Otázky a odpovědi týkající se návrhu plánu REPowerEU na postupné ukončení dovozu ruského plynu

ec.europa.eu, 17.6.2025

Otázky a odpovědi k návrhu REPowerEU

Proč Komise navrhuje úplné ukončení dovozu ruských fosilních paliv?

Desetiletí trvající závislost na dovozu energie z Ruska učinila EU zranitelnou vůči narušení dodávek a výkyvům cen, které měly dalekosáhlý dopad na celé hospodářství. Rusko se ukázalo být nespolehlivým partnerem tím, že systematicky využívá dodávky plynu jako zbraň a manipuluje s trhy s energií na úkor hospodářské bezpečnosti a vyhlídek růstu Evropské unie.

Nezákonná totální invaze Ruska na Ukrajinu plně odhalila dramatické důsledky stávající nadměrné závislosti na dovozu ruské energie, zejména plynu, na trzích a bezpečnosti. Válka vážně narušila globální dodavatelské řetězce, vyvolala podstatné zvýšení cen energií a způsobila značnou volatilitu na trzích.

Od zahájení neodůvodněné agrese Ruska vůči Ukrajině EU výrazně snížila závislost a dovoz energie z Ruska v rámci plánu REPowerEU zahájeného v roce 2022. Dovoz plynu (zkapalněný zemní plyn i plynovody) z Ruska se výrazně snížil ze 45 % v roce 2021 na 19 % v roce 2024. Prognózy ukazují na další pokles na 13 % v roce 2025 s ukončením tranzitu ruského plynu přes Ukrajinu. Díky sankcím EU se rovněž snížil dovoz ruské ropy, a to z 27 % na začátku roku 2022 na 3 % v roce 2024. Sankce navíc zcela zakázaly dovoz ruského uhlí do EU a zakázaly překládku nákladu v přístavech EU přepravujícího zkapalněný zemní plyn (LNG) z Ruska.

Navzdory tomuto významnému pokroku zůstávají dodávky ruského plynu a ropy součástí skladby zdrojů energie EU. V roce 2024 došlo v EU k oživení dovozu ruského plynu. Na evropský trh se dostalo 52 miliard metrů krychlových ruského plynu (32 miliard m3 plynovodem a 20 miliard m3 LNG) a 13 milionů tun ropy.

EU je tak vystavena významným rizikům pro obchod a energetickou bezpečnost, jako jsou potenciální nepředvídatelná donucovací opatření ze strany Ruska.

Proto Komise dne 6. května přijala plán koordinovaného a postupného přístupu k postupnému ukončování ruských dodávek energie, který zahrnuje ropu, plyn a jadernou energii. Cílem dnešního legislativního návrhu je zakázat veškerý zbývající dovoz ruského plynu a usnadnit úplné zastavení dovozu ropy.

Jaká konkrétní opatření jsou dnes navrhována a jaký je jejich právní základ?

Cílem navrhovaného nařízení je předefinovat obchodní vztahy s Ruskem v oblasti energetiky. S cílem chránit trhy EU s energií před riziky vyvolanými obchodem a stanovit účinnější opatření ke sledování rizik v oblasti dodávek energie je navrhované nařízení založeno na dvojím právním základu, konkrétně na článku 207 SFEU (obchodní politika) a čl. 194 odst. 2 SFEU (energetická politika).

Zásadní je, že navrhuje zakázat dovoz zemního plynu pocházejícího nebo vyváženého přímo či nepřímo z Ruské federace, jakož i poskytování služeb v terminálech LNG v EU zákazníkům z Ruské federace.

Hlavními navrhovanými opatřeními jsou od 1. ledna 2026 zákaz dovozu ruského plynu na základě nových smluv (uzavřených po 17. červnu 2025) a úplné zastavení dovozu ruského plynu podle všech stávajících smluv do konce roku 2027.

Navrhované nařízení stanoví postupné ukončování, aby byla zajištěna stabilita trhu a dodávek.

Pokud jde o stávající krátkodobé smlouvy o dodávkách, zákaz se použije ode dne 17. června 2026 pro ty dovozce, kteří mohou celním orgánům prokázat, že byly uzavřeny před 17. červnem 2025 a poté nebyly změněny. Je tomu tak proto, že riziko pro hospodářskou bezpečnost vyplývající z těchto smluv je nízké.

