Domácí fotovoltaika už umí sledovat cenu na burze a sama rozhodne, kdy koupit a kdy prodat

To, že v posledních letech výrazně přibývá fotovoltaických elektráren na střechách rodinných domů, je všeobecně známo. Jen za minulý rok to podle údajů MPO bylo 41 tisíc. Ale už méně se ví, jak rychle se rozvíjí s nimi spojené technologie. Podle aktuálního průzkumu společnosti Fonergy používá již 39 % majitelů rodinných domů s fotovoltaikou chytré zařízení pro optimalizaci spotřeby a prodeje vyrobené elektřiny. Dalších 30 % respondentů uvedlo, že o pořízení takového zařízení uvažuje.

„První fotovoltaiky jednoduše posílali většinu vyrobené energie do veřejné sítě a něco málo z toho spotřebovala sama domácnost. Nejnovější generace systému, který nabízíme zákazníkům, vyhodnocuje v reálném čase nejen veškerá data o výrobě a spotřebě dané domácnosti, ale také sleduje průběžný vývoj ceny na trhu. Následně optimalizuje tok elektřiny tak, aby se zajistila maximální finanční výhoda. Oproti domu s fotovoltaikou, který chytré řízení nepoužívá, dokáže tento systém ušetřit až 30 % nákladů“, říká Jakub Tobiáš, obchodní a marketingový ředitel společnosti Fonergy.

Systém využívající prvky umělé inteligence automaticky vyhodnocuje aktuální výkupní ceny elektřiny, průběh počasí a domácí spotřeby. Pokud se nevyplatí prodávat, nasměruje energii tam, kde ji nejlépe využije samotná domácnost. Tedy především do domovní baterie, ze které lze později napájet jakékoliv spotřebiče, do elektromobilu, pokud je zrovna připojen k dobíjecímu wallboxu nebo do elektrického boileru pro ohřev vody. Ve chvíli, kdy cena elektřiny na trhu vzroste, začne systém co největší část vyrobené energie prodávat.

Rostoucí soběstačnost domácností také úzce souvisí s úspěšností přechodu Česka na elektromobilitu. Z průzkumu Fonergy vyplynulo, že poměrně vysoké procento majitelů rodinných domů s fotovoltaikou (21 %) ji využívá k dobíjení elektromobilu a dalších 12 % o tom uvažuje. Když si uvědomíme, že elektromobily u nás zatím tvoří pouze půl procenta registrovaných osobních vozidel, jsou jednoznačně majitelé rodinných domů s fotovoltaikou těmi, kteří si je pořizují mezi prvními.

Trochu překvapivě může na první pohled působit vysoké procento (43 %) respondentů, kteří odpověděli, že veškerou vyrobenou elektřinu spotřebují sami. Nicméně to lze vysvětlit tím, že dnes jsou již domovní baterie nedílnou součástí téměř všech pořízených solárních elektráren (vloni tomu tak bylo v 84 % nových instalací). Dalších 34 % dotazovaných domácností prodává přebytky vyrobené elektřiny za fixní cenu a 22 % za ceny spotové (tedy aktuální ceny na trhu).

Výzkum Fonergy také potvrdil, že majitelé rodinných domů s fotovoltaikou aktivně sledují novinky a 45 % z nich ví o nedávno uzákoněné možnosti prodávat na trh volnou kapacitu své domácí baterie (tzv. flexibilita). Z těch, kteří to dosud nezaznamenali by 56 % taková možnost zajímala. Ještě vyšší je povědomí (85 %) o možnosti sdílení vyrobené elektřiny mezi více domácnostmi a 40 % respondentů plánuje tuto možnost využít.

„Jsme svědky úžasných změn ve způsobu výroby elektrické energie. Decentralizovaná výroba z domácích solárních elektráren má obrovský potenciál. Ke konci roku jich na rodinných domech bylo instalováno 184 tisíc, což je pouhý zlomek ze zhruba 1,8 miliónu obydlených rodinných domů u nás. Je to také velká příležitost pro menší dodavatele. Fonergy bylo dosud ve stínu velkých hráčů, ale rostoucí poptávka po našich inovativních produktech, které kombinují chytré tarify s řízením spotřeby a prodeje naznačuje, že bychom si do budoucna mohli ukousnout daleko větší díl měnícího se trhu“, uzavírá Jakub Tobiáš.

O výzkumu:

Sběr dat proběhl prostřednictvím online nástroje Ipsos Instant Research na reprezentativním vzorku 510 respondentů z České republiky v období 26-29. května 2025.

Fonergy:

Fonergy je český dodavatel elektřiny a plynu působící na trhu již od roku 2012. Aktuálně zajišťuje dodávky pro více než 20 tisíc odběrných míst. Od svého vzniku staví na férových podmínkách, jednoduchých smlouvách bez skrytých poplatků a osobním přístupu rodinné firmy. Flexibilně reaguje na vývoj na trhu a snaží se přinášet originální produkty konkrétním skupinám zákazníků. Vedle aktuálně uváděné nejlevnější Fixovky je to například produkt Fintovka, který využívá sezónní rozdíly v cenách elektřiny a plynu, což umožňuje nabídnout úspory bez nutnosti složitých rozhodování o výběru tarifu či produkt Fotonka, díky které mohou zákazníci efektivně řídit spotřebu energií, a dokonce vydělat na prodeji přebytků elektřiny do sítě, když je spotová cena vysoká


Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Energie