky od dodavatele.
Vše typicky začíná stroze znějícím telefonátem, textovou zprávou nebo písemnou výzvou s jednoznačným požadavkem na úhradu dluhu. Stejně jednoznačně však oznámení nehovoří o původu dluhu nebo o tom, zda má daná inkasní agentura vůbec právo peníze vymáhat.
Nenechte se zaskočit nebo vystrašit. Výzvy k zaplacení pohledávky jsou formulovány velmi drsně a záměrně vzbuzují dojem, že peníze nepochybně dlužíte. Pochybnosti ale jsou namístě a jestliže si nejste jistí oprávněností sankce nebo její výší, požadujte doložení nároku vlastní pohledávky i jejího postoupení. Vůči vymahači pak uplatňujte stejné námitky, jaké byste vznesli vůči dodavateli," vysvětluje Rostislav Krejcar, člen Rady ERÚ.
Nejčastěji se vymahači ozývají kvůli neuhrazeným deaktivačním poplatkům, když spotřebitel předčasně ukončil smlouvu na dobu určitou. Dále může jít o nedoplatky za spotřebovanou energii, a to i v případech, kdy zákazník sice řádně platil zálohy, ale nevyrovnal nedoplatek vyplývající z vyúčtování. Důvody ale musí vymáhající strana jasně prokázat.
Ještě nedávno vymahačské agentury vyhrožovaly spotřebitelům rovnou exekucí. K tomu by ale nejdříve potřebovaly rozsudek soudu, jinak podobnými pohrůžkami mohou porušovat zákon. Tato praktika proto pomalu mizí," říká Rostislav Krejcar, zároveň ale dodává: Stále se objevují požadavky na zaplacení poplatků za vymáhání dluhu, na které vymahač také nemusí mít nárok. Jestliže dluh neuhradíte včas, může po vás věřitel chtít jen zákonný úrok z prodlení a náhradu nákladů účelně vynaložených v souvislosti s vymáháním, například za zpoplatněnou upomínku. Odměna inkasní agentuře mezi tyto náklady ale většinou nepatří."
Nebezpečné mohou být i situace, kdy třetí osoba (vymahač) nabízí řešení problémů samotnému zákazníkovi a tvrdí, že ho bude zastupovat při vymáhání práv vyplývajících ze smlouvy mezi dodavatelem a spotřebitelem. I zdánlivě vstřícná nabídka, kdy tato třetí osoba nabízí např. získání nevráceného přeplatku od dodavatele, může ve skutečnosti zhoršit postavení zákazníka v souvisejících sporech. O jednom z případů ERÚ informoval na svých webových stránkách již na počátku května letošního roku.
Jestliže je spotřebitel kontaktován inkasní agenturou v souvislosti s dodávkami energií, může se obrátit na ERÚ. Ačkoliv úřad nemá kompetence k dozoru vymáhacích agentur, v první řadě lidem poradí, jak se zorientovat ve velmi složitých právních souvislostech. Pomůže také se zjištěním informací u dodavatele, proč a kdy dluh původně vznikl. V rámci mimosoudního řešení sporů pak může ERÚ rozhodovat například i o platnosti smlouvy uzavřené s dodavatelem, kvůli které spotřebitel čelí vymáhání deaktivační poplatku.
Připojené soubory
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Energie
- Nové občanské povolenky zdraží běžné české domácnosti život o 83 000 Kč ročně. To je náklad plnění programu Fit for 55 ještě před rokem 2030
- V Česku bylo spuštěno aktuálně největší bateriové úložiště s výkonem 12 MW a kapacitou 29 MWh. Tuzemský bateriový trh zažívá renesanci, potvrzuje Asociace AKU-BAT
- Léto je na chalupě ideálním časem pro rekonstrukci topení. Dobré je však mít již vyřešené zateplení a výměnu oken
- Starší byty pokračovaly ve zdražování, růst dosáhl meziročně až 29 procent
- Komunitní energetika láká české chalupáře k investicím do FVE panelů. Solární systém má na chatě pětina, dalších 30 % pořízení zvažuje
- Energošmejdi útočí na domácnosti i obce, účtují si paušální poplatky za nic