Pokud jde o dlouhodobé smlouvy, zákaz se použije ode dne 1. ledna 2028 za předpokladu, že dovozci mohou prokázat, že dlouhodobé smlouvy byly podepsány před 17. červnem 2025 a poté nebyly změněny. Je tomu tak proto, že dovozci, kteří mají dlouhodobé smlouvy, mohou potřebovat více času na nalezení alternativních dodávek, neboť ty se obvykle týkají výrazně větších objemů ve srovnání s krátkodobými smlouvami. Stejné přechodné období, které je nezbytné pro nalezení nových dodavatelů, by se mělo vztahovat i na krátkodobé smlouvy o dodávkách plynu z plynovodu s dodavateli z Ruské federace, kteří slouží k dodávkám do vnitrozemských zemí postižených změnami dodavatelských tras pro ruský plyn a které jsou spojeny s dlouhodobými smlouvami.

Vzhledem k zásadní úloze, kterou má LNG podle očekávání hrát při zajišťování alternativních dodávek energie v Evropě, budou od 1. ledna 2026 zakázány rovněž terminálové služby LNG pro zákazníky z Ruska nebo kontrolované ruskými podniky. To pomůže přesměrovat kapacitu terminálů k alternativním spolehlivým dodavatelům pro Evropu. Na služby poskytované na základě dlouhodobých smluv podepsaných před 17. červnem 2025 se zákaz použije od 1. ledna 2028.

Aby bylo zajištěno dobře řízené a bezpečné postupné ukončení ruského dovozu, budou muset členské státy vypracovat vnitrostátní plány diverzifikace s přesnými opatřeními a milníky pro postupné odstranění přímého nebo nepřímého dovozu ruského plynu. První vnitrostátní plány by měly být Komisi předloženy do 1. března 2026.

Kromě cíleného dovozu plynu navrhované nařízení dále vyžaduje, aby členské státy, které stále dovážejí ruskou ropu, připravily diverzifikační plány na postupné ukončení veškerého zbývajícího dovozu s ohledem na úplné zastavení do konce roku 2027. Národní plány diverzifikace budou muset obsahovat informace o objemu přímého nebo nepřímého dovozu ropy z Ruské federace v rámci stávajících smluv, o zavedených nebo plánovaných opatřeních k řízení postupného ukončení, včetně alternativních dodávek a dodavatelských tras, a o možných technických nebo regulačních překážkách pro postupné ukončení a o možnostech jejich překonání.

Komise bude členské státy v průběhu celého procesu podporovat. Ve spolupráci s Agenturou EU pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER) bude pozorně sledovat pokrok při postupném ukončování dovozu ruského plynu a ropy do EU a v případě potřeby může vydávat doporučení k vnitrostátním plánům diverzifikace.

Jak navrhované právní předpisy zajistí sledovatelnost ruského plynu na trzích EU?

Zkušenosti z plynové krize v letech 2022 a 2023 ukázaly, že komplexní informace o závislostech na dodávkách mají zásadní význam pro účinné postupné ukončení dovozu ruského plynu při současném zajištění bezpečnosti dodávek plynu v Unii.

V zájmu účinného provádění zákazu dovozu ruského plynu proto navrhovaný právní předpis zavádí nové mechanismy ke zvýšení transparentnosti, monitorování a sledovatelnosti ruského plynu na trzích EU. To bude mít zásadní význam pro účinné posouzení možných rizik pro obchod se zemním plynem a bezpečnost dodávek.

Na základě změny nařízení EU o bezpečnosti dodávek (EU) 2017/1938 budou dovozci ruského plynu povinni poskytnout Evropské komisi a příslušným vnitrostátním orgánům, včetně celních orgánů, podrobné smluvní informace. Tyto informace by měly mimo jiné zahrnovat smluvní objemy, včetně možností flexibility podle ustanovení „ber nebo plať“ nebo „dodej nebo plať“, datum uzavření, dobu trvání smlouvy a totožnost smluvních partnerů, producenta plynu a země výroby. V případě dovozu LNG se informace týkají mimo jiné přístavu první nakládky, míst a harmonogramů dodávek, jakož i podmínek pro pozastavení nebo ukončení dodávek.

Celní orgány by měly podporovat výměnu informací s příslušnými vnitrostátními orgány, Komisí a agenturou ACER. Tato spolupráce by umožnila účinné sledování provádění a dodržování cílů postupného ukončování. Agentura ACER by měla rovněž zveřejnit zprávu obsahující přehled smluv o dodávkách plynu pocházejícího nebo přímo či nepřímo vyváženého z Ruska a posoudit dopad diverzifikace na trhy s energií.

