Otázky a odpovědi týkající se akčního plánu pro cenově dostupnou energii
Proč potřebujeme tento akční plán?
Náš trh s energií pohání naše hospodářství, podporuje naši společnost a propojuje naše komunity. Společně jsme vybudovali odolné sítě, oddělili náš hospodářský růst od emisí skleníkových plynů, snížili naši závislost a prokázali vedoucí postavení v globální transformaci energetiky.
EU zvládla nedávnou energetickou krizi díky rychlému zavádění čisté energie, diverzifikaci dodávek, dostupnosti energetických propojení, která mají zásadní význam pro její bezpečnost, a solidaritě projevené ve všech členských státech.
Dnes však existuje jasná a naléhavá potřeba posílit naši energetickou unii. Vysoké náklady na energii poškozují naše občany a podniky. Energetická chudoba postihuje více než 46 milionů Evropanů, zatímco v případě průmyslových odvětví se maloobchodní ceny elektřiny téměř zdvojnásobily. Současná situace oslabuje postavení EU v celosvětovém měřítku a mezinárodní konkurenceschopnost.
Akční plán pro cenově dostupnou energii, který je klíčovou součástí dohody o čistém průmyslu, se zaměří na snižování nákladů na energii pro občany, podniky, průmysl a komunity v celé EU. V krátkodobém horizontu sníží účty za energii a zároveň urychlí provádění tolik potřebných strukturálních reforem šetřících náklady a posílí naše energetické systémy s cílem zmírnit budoucí cenové šoky.
Co zvyšuje náklady na energii v EU?
Účty za energii jsou stanoveny kombinací tří hlavních prvků: náklady na dodávkyenergie spojené s celkovou úrovní spotřeby, síťovými náklady a spotřebními daněmi a zdaněním. Náklady na dodávky energie závisejí na velkoobchodních cenách, které jsou zase způsobeny různými faktory, jako jsou podmínky nabídky a poptávky, skladba zdrojů energie, propojení, hospodářská soutěž mezi výrobci energie a dalšími účastníky trhu, povětrnostní a geopolitické podmínky, jakož i hospodářská soutěž mezi dodavateli na maloobchodním trhu.
Energetický systém EU čelí specifickým strukturálním výzvám, které zvyšují ceny energie. Zaprvé, Evropa je stále do značné míry závislá na dovážených fosilních palivech. To způsobuje kolísání cen energií a vyšší náklady na dodávky a činí EU zranitelnější vůči vnějšímu tlaku a nejistotě na světových trzích.
Za druhé, neefektivnost a nedostatečná plná integrace do elektrizační soustavy mají rovněž dopad na účty za energii. Evropa má celosvětově nejintegrovanější síť, ale je třeba dosáhnout více, pokud jde o propojení, infrastrukturu sítě, integraci energetického systému a flexibilitu systému, aby se dále rozšířila integrace levnějších a čistších zdrojů energie.
V neposlední řadě rostou systémové náklady pokryté síťovými poplatky a daněmi a poplatky, které dále zvyšují ceny elektřiny. To představuje podstatnou část nákladů na energii. V současné době se to může v budoucnu dále zvyšovat, neboť naše sítě budou v nadcházejících letech potřebovat značné investice.
Jak tento akční plán pomůže snížit náklady Evropanů na energii?
Akční plán kombinuje opatření ke snížení účtů za energii v krátkodobém horizontu s úspornými strukturálními reformami, které posílí náš energetický systém a zvýší jeho odolnost vůči potenciálním budoucím cenovým šokům. Zásadní je, že se zabývá všemi třemi složkami cen účtů za energii, zejména náklady na dodávky energie, síťovými poplatky a daněmi a poplatky, aby byla co nejúčinnější. Plné zapojení členských států a všech příslušných zúčastněných stran bude klíčové pro snížení nákladů na energii a pomůže vybudovat skutečnou energetickou unii, která zajistí konkurenceschopnost, bezpečnost, dekarbonizaci a spravedlivou transformaci a přenese výhody čistší a levnější energie na všechny evropské spotřebitele.
