Čtyři z pěti nových kávovarů jsou automatické. Lákají na levnější provoz

Spotřeba kávy v Česku dlouhodobě roste a spolu s ní stoupá i obliba domácích kávovarů. Z dat maloobchodního prodejce DATART vyplývá, že trh v posledních několika letech ovládly automatické kávovary, které z něj postupně vytlačují své kapslové alternativy. V současné době tvoří asi 80 % prodejů v tomto segmentu. Po několika letech výrazného růstu letos prodeje kávovarů mírně klesají, meziročně zatím o 4 %. Část zákazníků s nákupy vyčkává na slevové akce v druhé polovině roku, kde budou moci spotřebiče nakoupit výhodněji.

Bez šálku kávy si velká část Čechů nedokáže svůj den vůbec představit. Podle loňského výzkumu agentury Ipsos  si kávu alespoň jednou týdně dopřeje 84 % Čechů, většina z nich ji pije denně. Jejich preference ohledně přípravy kávy se však pomalu proměňují. Důležitou inovací, která v posledních letech přispěla k rozkvětu domácí přípravy kávy, jsou domácí kávovary, které v mnoha domácnostech zcela nahradily populární instantní kávu. Zatímco před několika lety se největšímu zájmu těšily kapslové kávovary, v současné době Češi stále častěji volí cestu automatických kávovarů. Podle dat maloobchodního prodejce DATART dnes tvoří asi 80 % všech prodejů v tomto segmentu.

„V posledních letech vidíme v segmentu kávovarů výrazný posun. Lidé se postupně odklání od kapslových přístrojů a přesouvají se směrem k automatickým espresům. Jedním z hlavních důvodů je ekonomika provozu. Náklady na zrnkovou kávu jsou mnohem přívětivější než v případě kapslí, a ačkoliv bývá pořizovací cena těchto přístrojů zpravidla vyšší, pokud jsou využívány pravidelně, z dlouhodobého hlediska se investice často vyplatí více. Důležitá je také možnost použití kvalitnější kávy a naprostá svoboda v jejím výběru,“ komentuje trend Tomáš Zezula, manažer produktového marketingu obchodu DATART.

Lidé s nákupem otálí, čekají na slevové akce

V posledních letech se prodeje kávovarů těšily výraznému růstu. Během koronavirové pandemie, kdy velká část zaměstnanců začala pracovat z domova, zaznamenal DATART meziroční nárůsty prodejů i o více než polovinu. V letošním roce se však zájem o kávovary na celém trhu mírně ochladil, jejich prodeje meziročně klesly o 4 %. V síti maloobchodního prodejce DATART nebyl pokles tak výrazný. Za období od ledna do července klesly prodeje kávovarů oproti stejnému období v loňském roce o 2,5 %.

„Zastavení růstu v letošním roce lze přičíst nepříznivé ekonomické situaci části domácností. Kávovary přeci jen nepatří mezi spotřebiče, které jsou pro fungování domácností nezbytné a část zákazníků proto jejich nákup odkládá. Počítáme s tím, že letos budou lidé více než dříve využívat velkých slevových akcí, jako jsou Dny Marianne či Black Friday, kde vyhlédnutý spotřebič pořídí za zajímavější ceny,“ upozorňuje Tomáš Zezula.

Přes dva kilogramy kávy ročně

Růst zájmu o automatické kávovary jde ruku v ruce s nárůstem spotřeby zrnkové kávy v České republice. Podle dat Českého statistického úřadu [1] spotřeboval v roce 2021 každý Čech 2,4 kilogramy zrnkové kávy, nejvíce od roku 2002 a o pětinu více než v roce 2017. Nárůst zájmu o kávu zaznamenal i DATART.

„Prodeje kávy stabilně rostou jak u nás, tak i na celém trhu. Při domácí přípravě kávy lidé stále častěji sahají po kvalitnějších a exotičtějších produktech. Zjišťují, že kromě dávky energie jim může doma uvařená káva přinést také zajímavý chuťový požitek obdobný návštěvě kvalitních kaváren, který příjemné chvíle strávené u šálku kávy ještě podtrhne. Zákazníky baví experimentovat, zkoušet nové druhy kávy a hledat ty, které jim budou chutnat nejvíce,“ vysvětluje Tomáš Zezula.




[1] Spotřeba potravin 1948 až 2021 v grafech | ČSÚ v Jihlavě (czso.cz)



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tiskové zprávy