Home Credit informuje, jak české rodiny plánují školní výdaje a finanční výchovu dětí

S blížícím se začátkem školního roku se mnoho českých rodin zamýšlí nad výdaji spojenými s pořízením školních pomůcek, učebnic a úhradou školních poplatků. Je pozitivní, že podle aktuálního průzkumu* společnosti Home Credit má 44 % rodičů jasnou představu o tom, kolik je bude stát nadcházející školní rok. Naopak 30 % z nich nemá žádnou představu a 26 % má pouze minimální představu o výši těchto výdajů. Ve srovnání s rokem 2024 došlo k mírnému 3 % zlepšení povědomí o nákladech na školní pomůcky. V roce 2024 nemělo 59 % rodičů žádnou nebo jen velmi malou představu o těchto výdajích.

Nejistotu ohledně těchto nákladů častěji pociťují osoby se základním vzděláním, což je 37 %, lidé ve věku 54–65 let, kde se jedná o 35 %, a rodiny s jedním dítětem chodícím do školy, což činí 36 %. Naopak lépe informovaní jsou rodiče ve věku 36–44 let, to je 47 %, lidé z menších měst s 20–100 tisíci obyvateli a rodiny s více dětmi, kde je to 46 %,“ uvádí Jaroslav Ondrušek, analytik společnosti Home Credit.

Odhady nákladů na školní pomůcky

 

Podle průzkumu společnosti Home Credit většina respondentů, konkrétně 63 %, očekává, že za školní pomůcky, učebnice a poplatky zaplatí mezi 2 až 6 tisíci Kč. Menší částku předpokládá 11 %, zatímco vyšší výdaje očekává 23 %. Výdaje ve výši 2-4 tisíce Kč častěji předpokládají obyvatelé větších měst, zatímco náklady 4-6 tisíc Kč očekávají lidé ve věku 27 až 35 let a obyvatelé Prahy. Výdaje 6-10 tisíc pak častěji předpokládají mladší lidé a obyvatelé středně velkých měst.

Způsoby financování školních výdajů

Polovina respondentů uvádí, že k úhradě školních výdajů jim stačí běžná výplata. Do úspor musí sáhnout 28 %, zatímco 20 % musí šetřit několik měsíců předem. Výplata častěji stačí obyvatelům Prahy, lidem s vysokoškolským vzděláním a mužům. Naopak do úspor častěji sahají starší lidé a obyvatelé středně velkých měst. Několik měsíců dopředu šetří mladší lidé a obyvatelé menších obcí.

Jak otevřené rozhovory o rodinných rozpočtech v rámci rodiny ovlivní finanční chování dětí v budoucnu

Kromě plánování financí se mnozí také zaměřují na výchovu svých dětí k finanční gramotnosti. Pravidelně se o příjmech a výdajích domácnosti baví se svými potomky 34 % dotazovaných a 55 % tak činí občas. Nejčastěji se řeší témata jako vysvětlování cen, což uvádí 55 %, výdaje domácnosti, které zmiňuje 49 %, hodnota peněz a šetření, o čemž hovoří 14 %, a příjmy a práce, které jsou hlavním tématem pro 10 % dotázaných. Ti, kteří dětem pravidelně dávají kapesné, častěji vedou tyto rozhovory na pravidelné bázi, konkrétně 45 % z nich.

Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Creditu, klade důraz na důležitost otevřené komunikace s dětmi o rodinných financích. Podle něj je zásadní, aby rodiče své děti již od útlého věku seznamovali s tím, jak fungují peníze, a to způsobem přiměřeným jejich věku. „Když děti učíme plánovat nejen své vlastní, ale i rodinné rozpočty, dáváme jim do života neocenitelný nástroj. Tyto dovednosti a zkušenosti, které si osvojí v dětství, se stanou základem jejich budoucího finančního rozhodování,“ vysvětluje Zborovský. Dodává, že tímto způsobem se děti učí nejen zodpovědnosti, ale také porozumění skutečné hodnotě peněz. „Tato finanční gramotnost jim může v dospělosti pomoci vyhnout se zbytečným finančním problémům a umožní jim lépe se orientovat ve světě financí,“ uzavírá Zborovský.

Věk, kdy rodiče začínají s dětmi mluvit o financích, se nejčastěji pohybuje mezi 8–10 lety, což uvádí 26 % dotazovaných, nebo 11–13 lety, což je případ 24 % rodičů. Mladší generace, obyvatelé Prahy a lidé s vysokoškolským vzděláním mají tendenci začínat tyto rozhovory dříve, zatímco starší generace a lidé se základním vzděláním začínají později.

*Sběr dat byl realizován ve dnech 27. 6. – 1. 7. 2025 prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na reprezentativním vzorku 1019 respondentů ve věku 18-65 let, česká online populace. Na otázky odpovídali lidé, jejichž děti půjdou ve školním roce 2025/2026 do školy.

Home Credit

Společnost Home Credit a.s. byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2024 úvěry v celkové výši 18,2 miliardy Kč.

Skupina PPF působí ve 25 zemích Evropy, Asie a Severní Ameriky. Investuje do řady oborů, jako jsou finanční služby, telekomunikace, média, e-commerce, nemovitosti, biotechnologie či dopravní strojírenství. Skupina vlastní aktiva ve výši více než 44 miliard eur a zaměstnává celosvětově 47 tisíc lidí (k 30. 6. 2024).

Více informaci na: www.homecredit.cz



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tiskové zprávy