Češi po krizi více sledují trh s energiemi a častěji mění dodavatele, ukazuje výzkum Fonergy
Sedm z deseti domácností dnes aktivně sleduje ceny energií a více než polovina přesně ví, kolik za elektřinu měsíčně platí. Vyplývá to z aktuálního výzkumu společnosti Fonergy, který potvrzuje výraznou a pokračující proměnu chování spotřebitelů po energetické krizi. Češi se na trhu orientují lépe než dříve a jsou otevřenější změnám. Průzkum také potvrdil, že ceny na trhu nadále klesají. V posledním roce elektřina zlevnila 45 % dotazovaných domácností a 38 % zůstala stejná. Výrazné zdražení bylo zaznamenáno pouze u 4 % respondentů.
Zatímco před krizí ceny energií sledovala jen třetina domácností (32 %), dnes je to 70 %. Výrazně se také zvýšilo povědomí o vlastní spotřebě a nákladech – více než polovina respondentů (52 %) ví přesně, kolik měsíčně nebo ročně platí za elektřinu. Pouze 11 % lidí uvedlo, že částku nezná – většinou proto, že výdaje nepovažují za natolik zásadní, aby se jim museli zabývat.
„Prudké zdražení energií na konci roku 2021 a v roce 2022 udělalo z ceny elektřiny téma. Přestože od té doby cena klesá, domácnosti si tyto náklady již hlídají a hledají příležitosti, jak je co nejvíce snížit. To vidíme aktuálně i na rychlé reakci trhu na náš tarif Fixovka, v rámci kterého jsme v dubnu nabídli nejnižší cenu na trhu. Z reakcí zákazníků, kteří si nový produkt přicházejí sjednat, také vidíme, jak dobře se ve struktuře ceny orientují a jak kvalifikovaně se nás vyptávají na podmínky smlouvy“, říká Jakub Tobiáš, obchodní a marketingový ředitel společnosti Fonergy.
Zákazníci preferují fixaci, ale nejlépe bez závazků
Dvě třetiny domácností (68 %) si fixují cenu elektřiny, což ukazuje na potřebu předvídatelnosti. Zajímavé ale je, že čtvrtina z nich už má smlouvy, které umožňují výpověď bez sankce – lidé tedy hledají kombinaci jistoty a flexibility. Spotovou cenu – tedy nákup za měnící se ceny na energetické burze – aktuálně využívá pouze 5 % domácností.
Co se týče délky fixace, 77 % respondentů preferuje smlouvy na 1–2 roky, aby mohli častěji reagovat na vývoj trhu. Zbylých 23 % naopak preferuje dlouhodobou jistotu a klid, a proto si sjednávají pevné ceny na 3 a více let.
Na otázku, co preferují při volbě tarifu, odpovědělo 41 % respondentů, že chtějí především stabilitu a co nejméně starostí, ale téměř stejně velká skupina (36 %) preferuje naopak flexibilitu a možnost změny. „I dodavatelé musí být dnes mnohem pružnější a umět nabídnout různé produkty pro různé typy zákazníků“, říká Jakub Tobiáš z Fonergy.
Velcí dodavatelé stále hrají prim, ale prostor pro menší hráče se zvětšuje
Kritéria důležitá pro volbu dodavatele nejsou nikterak překvapivá a potvrzují výsledky předchozích průzkumů. Nízká cena zůstává výrazně nejsilnějším argumentem. Dále má velkou preferenci produkt bez závazků a skrytých podmínek a téměř stejně důležitá je velikost, známost a stabilita dodavatele. V neposlední řadě posuzují lidé kvalitu zákaznického servisu. Překvapivě malou roli ale podle výzkumu Fonergy hraje doporučení známých či odborníků.
Z výzkumu dále vyšlo, že až 70 % respondentů by bylo ochotno přejít k menšímu dodavateli, pokud by nabídl atraktivní podmínky – ale většina z nich by trvala na tom, aby šlo o firmu s dostatečnou historií. „Výsledky výzkumu potvrzují, že trh s energiemi se v posledních letech změnil. Zákazníci jsou aktivnější, lépe se orientují a neváhají změnit dodavatele. Velkou příležitostí je pro nás i rychle rostoucí skupina provozovatelů domácích fotovoltaických elektráren, kteří mají zájem o produkty kombinující prodej i výkup energie nebo chytré řízení spotřeby. Fonergy bylo dosud ve stínu velkých hráčů, ale nyní vidíme příležitost ukousnout si větší díl trhu a získat nové zákazníky“, uzavírá Jakub Tobiáš.
O výzkumu:
Sběr dat proběhl prostřednictvím online nástroje Ipsos Instant Research na reprezentativním vzorku 1030 respondentů z České republiky v období 12. - 15. května 2025.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Energie
- Bloomberg: Favorit českých voleb bude usilovat o plné státní vlastnictví ČEZu
- Praha 10 zakládá své energetické společenství
- ČEZ Prodej potřetí v letošním roce snižuje ceny: zákazníkům nabídne levnější fixovanou elektřinu i plyn
- Otevírá se prostor pro masivní využití mobilních bateriových úložišť. Jaké jsou jejich možnosti v praxi?
- Co obnáší přeměna chalupy na nízkoenergetickou stavbu (29.5.2025)
- Kdo může zlevnit elektřinu? Trh už začal, teď je řada na vládě