Členské státy mohou přijmout okamžitá opatření, jako je snížení daní na elektřinu, aby spotřebitelům poskytly okamžitou úlevu. Komise bude podporovat pokyny, jakož i navrhování metodik sazeb pro síťové poplatky s cílem pomoci snížit náklady na energetický systém a potřeby investic do sítě.
Akční plán navíc sníží náklady na dodávky elektřiny. Komise poskytne členským státům pokyny, jak odstranit stávající překážky, aby spotřebitelé mohli ušetřit na svých účtech za energii tím, že přejdou ke konkurenceschopnějšímu dodavateli nebo přesunou svou spotřebu do období nižších cen. Energeticky účinné výrobky okamžitě snižují účty za energii. Aby měli spotřebitelé přístup k účinnějším spotřebičům a výrobkům s delší životností, náš plán rovněž naléhavě vyzývá členské státy, vnitrostátní orgány dozoru nad trhem a celní orgány, aby posílily vnitrostátní dozor nad trhem a prosazování předpisů v případě nevyhovujících výrobků dovážených ze třetích zemí.
Plán pomůže zajistit, aby maloobchodní účty za elektřinu nebyly diktovány vysokými a kolísavými cenami plynu díky širšímu využívání dlouhodobých smluv o čisté energii. Ty mohou výrobcům poskytnout investiční jistotu i cenovou stabilitu pro průmyslová odvětví spotřebovávající energii. Vzhledem k tomu, že zvýšení obnovitelných zdrojů energie je klíčem k nižším cenám, bude Komise i nadále podporovat členské státy, aby zkrátily dobu povolování projektů a zavedly nezbytnou síťovou infrastrukturu, a zároveň bude motivovat k flexibilitě prostřednictvím odměňování v maloobchodních smlouvách pro průmyslová odvětví a domácnosti.
Jaká opatření lze v nejbližší době provést ve prospěch spotřebitelů?
Členské státy hrají klíčovou úlohu při snižování účtů za elektřinu ve velmi krátkodobém horizontu. Komise jim nabídne podporu, zejména v oblasti daní a síťových poplatků, kde lze přijmout okamžitá opatření. Komise vydá doporučení členským státům, jak účinně snížit úrovně zdanění elektřiny a jak nejlépe využít stávajících možností snížit daně až na nulu pro energeticky náročná průmyslová odvětví a domácnosti. Je rovněž klíčové, aby členské státy dosáhly politické dohody o revizi směrnice o zdanění energie, jejímž cílem je odstranit zastaralé snížené sazby, které v současné době podporují využívání fosilních paliv.
Pokud jde o síťové poplatky, Komise předloží nový návrh metodik sazeb pro síťové poplatky, které uživatelům sítí umožní přizpůsobit nebo přesunout spotřebu energie do časů a míst, kde jsou k dispozici nejlevnější zdroje energie a kdy je to nákladově nejefektivnější pro celý systém. To by mělo pomoci snížit celkové náklady na systém, a mít tak menší dopad na účty za energii.
Jak bude mít evropský průmysl přístup k cenově dostupné energii?
Všechna opatření navržená v plánu podpoří konkurenceschopnost evropského průmyslu tím, že přinesou nižší náklady na energii, a to jak v bezprostředním horizontu, tak v dlouhodobějším horizontu, jakmile dokončíme energetickou unii s více iniciativami zaměřenými na zavádění čisté energie, zvýšení bezpečnosti dodávek a zvýšení dohledu nad trhy se zemním plynem.
Komise bude usilovat o snížení překážek pro energeticky náročná průmyslová odvětví při uzavírání dlouhodobých energetických smluv podporou vnitrostátních režimů a zavedením nástrojů ke snižování rizik. Komise například zahájí (společně s Evropskou investiční bankou) pilotní program pro podnikové smlouvy o nákupu elektřiny a poskytne členským státům pokyny, které jim umožní kombinovat dlouhodobé smlouvy, zejména smlouvy o nákupu elektřiny a rozdílové smlouvy.
