Čeští strávníci jsou v Evropě unikát. Milují meníčka a jsou citliví na kvalitu obsluhy
Průměrná cena oběda u nás atakuje hranici 200 korun. Češi proto sázejí na denní menu, které je pro 87 % z nich hlavním kritériem při výběru restaurace. V evropském srovnání jsou ale patrné rozdíly – zatímco v Belgii, Itálii či Francii se až 90 % strávníků zajímá o zdravější jídla, v Česku je to pouze 73 %. V evropském srovnání je přitom běžnější pestřejší a zdravější jídelníček i větší otevřenost trendům. Čechům navíc výdaje na jídlo ukrojí z měsíčních financí menší obnos, než například Slovákům nebo Italům. Data přinesl průzkum Barometr FOOD [1].
Oběd je pro většinu Čechů samozřejmostí. Rádi o něm prohlašujeme, že jde o nejdůležitější jídlo dne. Jak ale vypadá realita? Polední jídlo obvykle odbydeme v rychlosti a bez většího důrazu na pestrost složení. V Evropě jsme v mnoha ohledech unikát. Nejnovější data Barometru FOOD totiž ukazují, že naše stravovací návyky se často výrazně liší od dalších evropských zemí – od délky obědové pauzy, přes složení jídelníčku až po motivace, které nás vedou k volbě restaurace.
„Data z našeho průzkumu ukazují, že Češi se ve stravování stále spoléhají spíše na tradici než na trendy. Například až 78 % z nich si dá alespoň třikrát týdně pokrm s masem. V tomto ohledu se naše stravovací návyky nejvíce podobají Slovákům a Polákům. Společné s těmito zeměmi máme třeba i to, že nás ke zdravějšímu stravování obvykle nemotivují dopady na přírodu či podmínky chovu zvířat. Zatímco v některých západních zemích, například v Portugalsku, Španělsku nebo Rakousku, jsou tyto faktory klíčové až pro dvě třetiny strávníků, v Česku je uvádí pouze 53 % respondentů,“ říká Aneta Martišková, ředitelka vnějších vztahů společnosti Edenred Česká republika. „Zároveň se ale ukazuje, že Češi mají i svá specifika – například se mnohem méně zajímáme o problematiku food waste, tedy plýtvání potravinami. U nás jej považuje za problém pouze 56 % populace, zatímco ve zbytku Evropy se toto číslo pohybuje kolem 70 až 80 %.“
Evropané se rozhodují podle kvality, Češi podle ceny a obsluhy
Většina Čechů (83 %) se při výběru oběda řídí především cenou, zatímco výživové hodnoty sleduje pouze 62 % z nich. V evropském průměru je to ovšem 67 %. Společně s Rakouskem, Slovenskem a Polskem tak patříme k národům, které ke zdravému složení jídelníčku přihlížejí nejméně. Výrazně více než v zahraničí řešíme i kvalitu obsluhy. Pro 64 % dotazovaných je složení týmu v restauraci důležitým faktorem, podobně jako ve Španělsku nebo Portugalsku.
Na otázku, zda se respondenti postupně více zabývají zdravým stravováním, sice odpovědělo „ano“ až 73 % Čechů, jde však o slabý výsledek ve srovnání s našimi sousedy. V Belgii, Francii, Itálii a dalších státech se ke zdravějším jídlům snaží přesunout až 90 % lidí. Zajímavým kontrastem je také Rumunsko, kde zdravé menu v nabídce restaurace hraje pro téměř polovinu strávníků klíčovou roli.
Zdravější nabídku v restauracích očekává pouze 57 % Čechů, zatímco ve Španělsku je to 85 % a v Itálii 77 %. Většina Čechů přitom volí zdravější jídla hlavně kvůli zdravotním důvodům a kvůli chuti a pestrosti, ale etika a životní prostředí u nás motivují méně (53 %) než třeba v Itálii (77 %) nebo Portugalsku (68 %). Méně než polovina Čechů považuje za součást zdravé nabídky vegetariánské či veganské varianty. Ve Španělsku to je přes 63 % a v Itálii 58 %.
„Zatímco západní státy rychleji přejímají nové trendy, Češi zůstávají konzervativnější. Vegetariánství a veganství u nás příliš nerezonuje – 36 % strávníků je přesvědčeno, že živočišné suroviny nelze ve stravě ničím nahradit. A i kdyby byly rostlinné alternativy chuťově nerozeznatelné od masa, 61 % Čechů by je podle vlastních slov stejně nevyužívalo,“ komentuje Aneta Martišková.
