Nejvíce zajímá klienty cena pojištění, pak až jeho výkon. Podpojištěných je až 53,5 %

 

Téměř devět z deseti Čechů zajímá jako první kritérium u pojištění nemovitosti jeho cena. Teprve pak řeší například zkušenosti, jak daná pojišťovna ve skutečnosti likviduje samotné pojistné události. Vyplývá to z průzkumu, který si vyhotovila digitální finančně poradenská společnost FinGO.cz mezi svými poradci. V průzkumu se zajímala zejména o chování klientů v segmentech pojištění domácnosti a nemovitostí.

Česká digitální finančně-poradenská společnost FinGO.cz vypracovala průzkum mezi svými poradci. Ptala se především na zkušenosti s chováním a zvyklostmi jejich klientů ohledně pojištění domácností a nemovitostí. Odpovědi reprezentují vzorek přibližně 3.000 klientů trvale žijících v České republice.



 

Graf 1

Z průzkumu vyplývá, že v roce 2022 mělo 60% klientů zvýšený zájem o pojištění nemovitosti, a to zejména z důvodu ochrany majetku ve ekonomicky turbulentním roce. Nejdůležitějším ukazatelem při výběru konkrétního pojištění nemovitosti, domácnosti, nebo jiného majetku je pro 87,3 % klientů stále jeho cena (graf 4). Teprve druhým zvažovaným kritériem je pak způsob likvidace pojistných událostí u jednotlivých pojišťoven (50,7 %). Jednoduchost a srozumitelnost pojistných podmínek pak zajímá jen 35,3 % zájemců o pojištění.

Graf 4

Specialistka na neživotní pojištění Irena Jakobová upozorňuje, že “v současné situaci vysoké míry inflace snadno dochází k tzv. podpojištění majetku. Kvůli vzrůstajícím cenám stavebních materiálů, ale také rostoucím cenám nemovitostí obecně, při kterých snadno dojde k tomu, že stávající pojistná smlouva již není aktuální. Stávající pojistné smlouvy totiž s největší pravděpodobností obsahují nízké pojistné částky, čímž k podpojištění dochází.” Z výzkumu vyplývá, že 60 % klientů se do rizika podpojištění dostává při krytí rizik u vedlejších staveb např. pergol, garáží nebo zahradních domků (graf 1). Podpojištění je problémem u více, než poloviny (53,5 %) smluv, které jejich klienti v minulosti uzavřeli (graf 2).

Zdroj: FinGo

Graf 2

Zásadní je i to, že více než dvě třetiny (36,6 %) klientů situaci “podpojištění” svého majetku dobře nerozumí (graf 3). Podle oslovených poradců je tedy edukace klientů v této problematice v současné době zcela zásadní.

 

 

Graf 3

Až 81,7% klientů (graf 5) dbá na komplexní pojištění nemovitosti, domácnosti i odpovědnosti za škodu, přičemž pouze 11,3 % klientů má uzavřené pojištění pouze na tu nemovitost, na kterou aktuálně čerpá hypotéku. Patrný rozdíl existuje také mezi majiteli rodinných domů a bytů. Zatímco své domy si nepojistí jen 12,7 % majitelů, celých 39,4 % majitelů si nepojistí své byty. A dokonce celých 60,6 % klientů nemá pojištěné své samostatně stojící garáže a vedlejší stavby (graf 1).

Graf 5

Irena Jakobová podotýká “principem pojištění je nahodilost a lidé obecně neradi řeší události, které ani nemusí nastat. Mít či nemít pojištění domu, bytu, chalupy, chaty nebo domácnosti je otázkou pocitu jistoty”.

Současná ekonomická situace však lidi přiměla se začít o zabezpečení a cenu svého majetku více zajímat. Z průzkumu vyplývá, že zájem o kontrolu starých pojistných smluv v rámci pojištění domácnosti a nemovitosti v průběhu roku 2022 stoupla. Čtvrtina (25,4 %) klientů se začala aktivně o své staré smlouvy zajímat. Jan Walter ze společnosti FinGO.cz říká, že o prodeji pojištění je obecně známo, že vyjma zákonného pojištění (povinné ručení u pojištění motorových vozidel nebo pojištění zaměstnanců) je obvykle poptávka ze strany zákazníků velmi nízká. Klienti si totiž uvědomí potřebu zajištění rizika až ve chvíli, kdy se něco zásadního stane.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tiskové zprávy