Užijte si letní dovolenou, ale myslete na své zdraví

Rubrika: Tipy a triky
Jana Brožková (Bydlet.cz), 21.06.2020

Ať už se letos rozhodnete strávit dovolenou v tuzemsku, nebo si troufnete jet do zahraničí, nezapomínejte na své zdraví. I přes plánovaný odpočinek může naše tělo reagovat na změny negativně. Podceňovat nesmíme ani slunce a vysoké teploty, které nás čekají i v našich podmínkách. Na co všechno je třeba se v létě zaměřit z hlediska našeho zdraví?

Konečně jsme se dočkali vytouženého letního slunečného počasí. Současné podnebí nás láká ven na procházku, opalovat se, užít si sport s přáteli nebo jet na vysněnou dovolenou. I léto má však svá zdravotní úskalí a neměli bychom zapomínat na dostatečnou prevenci, která nám pomůže teplé dny si opravdu užít. „V létě často zapomínáme nejen na dostatečný pitný režim, ale i na stres, který se se změnou prostředí a cestováním pojí. Ten by nám pak mohl zbytečně zkazit dovolenou, jelikož jedním z jeho projevů mohou být i zažívací potíže, například v podobě infekčního cestovatelského průjmu. Toho se můžeme vyvarovat pouze silnou imunitou a pravidelným užíváním probiotik pro podporu činnosti střev a organismu,“ vysvětluje Ing. Bohumil Hlavatý, výkonný ředitel České a slovenské asociace pro speciální potraviny.

1.    Dostatek vody

Dostatečné množství vody bychom měli pít každý den. V horkém počasí a při pobytu na sluníčku nebo při dlouhém sezení v autě však musíme obzvlášť dbát na dostatečnou hydrataci. Nedostatek tekutin může mít za následek nejen známou bolest hlavy, ale způsobuje i únavu, svalové křeče nebo podrážděnost. Kvůli následně sníženému krevnímu tlaku vám pak může být i mdlo. Dostatek tekutin navíc pozitivně ovlivňuje funkci ledvin, které mají na starost vylučování škodlivých látek z našeho těla. Dobrý vliv má i na naši pokožku. Kolik vody však představuje dostatečné množství, to je velmi individuální. Započítat je třeba stravu konkrétního člověka, typ jeho zaměstnání i vykonaný pohyb. Čím více velmi slazených a solených potravin a nápojů s nízkým obsahem tekutin a velkým množstvím energie přijmeme, tím více vody bychom měli vypít. Stejný vliv má i horké prostředí nebo velký fyzický výdej. Nezapomínejte si proto nosit lahev čisté vody s sebou po celý den, ať vás nedostihne žízeň ani problémy spojené s dehydratací.

2.    Ochrana pokožky

Horké počasí je spojené samozřejmě i s opalováním a často nechtěným spálením. I pokud jdete pouze na procházku do parku, nezapomínejte na dostatečné ochranné prostředky. Z dlouhodobého hlediska je ovšem důležitá prevence, a proto byste se měli zaměřit na dostatečný příjem betakarotenu. Měli bychom ho užívat zejména právě při opalování. Jedná se totiž o provitamin vitaminu A, z nějž vzniká vitamin A. A právě ten se stará o naši pokožku. Betakaroten je navíc také antioxidant, který náš organismus chrání proti působení volných radikálů. Najdeme ho v čerstvé zelenině a ovoci, jako je mrkev, papriky, rajčata, meruňky nebo například nektarinky. Překvapivě je obsažený i ve špenátu, brokolici či kapustě. Dostupné jsou také doplňky stravy zajišťující dostatečný denní příjem betakarotenu. Po opalování bychom pak neměli zapomenout na aplikaci pantenolu, který naši pokožku příjemně zklidní.

3.    Podpora imunity a funkce střev

Apelů na péči o náš imunitní systém jsme vyslechli v posledních měsících dostatek. Důležité však je tato doporučení opravdu nepřehlížet a dostatečně podporovat svou imunitu. Kromě pestré zdravé stravy a dostatku pohybu bychom neměli zapomínat ani na naši střevní imunitu. Tu můžeme podpořit například pravidelným užíváním probiotik, která mají na funkci střev zásadní vliv. Pomůže vám i konzumace kysaného zelí, případně korejského salátu kimchi. Správnou ochranou funkce střev můžete předejít zbytečnému průjmu, který vás může nepříjemně překvapit jako důsledek cestovatelského stresu.

4.    Zachovejte klid a užijte si dovolenou

Strachu, zda jste nic nezapomněli, a stresu z nového prostředí se při návštěvě nových míst jen tak nevyhnete. I tak však můžete myslet na to, že je důležité zachovat chladnou hlavu a klid. Nenechte se rozhodit maličkostmi, které by vám mohly zbytečně zkazit prožitek z vaší letní dovolené. Pro zklidnění si můžete s sebou přibalit přírodní doplňky stravy na bázi výtažků ze zeleného čaje. Svou funkci splní zejména ty, které mají vysoký obsah L-tryptofanu. Jde o aminokyselinu, jež zlepšuje náladu.

www.double-u.cz


Názory na článek  Užijte si letní dovolenou, ale myslete na své zdraví
Na dané téma nejsou žádné názory.
Známkuj

Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem


Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie

Články Tipy a triky