Čeští strávníci jsou v Evropě unikát. Milují meníčka a jsou citliví na kvalitu obsluhy

Průměrná cena oběda u nás atakuje hranici 200 korun. Češi proto sázejí na denní menu, které je pro 87 % z nich hlavním kritériem při výběru restaurace. V evropském srovnání jsou ale patrné rozdíly – zatímco v Belgii, Itálii či Francii se až 90 % strávníků zajímá o zdravější jídla, v Česku je to pouze 73 %. V evropském srovnání je přitom běžnější pestřejší a zdravější jídelníček i větší otevřenost trendům. Čechům navíc výdaje na jídlo ukrojí z měsíčních financí menší obnos, než například Slovákům nebo Italům. Data přinesl průzkum Barometr FOOD [1].

Oběd je pro většinu Čechů samozřejmostí. Rádi o něm prohlašujeme, že jde o nejdůležitější jídlo dne. Jak ale vypadá realita? Polední jídlo obvykle odbydeme v rychlosti a bez většího důrazu na pestrost složení. V Evropě jsme v mnoha ohledech unikát. Nejnovější data Barometru FOOD totiž ukazují, že naše stravovací návyky se často výrazně liší od dalších evropských zemí – od délky obědové pauzy, přes složení jídelníčku až po motivace, které nás vedou k volbě restaurace.

Data z našeho průzkumu ukazují, že Češi se ve stravování stále spoléhají spíše na tradici než na trendy. Například až 78 % z nich si dá alespoň třikrát týdně pokrm s masem. V tomto ohledu se naše stravovací návyky nejvíce podobají Slovákům a Polákům. Společné s těmito zeměmi máme třeba i to, že nás ke zdravějšímu stravování obvykle nemotivují dopady na přírodu či podmínky chovu zvířat. Zatímco v některých západních zemích, například v Portugalsku, Španělsku nebo Rakousku, jsou tyto faktory klíčové až pro dvě třetiny strávníků, v Česku je uvádí pouze 53 % respondentů,“ říká Aneta Martišková, ředitelka vnějších vztahů společnosti Edenred Česká republika. „Zároveň se ale ukazuje, že Češi mají i svá specifika – například se mnohem méně zajímáme o problematiku food waste, tedy plýtvání potravinami. U nás jej považuje za problém pouze 56 % populace, zatímco ve zbytku Evropy se toto číslo pohybuje kolem 70 až 80 %.“

Evropané se rozhodují podle kvality, Češi podle ceny a obsluhy

Většina Čechů (83 %) se při výběru oběda řídí především cenou, zatímco výživové hodnoty sleduje pouze 62 % z nich. V evropském průměru je to ovšem 67 %. Společně s Rakouskem, Slovenskem a Polskem tak patříme k národům, které ke zdravému složení jídelníčku přihlížejí nejméně. Výrazně více než v zahraničí řešíme i kvalitu obsluhy. Pro 64 % dotazovaných je složení týmu v restauraci důležitým faktorem, podobně jako ve Španělsku nebo Portugalsku.

Na otázku, zda se respondenti postupně více zabývají zdravým stravováním, sice odpovědělo „ano“ až 73 % Čechů, jde však o slabý výsledek ve srovnání s našimi sousedy. V Belgii, Francii, Itálii a dalších státech se ke zdravějším jídlům snaží přesunout až 90 % lidí. Zajímavým kontrastem je také Rumunsko, kde zdravé menu v nabídce restaurace hraje pro téměř polovinu strávníků klíčovou roli.

Zdravější nabídku v restauracích očekává pouze 57 % Čechů, zatímco ve Španělsku je to 85 % a v Itálii 77 %. Většina Čechů přitom volí zdravější jídla hlavně kvůli zdravotním důvodům a kvůli chuti a pestrosti, ale etika a životní prostředí u nás motivují méně (53 %) než třeba v Itálii (77 %) nebo Portugalsku (68 %). Méně než polovina Čechů považuje za součást zdravé nabídky vegetariánské či veganské varianty. Ve Španělsku to je přes 63 % a v Itálii 58 %.