Pro průmysl zavádí akční plán koncepci „trojstranné smlouvy o cenově dostupné energii“, což je forma spolupráce mezi veřejným sektorem, včetně finančních institucí, průmyslových odvětví spotřebovávajících energii a subjektů zabývajících se vývojem čisté energie, aby mohly vytvořit investiční prostředí, které podporuje nákladově efektivní výrobu energie, spolehlivé dodávky energie a dlouhodobý hospodářský růst pro všechny zúčastněné strany. Přinese předvídatelnost a rozšíření pro výrobce energie, kteří budou mít bezpečného odběratele pro svou výrobu, a pro odběratele energie, kteří budou mít prospěch z cenově dostupných a stabilních dodávek energie. Podpora, kterou nabízí Komise, Evropská investiční banka a členské státy, dále pomůže snížit riziko investic a umožní podnikům růst.
Jaká jsou nová opatření na podporu přechodu na čistou energii?
Rychlé a úplné provedení stávajících právních předpisů EU v oblasti elektřiny má zásadní význam pro další zvyšování podílu obnovitelných zdrojů energie a snižování nákladů na dodávky elektřiny: nedávno přijatá pravidla týkající se povolování, smluv, flexibility, posílení postavení spotřebitelů a dozoru nad trhem již mohou přinést nižší náklady, budou-li v členských státech řádně uplatňována.
Ale je třeba udělat víc. Od roku 2022 byl v EU instalován rekordní solární a větrný výkon 205 GW. V roce 2024 pocházelo přibližně 47 % dodávek elektřiny v EU z obnovitelných zdrojů. Mezinárodní energetická agentura (IEA) odhaduje úspory ve výši 100 miliard EUR v letech 2021–2023 vyplývající ze splátek energie z obnovitelných zdrojů. Komise bude i nadále podporovat členské státy při dalším urychlování povolovacích řízení. V rámci evropského balíčku týkajícího se sítí předloží nové právní předpisy, které urychlí povolování sítí, skladování a obnovitelných zdrojů energie.
Kromě toho Komise zvýší flexibilitu vyjasněním požadavků na státní podporu pro režimy nefosilní flexibility a přijme nová pravidla pro odezvu na straně poptávky, aby zajistila, že spotřebitelé budou moci plně využít finanční výhody této flexibility, aby se zajistilo, že energie bude využívána, když je levnější.
V neposlední řadě Komise ve spolupráci s EIB prozkoumá možnost vytvoření systému záruk na podporu modelů financování, které zmírní počáteční náklady na služby v oblasti energetické účinnosti. Další aktualizace pravidel pro ekodesign a označování energetickými štítky rovněž přinese evropským spotřebitelům větší úspory.
Jak tento akční plán zajistí spravedlivou hospodářskou soutěž na trzích se zemním plynem?
Komise zřídila pracovní skupinu pro vnitřní trh s plynem, která má komplexně kontrolovat trhy EU se zemním plynem a v případě potřeby přijmout opatření k zajištění jejich optimálního fungování a zabránit obchodním praktikám narušujícím tržní ceny. Pro evropské hospodářství je zásadní, aby bylo zajištěno optimální fungování trhu se zemním plynem. To zahrnuje předcházení zneužívání trhu (jako je manipulace s trhem a obchodování zasvěcených osob) a dalším obchodním praktikám narušujícím tržní ceny. Je nutný plný regulační dohled a úzká spolupráce mezi energetickými a finančními regulačními orgány, aby se zabránilo manipulaci s trhem a odstranily veškeré případné mezery související s nedostatečnou transparentností, asymetrií informací a rizikem koncentrace trhu.
Jak Komise zajistí, aby byla EU připravena čelit potenciálním cenovým šokům?
Zaprvé, plán pomůže zvýšit odolnost energetického systému EU vůči vnějším cenovým otřesům se zvýšeným podílem domácích obnovitelných zdrojů energie, integrovanějšími trhy a lépe kontrolovanými trhy s plynem. Úsilí o oddělení účtů za elektřinu od volatility trhu a prudkého nárůstu cen posílením využívání dlouhodobých smluv o dodávkách elektřiny povede k větší cenové stabilitě pro kupující. To evropským společnostem obecně pomůže zvládat kolísání nákladů na energii.
