Třikrát víc nákupů až na práh chalupy. Češi více pracují z venkova, městské návyky si vzali s sebou

Jak se zdá, Češi o letošních prázdninách dostáli své pověsti chatařů a chalupářů: Na chalupě se – ať už kvůli vedrům nebo drahým dovoleným – vyloženě zabydleli a tráví zde i velkou část pracovních dnů. Vyplývá to mimo jiné i z údajů online supermarketu Košík.cz. Ten totiž na takzvané „druhé adresy“ zaváží rekordní množství nákupů. Poprvé si na chatu nebo chalupu nechají nákup přivézt i ti, kteří o tom loni ani neuvažovali.

Podle Košíku letošní chalupaření dokonce založilo novou kategorii nákupů. Nárůst byl vidět již před prázdninami, kdy dala řada rekreantů přednost doručení do lokality před zásobováním po cestě. Z pravidelných zákazníků Košíku pak na druhou adresu na venkově začal meziročně objednávat trojnásobek lidí. Jejich „chalupářské nákupy“ jsou zhruba o 15 % až pětinu větší než běžné domácí zásobovací objednávky. Zpravidla slouží na jeden týden, přičemž chalupáři si čerstvé potraviny dokupují v lokalitě nebo dají místo vaření doma přednost obědu a večeři v místní restauraci. Což je s ohledem na výletnickou a sportovní náturu Čechů logické.

„Nákupy se zaměřují na trvanlivý sortiment – snídaně, trvanlivé mléko, alkoholické i nealkoholické nápoje, zásoby na výlety a svačiny, ale také čerstvé maso na grilování nebo sezení u ohníčku či přísady na pečení dobrot z čerstvého ovoce,“ zmiňuje Jan Vašíček, šéf marketingu Košík.cz. „Samostatnou kategorií je pak drogerie a prostředky nutné k úklidu domácnosti, léky, ale stále častěji také speciální kategorie jako například zahradnická výbava.“

A kam rekreanti své nákupy objednávají? Košík nejčastěji vozí letní nákupy rekreantům do středočeských lokalit, kde jsou kromě tradičních chalup také příměstské „zahrádky“, do podhůří Jizerských hor, Plzeňského kraje nebo jihočeských oblastí. Na Moravě se pak jedná především o okolí Brna nebo Olomouce.

Dlouhé léto na chalupě. Češi tam tráví víc času

Důvody „chalupářských“ online nákupů jsou jasné – větší úspora času i pohonných hmot a výběr, který se spíše než vesnické samoobsluze přibližuje hypermarketu. A potraviny jako čerstvé maso nebo třeba zmrzlina se nemusí po cestě hřát v zavazadlovém prostoru, protože Košík je přiveze v mrazících boxech, a tedy odpovídající teplotě.

„Stále častějším důvodem jsou také ubývající lokální prodejny nebo jejich omezená či nepravidelná otevírací doba. Nebo jednoduše nechuť nechávat auto na rozpáleném parkovišti, uvazovat psa ke stromu a jet s dětmi na výlet mezi regály. A také skutečnost, že teprve na chalupě většinou zjistíme, co všechno vlastně potřebujeme koupit,“ vypočítává Jan Vašíček. „Nákup navíc chalupáři nemusí složitě plánovat – košík na Košíku mohou jednoduše naplnit přes mobil třeba při pauze na výletě.“

A že jsou chataři a chalupáři důležitými zákazníky, uznává sám Košík.cz. Dlouhodobě proto myslí i na to, aby dokázal svými službami pokrýt ty největší chalupářské lokality. Kromě toho, že do všech sjízdných lokalit po Česku přiveze do druhého dne trvanlivé potraviny, rozšiřuje i pokrytí oblastí, kam přiveze už od tří hodin i kompletní čerstvý sortiment. Ty v dosahu velkých krajských měst má až na výjimku Vysočiny pokryté stoprocentně.

„Celý letošní chalupářský trend za nás navíc ukazuje jednu důležitou proměnu. Z chalup se stále častěji stávají spíše ‚druhé domovy‘. Umožňují dlouhodobé a často celoroční bydlení a nabízí komfort, na kterou jsou rodiny i jednotlivci zvyklí z měst. Stále častěji sem jezdí lidé nejen na dovolenou, ale trávit i běžné pracovní dny. A je tedy logické, že se pro ně v takovém případě chceme stát stejně dobrým partnerem jako u nich doma,“ zakončuje Jan Vašíček.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tiskové zprávy