Střední a východní Evropa zaznamenává výrazný nárůst přeshraniční expanze maloobchodních značek
V regionu střední a východní Evropy (CEE) byl dle nejnovějšího průzkumu společnosti Colliers zaznamenán výrazný nárůst přeshraničních maloobchodních aktivit. Důvodem jsou omezené možnosti růstu na nasycených domácích trzích.
Dominika Jędrak, ředitelka oddělení průzkumu trhu v regionu CEE ve společnosti Colliers, popisuje situaci na trzích následujícím způsobem: „Maloobchodníci v tomto regionu mohou těžit z podobného ekonomického prostředí a kulturního dědictví. stejně jako vzájemně si blízkých spotřebitelských preferencí, vkusu a módních trendů. To jim umožňuje úspěšně nabízet v rámci celého regionu stejný sortiment jako na svých domácích trzích.“
„Geografická blízkost zemí střední a východní Evropy hraje klíčovou roli také při zajišťování efektivní logistiky a fungování dodavatelského řetězce. Kombinace těchto faktorů činí maloobchodní trh střední a východní Evropy vysoce atraktivním jak pro místní, tak i pro mezinárodní společnosti,“ dodává Dominika Jędrak.
Region díky tomu zaznamenává významnou expanzi místních maloobchodních značek, a to jak ze CEE, tak i z okolních trhů. Česká republika přitom často představuje první destinaci, na kterou se firmy rozhodnou expandovat. Příkladem může být německý dean&david nebo chorvatský Koykan. Jakmile se tyto značky etablují v Česku, pravděpodobně se přesunou k průzkumu sousedních trhů.
Expanze značek na jednotlivé trhy CEE
Pozoruhodný úspěch v celém regionu střední a východní Evropy zaznamenaly například polské módní firmy. Jedná se jak o skupinu LPP, která vlastní známé značky jako Reserved, Sinsay, House a Cropp, tak i společnosti Pepco, Half Price, CCC a Modivo/E-obuwie. Svou působnost v této oblasti pak rozšiřují i další módní značky, například Cocodrillo, Wittchen a Wojas.
Úspěšné jsou při přeshraniční expanzi i mnohé značky z Česka a Slovenska, například Alza, Tescoma, Alpine Pro a Alensa, které expandovaly do Polska a Maďarska. Poměrně významný podíl na těchto trzích dokázaly získat také společnosti Dr.Max a Fortuna. Do budoucna se můžeme těšit i na aktivity společnosti Vilgain, oblíbeného českého výrobce produktů pro zdraví a fitness. Ten si vybudoval solidní online zastoupení ve velkých evropských městech a v roce 2025 vedle probíhající expanze v Praze můžeme očekávat 5-6 vstupů na trhy střední a východní Evropy.
Značného rozsahu dosáhla také expanze značek ze zemí střední a východní Evropy a Pobaltí do Bulharska. Několik polských značek, zejména v oblasti módy, si na místním trhu vybudovalo dominantní postavení. Například maloobchodní řetězec Pepco provozuje v Bulharsku více než 60 prodejen.
Intenzivní je pak i expanze firem z regionu CEE-6 do Rumunska. Módní značky, jako je Pepco, nebo značky vlastněné LPP či CCC na místním trhu dokonce dominují.
Nejpočetnější expanze z Litvy se týká potravinářských řetězců vlastněných skupinou Maxima, která nyní provozuje již téměř 1 000 prodejen v Polsku pod značkou Stokrotka a 129 v Bulharsku jako T-Market. Firma je současně přítomná v celém Pobaltí.
A roste i odvětví fitness, které se v Polsku a v dalších zemích regionu konsoliduje. Nedávno společnost Benefit Systems, vlastník programu MultiSport, oznámila akvizici fitness klubů Flais v Bulharsku.
Expanze značek mimo region CEE
Řada značek, zejména z oblasti F&B, začala expandovat prostřednictvím franšíz i mimo region střední a východní Evropy. Příkladem mohou být značky Frutisimo a Trdlokafe (v zahraničí známé jako Twistcafe), které se pomalu přesouvají na západní trhy, zejména do Německa, Rakouska a Itálie. Itálie je také cílovým trhem pro lékárny Dr.Max, které v současné době provozují přibližně 130 prodejen po celé zemi.
Skupina Colliers
Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední diverzifikovaná společnost poskytující profesionální služby a správu investic. Naše společnost působí v 62 zemích a 17 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 27 let přináší naše zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši 20 %. S ročními příjmy ve výši 4,1 miliardy dolarů a více než 50 miliardami dolarů spravovaných aktiv společnost Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch našich klientů, našich investorů a našich lidí.
Více informací na: www.colliers.com/cs-cz
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tiskové zprávy
- Dříve staré chlévy, dnes se rodí nová vesnice v srdci Vinoře
- Inflace se v listopadu nezměnila. Zdražovaly hlavně bydlení a potraviny, vejce až o třetinu
- Vše, co potřebujete vědět, než si sjednáte svou první hypotéku
- Stav zásob plynu poklesl na 74 % celkové naplněnosti zásobníků ke dni 8. prosince, stav je nyní o 6 procentních bodů nižší oproti loňskému roku
- Nedaleko Poděbrad vyroste nový projekt od Bidli: nabídne byty v trojdomech i samostatné pozemky
- Rezidence U Vaňkovky položila základ budoucího městského bulváru v brněnském Jižním centru