Žijete a bydlíte zdravě?

Rubrika: Tipy a triky
Petr Hanisch (AliaWeb), 22.04.2005
Dnešní doba přináší řadu nešvarů. Máme stále větší tendenci usnadňovat si život, naše kondice slábne a stáváme se pohodlnými. Nezdravý životní styl však na sebe tu dříve, tam později upozorní – zejména zdravotními problémy.

Každý den je pro nás během na dlouhou trať, ne-li přímo sprintem. Dokážeme si udělat pohodu a několik minut se věnovat jen sami sobě alespoň doma?

Myslete na kvalitní postel, nejlépe se zdravotní matrací, ze které vás nebudou bolet záda

Myslete na kvalitní postel, nejlépe se zdravotní matrací,
ze které vás nebudou bolet záda

Obnova tělesných sil
Co uděláte, když na vás jde únava? Přepínáte síly, abyste ještě vydrželi dokončit nezbytně nutnou domácí práci? Vyprat, uvařit, vyžehlit? Stačilo by, kdybyste se na pouhý okamžik usadili, zavřeli oči a na chvíli nemysleli na nic. Protáhněte se mezi vařením nebo úklidem, i velice jednoduché cviky vás vzpruží. I když se cítíte bez sil, měli byste si alespoň třikrát týdně, ať už s partnerem, dětmi nebo sami, dopřát hodinovou procházku.

Nepodceňujte řeč vašich nohou a zad
Jestli se cítíte dobře, záleží také na vašich nohou. V nich se sbíhá centrální nervový systém a nervy všech orgánů těla. Když se vede špatně nohám, nemůže se vést dobře ani vašemu tělu. Pořiďte si proto pod pracovní stůl v pokoji přídavnou stoličku jako úlevnou podpěrku pro vaše nohy. Aby vás nebolela páteř, může zajistit kvalitní polohovací židle. Protože třetinu dne stráví člověk na lůžku, na prvním místě neopomeňte zakoupit postel s kvalitní, nejlépe tvrdou matrací, ze které vás nebudou bolet záda.

Domácí sport odstraní stres
Na relaxaci neexistuje nic snazšího než sportovní vyžití. Potřebují jej nejvíce lidé se sedavým zaměstnáním. Nemáte-li čas pravidelně docházet za sportem mimo domov, není nic jednoduššího než cvičit doma. S běžnými protahovacími cviky si poradíte i bez sportovního vybavení. Pokud to ale alespoň trochu umožňuje velikost vašeho bytu, pořiďte si například bradla nebo ribstoly. Velice oblíbené se v dnešní době staly rotopedy, ne pro každého jsou však kvůli zatížení páteře vhodné, stejně jako jízda na kole. Každý den si raději srovnejte záda na tvrdé podložce – pár minut si poležte na koberci.

S protahovacími cviky si poradíte i bez sportovního vybavení

S protahovacími cviky si poradíte i bez sportovního vybavení

Malý úklid = pozitivní energie
Odkliďte ze svého okolí, zejména z ložnice, přebytečné věci. Vaši podrážděnost může způsobit i drobný, ale déletrvající nepořádek. Zvelebování prostoru, v němž se denně pohybujeme, uvolňuje emocionální energii. Proto si po této malé inventuře v bytě vychutnejte pocit uvolnění. Pozitivně na vás může zapůsobit také vůně, vhodná je například silice rozmarýnu, která stimuluje činnost mozkové kůry.

Budiž světlo a vzduch
Dnešním trendem je pracovat z domu. V tomto případě nepodceňujte kvalitní osvětlení. Oči jsou jeden z nejvíce zatěžovaných orgánů. Pohybujete-li se totiž dlouhodobě v prostředí, kde je málo světla, může se u vás vyskytnout tzv. sezónní afektivní porucha, jeden z druhů deprese. Kromě světla je pro vaše zdraví důležité dostatečné provětrávání místností. Jste-li kuřák, neobtěžujte tímto zlozvykem svou rodinu. Částečky smogu lze špatně vyvětrat, a proto pro kouření zvolte raději balkón. Pro zdravé bydlení je ideální vlhkost vzduchu kolem 50 %.

Zvelebování prostoru, v němž se denně pohybujeme, uvolňuje emocionální energii

Zvelebování prostoru, v němž se denně pohybujeme,
uvolňuje emocionální energii

Spánek je důležitý
Spánek obnovuje funkci nervových buněk, napomáhá regeneraci svalů a hraje důležitou roli při ukládání informací do dlouhodobé paměti. Specialisté doporučují uléhat do postele – pokud to umožňuje vaše povolání – v pravidelnou večerní hodinu, a to i o víkendu. Kvalitní spánek si můžete zajistit pořízením klimatizace, která nejenže upravuje teplotu, ale také kvalitu vzduchu. Problém nastává při nesprávné regulaci teploty: velký chlad může způsobit prochladnutí organismu i v teplých dnech.

Dejte průchod zábavě!
Alespoň jednou týdně se věnujte tomu, co vás skutečně baví. Dopřejte si četbu dlouho odkládané knihy nebo časopisu. Pozvěte si domů přátele, se kterými jste se již dlouho neviděli. Neznamená to však, že musíte nejdříve vygruntovat – dobří přátelé ocení vaši přirozenost, tedy i nenaleštěné kachličky či parkety.

autor: Lenka Kosová


Jak na zdravý životní styl
• Pokud je to možné, vyhýbejte se stresovým situacím.
• Jestliže cítíte ve vašem těle přetlak, udělejte si pohodlí a zapalte si svíčku. 5 minut odpočinku napomůže regeneraci vašich sil.
• Vhodnou relaxací během dne je příjemná masážní sprcha. Nemusíte kvůli ní investovat do nové koupelny – stačí koupit si masážní“ hadici.
• Rovnováhu vašemu tělu dodá pestrý jídelníček. Tělo by se především mělo obejít bez populárních potravinových doplňků.
• Nikdy nečekejte, až vás tělo upozorní na pocit žízně, pijte průběžně po celý den.
• V rámci zdravého životního stylu nikdy nepodceňujte spánek, který vám dodá energii.

 

Máte problém s realitami a nevíte si rady ? Ptejte se profesionálů!
Názory na článek  Žijete a bydlíte zdravě?
Na dané téma nejsou žádné názory.
Známkuj

Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem


Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie

Články Tipy a triky