Teplo asfaltu nesvědčí. Chytrá údržba předchází deformacím, defektům i nehodám

· Příkladem je propojení různých datových zdrojů: čidel měřících teplotu povrchu, kamer sledujících aktuální provoz nebo laserového snímání nerovností vozovky
· D1 na Vysočině propojuje meteostanice, kamery i pasportizaci vozovek pro přesnější plánování údržby
Přehřátý asfalt, deformace povrchu, výtluky, které vzniknou během pár dní. Léto je často podceňované jako rizikové období pro silniční bezpečnost – právě v teplých měsících však hrozí řidičům specifická nebezpečí. První české kraje i správci proto začínají zavádět systémy prediktivní údržby. Ty využívají propojení dat z meteostanic, kamer i senzorů a ukazují, jak by v budoucnu mohla vypadat efektivní a bezpečná správa silnic.
Letní hrozby: asfalt, který pracuje
Vysoké teploty způsobují změnu struktury asfaltových vrstev. Asfalt se může deformovat, měkne a vytváří nebezpečné koleje nebo nerovnosti. V extrémních případech může dojít i k jeho prasknutí, což je problém především u starších komunikací s nedostatečným odvodem vody a tepla.
Dopady těchto změn často přicházejí náhle – například po kombinaci tropického dne a prudké letní bouřky. Silnice, které nejsou pod dohledem, tak mohou během jediného dne projít skokovým zhoršením stavu. Prediktivní systémy nabízejí možnost, jak těmto situacím předcházet.
Bezpečnost díky datům
„Základem chytré údržby je propojení různých datových zdrojů – například čidel měřících teplotu povrchu, kamer sledujících aktuální provoz nebo laserového snímání nerovností vozovky. Díky tomu je možné včas detekovat přehřívající se úseky, které hrozí vznikem deformací nebo prasklin. Data zároveň umožňují sledovat vývoj závad ještě dříve, než jsou patrné pouhým okem,“ říká Robert Knap ze společnosti VARS a dodává: „Velkou výhodou je i možnost okamžité reakce na náhlé změny počasí, jako jsou přívalové deště nebo bouřky, které mohou situaci na vozovce dramaticky zhoršit. Prediktivní systémy tak nejen zvyšují bezpečnost, ale zároveň umožňují efektivnější a cílenější údržbu – místo zbytečných výjezdů se technika nasazuje tam, kde je skutečně potřeba.“
Data v reálném čase pomáhají i řidičům
Informace ze silničních systémů dnes putují nejen k silničářům, ale také do aplikací jako Mapy.cz či Google Maps. Řidiči se tak dozví o výtluku, koloně či uzavírce dřív, než na místo dorazí. Díky tomu mohou upravit trasu nebo styl jízdy. Systémy jsou napojeny také na IZS – záchranné složky tak mají o událostech přehled bez prodlev.
Chytrá data v praxi: D1 na Vysočině
V Česku se tato technologie začíná objevovat ve správě některých krajů nebo na vytížených dálničních úsecích. Například kraj Vysočina využívá integrovaný systém INFRA ‑ FIM od společnosti VARS, který propojuje meteostanice, kamery i pasportizaci vozovek pro přesnější plánování údržby. Na dálnici D1 zase funguje mobilní liniové řízení, které v reálném čase upravuje rychlost podle dopravní zátěže nebo vývoje počasí.
Predikce náledí i chytrá zimní údržba
I v zimě dokáží chytré systémy výrazně snížit rizika pro řidiče. Meteorologické senzory umístěné přímo v komunikaci a podél silnic v kombinaci s kamerami a historickými daty umožňují předvídat vznik náledí nebo sněhových jazyků s vysokou přesností. Na základě těchto údajů je možné dopředu nasadit posypové vozy přesně tam, kde bude situace nejkritičtější – a vyhnout se zbytečnému solení jiných úseků. Například systém ISUDaS, který využívá Ředitelství silnic a dálnic, sleduje v reálném čase výjezdy techniky a vyhodnocuje, zda byl zásah adekvátní vzhledem k aktuálním podmínkám. Tím nejen zvyšuje bezpečnost, ale přispívá i k šetrnějšímu využívání materiálů a lidských kapacit.
Budoucnost údržby je prediktivní
Správa silnic se pomalu posouvá od reaktivního přístupu ke skutečné prevenci. Místo zásahů po havárii nebo stížnosti je možné stav komunikací sledovat a vyhodnocovat v reálném čase – a zasahovat dříve, než dojde k poškození nebo nehodě.
„Prediktivní údržba přináší zcela nový rozměr péče o dopravní infrastrukturu – jak v létě, tak v zimě. V teplých měsících systémy včas detekují přehřívající se úseky vozovky, kde hrozí změkčení asfaltu či vznik kolejí. Laserová měření navíc průběžně snímají stav povrchu s milimetrovou přesností a dokáží identifikovat vznikající deformace ještě dřív, než jsou patrné pouhým okem. V kombinaci s daty z meteostanic a kamer pak správci silnic dokážou rychle reagovat na bouřky, přívalové deště i tepelné extrémy,“ říká Robert Knap ze společnosti VARS a dodává: „V zimě pak tentýž systém umožňuje předvídat tvorbu náledí a optimalizovat nasazení vozidel zimní údržby přesně tam, kde to situace vyžaduje – bez zbytečných výjezdů. Výsledkem je větší bezpečnost pro řidiče, úspora nákladů a možnost v reálném čase informovat veřejnost i záchranné složky o vzniklých problémech. Tento přístup se zatím objevuje jen v prvních regionech, ale stále častěji se ukazuje, že právě prediktivní údržba je budoucností bezpečnějších českých silnic.“
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tiskové zprávy
- Když onemocníte na dovolené. Můžete si dny volna „vrátit“? Pozor také na neschopenku ze zahraničí
- 12. ročník dobročinné závěti: Češi pomáhají i po svém odchodu, zatím ale velmi málo
- Základní úrokové sazby určované ČNB se nemění, velký vliv na hypotéky už dávno nemají
- Regionální rozdíly v nájmech se ve 2. polovině roku prohloubí
- Stavební produkce roste, klesá ale hodnota staveb