Končí nákupní nemovitostí horečka? Ještě ne, hudba stále hraje…

B3 Technology, 3.11.2021

Úrokové sazby hypotečních úvěrů atakují 4 %. Na trhu hypotékami je cítit nejistota, která se přelévá na nemovitostní trh. 

Z našich dat vyplývá, že poptávka je stále velmi silná. Bohužel klesá počet lidí, kteří jsou schopni na hypoteční úvěr dosáhnout. Klesá tedy tzv. konverzní poměr mezi počtem prohlídek a počtem prodaných nemovitostí. Ze zpětných vazeb, kterými disponujeme se v měsíci říjnu na stejný počet prohlídek snížil počet zájemců, kteří jsou opravdu schopni nemovitost koupit s výjimkou těch, kteří disponují hotovostí,“ vysvětluje Jakub Veverka z Videobydleni.cz.

Pokud by se na trhu ustálilo číslo 20 zájemců o jednu kvalitní nemovitost, určitě se dá říci, že zájem malinko klesnul k číslu 15 poptávek v průměru u jedné nemovitosti.

Vyhlížíme další jednání České národní banky v listopadu, na kterém může rada přistoupit i ke zpřísnění podmínek získání hypotéky u ukazatele LTV z 90 % na 80 %. ČNB má v rukou ještě nástroj DTI, tedy poměr celkového zadlužení žadatele proti čistému ročnímu příjmu a tzv. DSTI, tedy poměr měsíčních výdajů žadatele k jeho měsíčním příjmům. Pokud tedy ČNB přistoupí ke zvýšení základní sazby o 50 bazických bodů a k tomu přidá další kritéria pro získání, může klesnout zájem o hypoteční úvěry až o 50 % v následujících měsících,“ podotýká Jakub Veverka. 

Proti trendu ochlazování trhu s nemovitostmi stojí sílící inflace, která tlačí obyvatele s volnou likviditou k investování právě do nemovitostí. Tento proti-trend může poptávku následující týdny udržet stále silnou. Stále se také staví méně bytů, než je trh schopný vstřebat.

Dle našich dat ohledně prodaných nemovitostí na trhu můžeme čekat maximálně stagnaci cen v některých regionech republiky. Pokles cen nemovitostí by mohl nastat v okamžiku, kdy díky zvýšeným úrokovým sazbám by se na trhu objevilo množství nemovitostí, u kterých banky začaly realizovat zástavu. U tohoto trendu je ale na trhu stále mnoho silných „dravců“, kteří jsou připraveni tyto nemovitosti v rychlosti vykupovat,“ uzavírá Veverka.


B3 Technology

Společnost B3 Technology, s. r. o. vznikla jako mateřská společnost skupiny firem cílící převážně na realitní trh. Core byznysem je on-line marketing v realitním sektoru. Ve struktuře firem vznikají nové start-upy zaměřené na e-commerce a PR.

Společnost se též profiluje jako venture kapitálová, investující do dalších startupových společností. Pro své klienty zajišťuje i odborné poradenství a mentoring.

Více informaci na: www.b3technology.cz



Názory na článek
Na dané téma nejsou žádné názory.

Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Reality