Elektromobilita očima Čechů: Výsledky průzkumu ukazují rozpor mezi dojmy a realitou

Elektromobily jsou pro řadu lidí stále spíše neznámou než běžnou alternativou – a pro jiné rovnou terčem kritiky. Přetrvávají obavy z dojezdu, nabíjení nebo ceny. Mnozí si například nedokážou představit, že by s elektromobilem bez problémů dojeli až k moři. Průzkum společnosti E.ON, realizovaný prostřednictvím nástroje Instant Research agentury IPSOS ukázal, že Češi mají stále výrazné obavy z praktického používání elektromobilu.
Trend vnímá pozitivně 37 % lidí, zatímco 38 % k němu stále zaujímá negativní postoj.
Informovanost o elektromobilitě přitom zůstává v české společnosti stále poměrně nízká. Vnímání elektromobility se v Česku mění jen pozvolna.
Zkušenost s elektromobilem má zatím jen třetina Čechů
Z vlastní zkušenosti je zná jen 36 % dotazovaných. Nejvíce fandí elektromobilům lidé ve věku 27 až 35 let, v této věkové skupině je podporuje polovina respondentů. Elektrovozem někdy jeli hlavně mladší obyvatelé velkých měst.
Za největší výhody elektromobilu Češi považují nižší hlučnost a nulové emise během provozu. Naopak obavy se nejčastěji týkají omezeného dojezdu – 60 % lidí by se bálo vyrazit elektromobilem k moři, především kvůli riziku vybití v dopravních kolonách.
Mýtus o krátkém dojezdu už neplatí
Parametry elektromobilů se výrazně posunuly – od výkonu a komfortu přes cenu až po to nejdůležitější: dojezd. Moderní elektromobily dnes běžně zvládnou 400 až 600 km na jedno nabití. Dvě nabíjecí zastávky na tisícikilometrové trase k moři obvykle stačí – řidič by je stejně musel udělat kvůli odpočinku. Navíc průměrný denní nájezd řidiče v Česku je 30–40 km a průměrná délka jedné cesty autem činí 12 km (dle Eurostatu).
„Výrazně se zlepšila i nabíjecí infrastruktura. Zatímco dříve byla špičkou stanice s výkonem 50 kW, dnes E.ON běžně buduje výkonné nabíječky od 150 kW. Jako první jsme v Česku instalovali i ultrarychlou dobíjecí stanici o výkonu 400 kW a právě na vysoce výkonné dobíjení se ve veřejném dobíjení soustředíme,“ uvádí Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure.
Nabíjecí síť roste rychleji než povědomí veřejnosti
E.ON rozvíjí síť dobíjecích stanic s ohledem na budoucnost. Vnímá ji jako transformační změnu, která vyžaduje investice, technologické know-how i odvahu .
„U dnešních rychlonabíječek trvá nabíjení zhruba 15 minut – ideální čas na kávu a toaletu. Síť se navíc neustále rozšiřuje a výkon stanic roste. Dotační programy nám umožňují budovat stanice i tam, kde by to komerčně nedávalo smysl – například na méně vytížených trasách,“ doplňuje Martin Klíma. Dnes má E.ON v Česku na 650 dobíjecích bodů a prakticky každých pár dní otevírá další. V celé zemi je aktuálně téměř 5 500 veřejných dobíjecích bodů na více než 3 000 stanicích (dle statistiky www.cistadoprava.cz), přesto síť považuje za dostatečně hustou jen 15 % lidí – realita v terénu a veřejné vnímání se tak stále výrazně rozcházejí.
I při stejné ceně mají Češi jasno: hybrid
Nejvíce Čechů (29 %) odrazuje na koupi elektromobilu jeho vyšší pořizovací cena. Pokud by ale auta různých typů pohonu měla stejnou pořizovací cenu i dojezd, 31 % Čechů by vybralo hybrid. Benzinový pohon by zvolilo 29 % lidí, diesel 16 %. Plně elektrický vůz by si i za těchto podmínek pořídilo pouze 9 % Čechů.
Cena nabíjení není jen o elektřině
Návratnost investice do elektromobilu se odvíjí především od způsobu nabíjení. Nejde jen o cenu elektřiny – významnou roli hrají i náklady na infrastrukturu, servis a software. Většina řidičů má možnost nabíjet doma (např. přes wallbox) nebo v práci, kde je nabíjení výrazně levnější.
„S využitím domácí fotovoltaiky lze v jarních a letních měsících jezdit prakticky zadarmo. I při veřejném nabíjení vychází provoz elektromobilu levněji než u dieselového vozu – náklady na jeden kilometr se pohybují mezi 1,50 a 2 korunami v závislosti na typu nabíjení,“ uvádí Jakub Kott, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie, která se zabývá elektromobilním řešením domácností a firem.
Cenu ovlivňuje i způsob platby. Nejvíce zaplatí neregistrovaní řidiči, kteří využívají platební terminál – ten bude podle evropské legislativy do dvou let povinný na všech stanicích. Běžným standardem je však dnes nabíjení pomocí čipu nebo QR kódu, popřípadě využitím aplikace poskytovatele služeb. „I tady jsme se výrazně posunuli v možnostech roamingu jednotlivých poskytovatelů. Například s naší kartou mohou lidé dobíjet u více než 120 000 dobíjecích bodů v devíti evropských zemích,“ upřesňuje Jakub Kott.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Energie
- Na světě se vyrobí dvakrát víc solárních panelů než využije. Bude vychládaní trhu a propouštění letos pokračovat?
- Spotřebitelé v energetice mají nová práva
- Salutem Group roste. Přidává 200 bytů v regionech a ukazuje, že rekonstrukce řeší bytovou krizi
- Praha se rozroste o 300 tisíc lidí. Kde budou bydlet?
- Až 83 tisíc Ostravanů je ohroženo takzvanou energetickou chudobou. Vyplývá to z prvních výsledků průzkumu Ostravské univerzity (video)
- Odolnost vůči blackoutům a lepší návratnost: proč si k fotovoltaice pořídit chytré řízení