Národ „meníčkářů“
Pokud Češi něčím v Evropě v rámci stravovacích návyků vynikají, pak je to jednoznačně oblíbenost typických „meníček“. Zatímco u nás považuje denní menu za klíčové kritérium 87 % lidí, v Polsku je to méně než 70 % a v Itálii pouze 47 %. Poměr ceny a kvality hraje hlavní roli pro 83 % strávníků, což nás řadí mezi výrazně cenově orientované země. Ještě dál jde Turecko, kde je cena rozhodující až pro 93 % lidí. Ve Francii naopak dominuje kvalita surovin a ve Skandinávii zdravá nabídka. „Rozhodování je u nás silně ovlivněné cenou. Pokud by se ekonomická situace zhoršila, návštěvy restaurací by omezilo až 93 % Čechů,“ dodává Martišková. „Na opačné straně spektra stojí například Francie, kde by kvůli inflaci šetřila jen zhruba polovina lidí, druhá polovina by si návštěvu restaurace neodpustila ani v době krize.“

Více než dvě třetiny českých domácností v průzkumu FOOD uvedlo, že utratí měsíčně za potraviny mezi 11 a 30 % svého rozpočtu. V evropském průměru se přitom do této kategorie řadí pouze 55 % domácností. Zároveň je procento nižší než například na Slovensku, v Itálii nebo v Bulharsku, kde výdaje na jídlo patří mezi nejvyšší – více než třetina domácností v těchto zemích vynakládá na stravování přes 40 % svých příjmů.
Průměrná cena oběda se u nás letos v červenci vyšplhala na 198 Kč, což je o 60 Kč více než ve stejném období v roce 2025. Od ledna do července 2025 zdražily obědy zhruba o dvě koruny měsíčně. Nejvíce si lidé připlatí v Praze a v Brně. Nejlevněji oběd vyjde dlouhodobě ve Zlíně a Olomouci.
Město
|
Leden 2025
|
Únor 2025
|
Březen 2025
|
Duben 2025
|
Květen 2025
|
Červen 2025
|
Čvc. 2025
|
|
216,3
|
217,6
|
218,1
|
218,6
|
220,1
|
220
|
222
|
|
|
201,6
|
200,4
|
202,4
|
202,1
|
204,3
|
204,2
|
203,1
|
|
|
197,2
|
196,6
|
200,2
|
198,7
|
199,8
|
200
|
201,1
|
|
|
185,2
|
184,5
|
177,9
|
180,7
|
183,8
|
185,6
|
185,9
|
|
|
174,3
|
173,8
|
175,1
|
173,6
|
176,8
|
177,4
|
178,6
|
|
|
196,4
|
197,6
|
201,3
|
202,1
|
203,1
|
205,7
|
205,8
|
|
|
185,1
|
186
|
185,3
|
184,3
|
185
|
184,4
|
185,9
|
|
|
189
|
190,3
|
192,4
|
193,1
|
194,2
|
194,6
|
194,3
|
|
|
176,1
|
177,5
|
177,1
|
177,5
|
179,2
|
178,1
|
180,2
|
|
|
204,8
|
204,7
|
205,9
|
207,3
|
208
|
208,7
|
210,5
|
|
|
168,4
|
168,8
|
169,3
|
171,8
|
173,2
|
174
|
176,2
|
|
|
168,7
|
172,9
|
173,4
|
171,1
|
171,8
|
172,3
|
175,1
|
|
|
189,3
|
189,7
|
190,2
|
191,4
|
193
|
193,3
|
195,1
|
|
|
Česká republika
|
192,5
|
193,6
|
194,2
|
194,6
|
195,8
|
195,8
|
197,8
|
|
[1] Sběr odpovědí průzkumu „Barometr FOOD“ probíhal od 15. srpna 2024 do 19. září 2024. V České republice se jej zúčastnilo celkem 2807 respondentů z řad držitelů karet Edenred a 101 respondentů z řad restaurací. Globálně se průzkumu zúčastnilo celkem 49990 respondentů napříč vybranými zeměmi Evropy včetně Rakouska, Francie, Slovenska, Německa a dalších.
Edenred CZ
Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café.
Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.
Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším. V roce 2022 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 38 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet. Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.
Více informaci na: www.edenred.cz
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tiskové zprávy
- Home Credit zjistil, jak české děti hospodaří s penězi, zná výši jejich kapesného a ví kdy začínají používat platební karty
- Jak na udržitelné a levnější bydlení? Cesta vede i přes soláry a vytápění ekopalivy. Poradí veletrh FOR ARCH
- Co je to mezigenerační hypotéka a jak funguje
- Čekat na zahájení stavby nebo koupi bytu se nevyplatí, ceny ve stavebnictví stále rostou
- Počet neplatičů nájemného od začátku roku 2025 stagnuje