Prodáváte či pronajímáte nemovitost? Jaký inzerát uspěje

Jana Brožková (Bydlet.cz), 16.09.2020

Každý, kdo někdy prodával či pronajímal nemovitost, jistě souhlasí, že mnohdy jde o běh na dlouhou trať. Kvalitní inzerát zveřejněný na vhodném místě ovšem šance na úspěšný a rychlý prodej či pronájem výrazně zvyšuje. Jak vytvořit poutavý text? Proč před nafocením nemovitosti investovat čas a peníze do úprav její vizáže? A kdy je vhodné svěřit celý proces odborníkům?

Text inzerátu: Nepleťte si atraktivitu se slohovým cvičením a pochopte svou cílovku

Nezbytným základem každého inzerátu je text, na němž si je potřeba dát pečlivě záležet. Zcela jednoznačně si hlídejte pravopis, hrubé chyby jakémukoliv inzerátu uberou na důvěryhodnosti. Myslete také na to, že inzeráty patří mezi věcné texty, nejsou to slohová cvičení. Na druhou stranu je ale potřeba dodat textu na atraktivitě. Při psaní je tudíž nutné najít správně vybalancovaný poměr věcnosti a poutavosti. Dobré je začít všemi potřebnými údaji, jako je typ nemovitosti, dispozice, orientace, výměra zastavěného i nezastavěného pozemku, číslo patra u bytu, seznam všech sítí, způsob vytápění a ohřevu, energetický štítek a další parametry. Vždy také uveďte, zda je nemovitost po rekonstrukci, případně kdy rekonstrukce proběhla, jaké je vybavení bytu a stav společných prostor. Pokud má nemovitost věcné břemeno či právní vadu, uveďte tuto skutečnost v inzerátu také.

Dále stručně popište i okolí nemovitosti, přibližte lokalitu, uveďte nejbližší občanskou vybavenost a tak dále. Při tom rozhodně zkuste zohlednit cílovou skupinu, tedy lidi, které pravděpodobně vaše nabídka nejvíce zaujme. „Rodinný domek na periferii či 3+1 v paneláku je klasické bydlení pro mladé rodiny. Extravagantní penthouse v centru města bude vyhledávat náročná movitá klientela, garsonku v trendy čtvrtích naopak aktivní singles. V textu se proto snažte zdůraznit to, co by právě vaši cílovou skupinu mohlo nejvíce zajímat: mladé rodiny bude jistě zajímat blízkost škol a školek, samoobsluh a parků. Movitější klientela si potrpí na soukromí či na dobré parkování i pro více vozů. Singles nalákáte na kulturu, noční život nebo dobrou dopravní dostupnost,“ radí Jan Boruta ze společnosti FérMakléři.cz.

Kvalitní fotografie jsou základ. Na focení dům či byt pečlivě připravte

Vedle samotného textu jsou nedílnou součástí inzerátu samozřejmě i kvalitní fotografie nabízené nemovitosti. Ty by měly být především dostatečně světlé, ostré a ve vysokém rozlišení. Na inzeráty s profesionálními fotkami klikne v průměru až dvojnásobek zájemců. Před jejich pořízením je ovšem důrazně doporučováno dům či byt vyklidit a celkově na focení připravit. Zbavte se osobních věcí, starého nevzhledného nábytku i zbytečných doplňků a dekorací, vymalujte v místnostech a opravte drobné vady. Tím, že vyklidíte přebytečné věci a nábytek, nemovitost odosobníte, takže si zájemci v domě či bytě lépe představí sebe sama. Navíc tím prostor opticky zvětšíte. Dnes se také rozhodně vyplatí investovat i do takzvaného home stagingu. Jde o drobné i větší úpravy nemovitosti, které slouží k jejímu zatraktivnění. Cílem je pomocí vhodného aranžování nábytku a dekorací vytvořit dojem prostorné, vzdušné a příjemné nemovitosti. Ideální je místnost vymalovaná na bílo vybavená základním nábytkem a doplněná několika univerzálními dekoracemi. Extravagantnějším barvám či výrazným výzdobám se naopak vyhněte.