Dovozci budou navíc povinni hlásit změny smluvních podmínek ihned po přijetí legislativního návrhu, aby se usnadnilo přesné sledování ruského plynu vstupujícího do EU. Údaje budou doplněny národními plány diverzifikace členských států.

Celkově tento systém vytvoří účinný rámec pro zjišťování skutečného původu a místa vývozu zemního plynu dováženého do Unie. Nově vznikající soubor údajů rovněž umožní Komisi posoudit expozici Unie ruskému plynu a účinnost strategií postupného ukončování.

Jaký bude dopad na bezpečnost dodávek v EU a na ceny energie?

Zneužívání dodávek energie ze strany Ruska jako zbraně má přímý dopad na evropské domácnosti a podniky a způsobuje bezprecedentní bezpečnostní rizika a nestabilitu na trzích s energií.

Opatření stanovená v tomto legislativním návrhu budou zaváděna postupně a koordinovaně s členskými státy s cílem minimalizovat možné dopady na ceny, stabilizovat trhy prostřednictvím bezpečných a předvídatelných alternativních dodávek a poskytnout právní jistotu. Zpočátku se zákaz dovozu ruského plynu dotkne pouze nových smluv, zatímco dovoz založený na stávajících dlouhodobých smlouvách bude moci pokračovat až do konce roku 2027.

Komise pečlivě posoudila možné dopady. Jak je uvedeno v analýze připojené k návrhu, zbývající objemy plynu lze postupně ukončit bez významného hospodářského dopadu nebo rizik pro bezpečnost dodávek, a to v důsledku dostupnosti dostatečného počtu alternativních dodavatelů na světovém trhu s plynem, dobře propojeného trhu Unie s plynem a dostupnosti dostatečné dovozní infrastruktury v EU.

Od roku 2025 se předpokládá, že celosvětové dodávky LNG rychle porostou, zatímco poptávka po plynu v EU by měla klesat. Očekává se, že při plném provedení rámce pro přechod na čistou energii a akčního plánu pro cenově dostupnou energii nahradí EU do roku 2030 až 100 miliard m3 zemního plynu, což znamená snížení poptávky o 40–50 miliard m3 již do roku 2027. Zároveň se očekává, že celosvětové kapacity LNG vzrostou do roku 2028 přibližně o 200 miliard m3, což je pětkrát více než současný dovoz ruského plynu do EU.

Navrhované nařízení obsahuje důležité záruky, aby bylo možné čelit náhlému a významnému vývoji na trhu s plynem, který vážně ohrožuje bezpečnost dodávek v jednom nebo více členských státech. Za těchto okolností by Komise mohla přijmout nezbytná mimořádná opatření tím, že jednomu nebo více členským státům povolí neuplatňovat zákazy dovozu týkající se dovozu zemního plynu nebo LNG. Toto povolení by mělo být časově omezené a Komise může uložit další podmínky, aby bylo zajištěno, že jakékoli pozastavení bude přísně omezeno na řešení dané hrozby.

Postupné ukončení těžby ropy do roku 2027 by nevyvolalo obavy o bezpečnost dodávek. Plynovod Adria představuje platnou alternativu k nahrazení zbývajících dodávek ruského plynovodu. Očekává se rovněž, že dopad na ceny bude omezený, neboť dodatečná poptávka po nahrazení ruské ropy pravděpodobně nebude mít podstatný dopad na světové trhy s ropou, a tudíž ani na ceny.

Důležité je, že všechna navrhovaná opatření budou doprovázena trvalým úsilím o zajištění alternativních dodávek, mimo jiné prostřednictvím agregace poptávky, a o optimalizaci využívání stávající plynárenské infrastruktury. Budou rovněž podpořeny přechodem EU na čistou energii, přičemž zlepšení v oblasti energie z obnovitelných zdrojů a energetické účinnosti postupně sníží potřebu dovážet fosilní paliva.

Úzká koordinace mezi Komisí a členskými státy s cílem připravit se na ukončení dohody o tranzitu ruského plynu přes Ukrajinu v prosinci 2024 ukázala, že koordinované přípravné akce, úsilí o diverzifikaci a postupný přístup k postupnému ukončení ruského dovozu mohou zabránit jakémukoli riziku pro bezpečnost dodávek a zaručit cenovou stabilitu a předvídatelnost trhu.

Pro více informací

Tisková zpráva

Návrh nařízení o postupném ukončení dovozu ruského plynu a zlepšení monitorování potenciální energetické závislosti a doprovodných dokumentů

Plán na ukončení dovozu energie z Ruska



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Energie