Kromě toho Komise zreviduje stávající regulační rámec EU pro energetickou bezpečnost, aby zajistila nepřetržitou dostupnost dodávek energie a lepší připravenost na stresová období dodávek. To pomůže snížit kolísání cen a snížit ceny.
Spotřebitelé budou rovněž lépe chráněni před nejvyššími cenami v případě krizí. Komise poskytne členským státům pokyny týkající se systémů odměňování spotřebitelů za snížení poptávky po energii v určitých hodinách dne. Kromě toho bude Komise v případě potřeby spolupracovat s provozovateli přenosových soustav a vnitrostátními regulačními orgány na zajištění dočasného zvýšení toků elektřiny v propojovacích vedeních v určitých situacích s cílem řešit regionální cenové krize, jako je krize v jihovýchodní Evropě v roce 2024.
Jaké jsou přínosy dokončení energetické unie a co Komise udělá pro její dosažení?
EU vybudovala silný a propojený trh s energií, ale dosud se nejedná o skutečnou energetickou unii. Náklady EU na energii zůstávají poměrně vysoké, což Evropu vystavuje reálnému riziku deindustrializace a představuje kritickou hrozbu pro hospodářství.
Náklady na nedokončení přechodu na čistou energii jsou umocněny náklady na to, že nebude plně využit náš jednotný trh a jeho potenciál snížit ceny. Například jihovýchodní Evropa zažila loni v létě ve večerních hodinách prudký nárůst cen způsobený mimo jiné nedostatečnou přeshraniční kapacitou a nedostatečnou flexibilitou, kterou by mohl zmírnit propojenější energetický systém. Zastavení v polovině cesty k dekarbonizaci představuje zátěž pro naše ekonomiky a naši průmyslovou kapacitu. Například v roce 2023 stálo samotné omezení výroby energie z obnovitelných zdrojů v Německu více než 3 miliardy EUR, přičemž spotřebitelé a podniky přišli o výhody plynoucí z výroby této levné energie. Kromě toho s rostoucí složitostí elektrizační soustavy rostou i náklady: náklady na řízení přetížení sítě, zejména z redispečinku, dosáhly v roce 2022 vrcholu ve výši 5,2 miliardy EUR a do roku 2030 by se mohly zvýšit na 26 miliard EUR.
Každoroční investice do přeshraničních sítí ve výši 2 miliard EUR přináší občanům výhody ve výši 5 miliard EUR. Evropané již nyní využívají 34 miliard eur díky vnitřnímu trhu s energií, který by se s další integrací do roku 2030 mohl zvýšit na 40–43 miliard eur.
Komise proto bude i nadále zavádět nové iniciativy s cílem zajistit plně dekarbonizovaný a integrovaný energetický systém a trh, mimo jiné v oblasti elektrifikace a digitalizace, a zabývat se mimo jiné odvětvím vytápění a chlazení. Předložíme rovněž investiční strategii pro čistou energii a posoudíme zefektivnění postupů udělování licencí pro nové jaderné technologie a budeme pokračovat v práci na tom, aby malé modulární reaktory byly v nadcházejících letech v Evropě komerčně životaschopné. Nová pracovní skupina pro energetickou unii, která se bude skládat ze zástupců Komise na vysoké úrovni, příslušných orgánů EU a zúčastněných stran podle potřeby, bude dohlížet na dokončení Unie a bude pravidelně podávat zprávy předsedovi Komise, Evropské radě, Radě pro energetiku a Evropskému parlamentu.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Energie
- ČEPS řešila velký výpadek elektřiny, dodávky obnovila během několika hodin
- Cena elektřiny při blackoutu propadla extrémně do záporu
- Aktuální informace k příčinám dnešního rozsáhlého výpadku elektřiny
- Blackout v létě ukazuje slabá místa elektrické sítě a nutnost investic
- Slunce na střeše: Fotovoltaika živí už každý třináctý dům a ušetří tisíce korun ročně
- Bateriové úložiště? Investice, která se vyplatí při blackoutu i mikro výpadcích