Galerii fotografií následně doplňte také půdorysem nemovitosti s označením jednotlivých místností a jejich výměry. Ten si můžete jednoduše vytvořit v grafickém programu.

Zvažte možnost virtuální prohlídky

Výrazným plusem pro každý inzerát je jeho doplnění o takzvanou virtuální prohlídku. Lidem už dnes často pouze fotografie nestačí a potřebují si o nemovitosti udělat reálnou představu. Ne každý má zároveň možnost osobně si prohlédnout hned několik nemovitostí, obzvláště, pokud hledá bydlení ve vzdálenějším městě. Virtuální prohlídky tak šetří čas, a to nejen zájemcům, ale samozřejmě i majiteli. Pro její vytvoření si stačí najmout specialistu, který realizuje takzvané 3D skeny nemovitostí. Výsledkem je kromě virtuální prohlídky celého interiéru a exteriéru i plánek nemovitosti. Největší inzertní portály již tyto technologie podporují a vložení virtuální prohlídky umožňují.

Inzerce na realitních portálech zpravidla stačí, někdy se vyplatí i banner na plotě

Textovou a vizuální stránku inzerátu máte připravenou a teď už jen přemýšlíte, jaký inzertní kanál zvolit? V drtivé většině případů vám postačí vyvěsit inzerát na realitních portálech, za ty nejnavštěvovanější si ale logicky připlatíte. V konkrétních případech pak lze doporučit i další způsoby prezentace. Prodáváte-li na menším městě či na venkově, zkuste inzerci v lokálním tisku. Je to levné, na druhou stranu je však dosah poněkud omezený. Pokud se vaše nemovitost nachází u rušnější komunikace, hodí se na plot či z okna pověsit banner s kontaktem a odkazem na inzerát na internetu. Jestliže prodáváte luxusní či jinak specifickou nemovitost, můžete zkusit též inzerci na sociálních sítích se správným cílením.

Pozvat si na pomoc odborníky?

Nyní se nabízí otázka, zda se o vše výše popsané chcete postarat sami, či by pro vás nebylo výhodnější obrátit se na odborníky. Jestli chcete bezpečně a úspěšně prodat nemovitost bez pomoci realitní kanceláře a dalších profesionálů, měli byste být alespoň trochu kreativní, umět kvalitně fotit a poutavě psát, znát pravidla home stagingu, mít obchodního ducha a nastudované příslušné zákony, a především mít dostatek času na prohlídky, kterých může být i několik desítek. Nic z toho samozřejmě není nemožné, ale chce to poměrně hodně úsilí a času. A to díky makléři můžete ušetřit, a nadto vám schopný odborník dokáže vyjednat i vyšší cenu.

„Profesionální makléř v tom lidově řečeno ‚umí chodit‘. Díky vyjednávacím schopnostem a perfektní orientaci na realitním trhu vám k nejlepší možné ceně pomůže i díky svým znalostem a schopnostem v oblasti realitního marketingu. Dobrá prezentace zvyšuje hodnotu nemovitosti o vyšší jednotky procent, což by například při šestiprocentním navýšení u bytu v hodnotě 5 milionů korun činilo neuvěřitelných 300 tisíc. Navíc tím, že bude makléř vaši nemovitost inzerovat na vhodných portálech, významně zkrátí dobu čekání na úspěšný prodej,“ uvádí Jan Boruta s tím, že například největší tuzemský realitní portál Sreality.cz navštíví podle nezávislého webu Netmonitor.cz denně pět až šestkrát více zájemců než kupříkladu samoprodejci často využívaný portál Bezrealitky.cz. Většina samoprodejců na Sreality.cz ale kvůli ceně vůbec neinzeruje.

Prodej s využitím služeb makléře je vhodnější rovněž v případě nemovitostí s vysokou hodnotou, nemovitostí atypických či tehdy, kdy by prodej z jakýchkoli důvodů mohl být komplikovaný. Profesionál vyhodnotí všechna rizika a pomůže vám vyjednat nejlepší možnou cenu.


Názory na článek  Prodáváte či pronajímáte nemovitost? Jaký inzerát uspěje
Na dané téma nejsou žádné názory.
Známkuj

Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem


Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie

Články Bydlení rubrika