Většina českých firem zbytečně přeplácí za energie

České firmy dlouhodobě platí za energie více, než je nutné. Většina z nich totiž rozhoduje o dodavatelích energií pouze nahodile nebo vůbec. Index energetické gramotnosti v českých firmách, který sestavila energetická skupina TEDOM, ukazuje, že 75 % tuzemských firem neřeší své účty za energie proaktivně. Právě pro ně proto připravila nový hybridní tarif T-Combi Sezona, který firmám nabízí jistotu fixní ceny v zimě a úsporu díky výhodě spotových cen v letním období.
Podle Indexu energetické gramotnosti v českých firmách, který sestavil TEDOM na základě dat od svých zákazníků a partnerů, se většina tuzemských podniků stále rozhoduje nepružně nebo zcela pasivně. Účty za energie řeší aktivně pouze čtvrtina firem, přičemž pouze 10 % má svého interního energetika a aktivně soutěží dodavatele energií.
„Vidíme zde hluboko zakořeněný problém. Zatímco služby z jiných odvětví se optimalizují do posledního detailu, energetika zůstává u většiny firem opomíjená. Přitom právě tady se dá relativně snadno uspořit. Samozřejmě chápu, že většina firem má ze spotových cen obavy, protože nemají interního energetika, který by se této oblasti věnoval a byl dokonale v obraze. Právě proto jsme přišli na trh s tarifem T-Combi Sezona, který dává firmám do ruky chytré řešení nabízející úsporu za energie bez nutnosti sledovat aktivně trh a podstupovat riziko nepředvídatelných cenových výkyvů,“ říká Jakub Odložilík, ředitel TEDOM energie.
Index energetické gramotnosti v českých firmách | |||
Skupina | Popis | Typické firmy | Zastoupení |
1. Erudované firmy | Mají interního energetika, pravidelně soutěží dodavatele a strategicky plánují. | Velké výrobní závody, nemocnice a obchodní řetězce. | 10 % |
2. Aktivní firmy | Sledují trh, investují do fotovoltaiky a spolupracují s externími poradci. | Městské úřady, větší hotely a nákupní centra. | 15 % |
3. Reaktivní firmy | Řeší energie jen při konci smlouvy a obvykle bez hlubší analýzy. | Menší administrativní a výrobní firmy. | 55 % |
4. Pasivní firmy | Zůstávají u stávajícího dodavatele a rozhodují se podle prvotní nabídky. | Maloobchod, drobní podnikatelé a malé hotely. | 20 % |
Zdroj: TEDOM, 2025
Energetická krize z minulých let přinesla firmám šokovou zkušenost. Ceny energií prudce vystřelily a podniky, často bez potřebné odbornosti, zafixovaly dodávky za historicky nejvyšší ceny. Od té doby se však trh zásadně stabilizoval a proměnil. Přesto se většina firem k tržnímu přístupu zatím nevrátila. „Na trhu dnes dominují dvě obavy: že firmy přeplatí při fixaci, nebo naopak neuhlídají výkyvy u spotu. Nový tarif T-Combi Sezona obě tyto obavy řeší,“ doplňuje Jakub Odložilík.
Výsledky Indexu rozhodování o energetice ve firmách ukazují nejen pasivitu v rozhodování, ale i obrovský nevyužitý potenciál. Pokud by se firmy začaly chovat zodpovědněji a více se věnovaly správě svých energií, reálná úspora v celém českém B2B segmentu by dosahovala miliard korun ročně.
„Index vnímáme jako nástroj, který firmám nastavuje zrcadlo, ale v žádném případě je nechceme kritizovat. Chceme jim naopak ukázat, že změna je možná a nemusí být složitá. Stačí správné informace, důvěryhodný partner a produkt, který lze využívat i bez hlubších znalostí nebo interního energetika,“ uzavírá Jakub Odložilík.
Nový hybridní tarif T-Combi Sezona pro firmy od TEDOM je rozdělen podle ročních období. V letních měsících (duben–září) zákazníci těží z výhodných spotových cen, které reflektují aktuální ceny na burze. V zimních měsících (říjen–březen) mají zákazníci naopak zajištěnou fixovanou cenu, což jim přináší klid a stabilitu v období nejvyšší spotřeby a cenové volatility.
Nový tarif T-Combi Sezona:
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Energie
- Plzeň: V Thámově ulici vznikne šest městských bytů s regulovaným nájemným
- Hypoteční sazby opět pod 5 % – co to znamená?
- Jak efektivně zachytávat dešťovou vodu: Tipy na výběr nádrže i čerpadla
- Pohonné hmoty v příštím týdnu zdraží, vysoká pravděpodobnost relativně nejlevnějšího motoristického léta české historie ale trvá
- Hypoteční trh v dubnu mírně zpomalil, zájem o hypotéky přesto zůstává výrazně vyšší než loni