„Zatímco západní státy rychleji přejímají nové trendy, Češi zůstávají konzervativnější. Vegetariánství a veganství u nás příliš nerezonuje – 36 % strávníků je přesvědčeno, že živočišné suroviny nelze ve stravě ničím nahradit. A i kdyby byly rostlinné alternativy chuťově nerozeznatelné od masa, 61 % Čechů by je podle vlastních slov stejně nevyužívalo,“ komentuje Aneta Martišková.

Národ „meníčkářů“

Pokud Češi něčím v Evropě v rámci stravovacích návyků vynikají, pak je to jednoznačně oblíbenost typických „meníček“. Zatímco u nás považuje denní menu za klíčové kritérium 87 % lidí, v Polsku je to méně než 70 % a v Itálii pouze 47 %. Poměr ceny a kvality hraje hlavní roli pro 83 % strávníků, což nás řadí mezi výrazně cenově orientované země. Ještě dál jde Turecko, kde je cena rozhodující až pro 93 % lidí. Ve Francii naopak dominuje kvalita surovin a ve Skandinávii zdravá nabídka. „Rozhodování je u nás silně ovlivněné cenou. Pokud by se ekonomická situace zhoršila, návštěvy restaurací by omezilo až 93 % Čechů,“ dodává Martišková. Na opačné straně spektra stojí například Francie, kde by kvůli inflaci šetřila jen zhruba polovina lidí, druhá polovina by si návštěvu restaurace neodpustila ani v době krize.“


Více než dvě třetiny českých domácností v průzkumu FOOD uvedlo, že utratí měsíčně za potraviny mezi 11 a 30 % svého rozpočtu. V evropském průměru se přitom do této kategorie řadí pouze 55 % domácností. Zároveň je procento nižší než například na Slovensku, v Itálii nebo v Bulharsku, kde výdaje na jídlo patří mezi nejvyšší – více než třetina domácností v těchto zemích vynakládá na stravování přes 40 % svých příjmů.

Průměrná cena oběda se u nás letos v červenci vyšplhala na 198 , což je o 60 více než ve stejném období v roce 2025. Od ledna do července 2025 zdražily obědy zhruba o dvě koruny měsíčně. Nejvíce si lidé připlatí v Praze a v Brně. Nejlevněji oběd vyjde dlouhodobě ve Zlíně a Olomouci.

Průměrné ceny obědů podle Edenred Restaurant Indexu (v )

Město

Leden 2025

Únor 2025

Březen 2025

Duben 2025

Květen 2025

Červen 2025

Čvc. 2025

 

Praha

216,3

217,6

218,1

218,6

220,1

220

222

 

České Budějovice

201,6

200,4

202,4

202,1

204,3

204,2

203,1

 

Plzeň

197,2

196,6

200,2

198,7

199,8

200

201,1

 

Karlovy Vary

185,2

184,5

177,9

180,7

183,8

185,6

185,9

 

Ústí nad Labem

174,3

173,8

175,1

173,6

176,8

177,4

178,6

 

Liberec

196,4

197,6

201,3

202,1

203,1

205,7

205,8

 

Hradec Králové

185,1

186

185,3

184,3

185

184,4

185,9

 

Pardubice

189

190,3

192,4

193,1

194,2

194,6

194,3

 

Jihlava

176,1

177,5

177,1

177,5

179,2

178,1

180,2

 

Brno

204,8

204,7

205,9

207,3

208

208,7

210,5

 

Zlín

168,4

168,8

169,3

171,8

173,2

174

176,2

 

Olomouc

168,7

172,9

173,4

171,1

171,8

172,3

175,1

 

Ostrava

189,3

189,7

190,2

191,4

193

193,3

195,1

 

Česká republika

192,5

193,6

194,2

194,6

195,8

195,8

197,8

 


[1] Sběr odpovědí průzkumu „Barometr FOOD“ probíhal od 15. srpna 2024 do 19. září 2024. V České republice se jej zúčastnilo celkem 2807 respondentů z řad držitelů karet Edenred a 101 respondentů z řad restaurací. Globálně se průzkumu zúčastnilo celkem 49990 respondentů napříč vybranými zeměmi Evropy včetně Rakouska, Francie, Slovenska, Německa a dalších.

Edenred CZ

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café.

Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším. V roce 2022 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 38 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet. Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.

Více informaci na: www.edenred.cz



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tiskové zprávy