Garážová vrata - systémy a jejich výhody a přednosti

Peloton, 10.4.2006

Pro mnoho majitelů aut celkem nepodstatnou záležitostí. Vedle výstavní vilky se častokrát krčí nezajímavá, malá garáž, spíš přístěnek, s obyčejnou plechovou střechou a klasickými dvoukřídlými vraty. V poslední době se tento trend vytrácí a nastupuje revoluční změna. Na scénu vstupují garážová vrata nové generace. 

 

Zvlášť u nově vznikajících rodinných domů vyrůstají garáže pro jedno či více aut (často je povinnost zajistit stání pro auto dána místní úpravou) a pyšní se nejen podobným ztvárněním jako dům, ale také nepřehlédnutelnými garážovými vraty, které často svým designem podtrhují vstupní dveře do domu. Vedle výklopných vrat jsou na trhu vrata sekční, vrata rolovací nebo také roletová, bočně posuvná vrata. Sekční vrata lze vybavit vloženými integrovanými dveřmi, která usnadní uživatelský komfort garáže. Zajímavým výrobkem je samostatný kovový rám, který si zákazník může dotvořit sám, podle vlastního uvážení a přání.

Revoluci zaznamenává také otevírání a zabezpečení garážových vrat a vjezdových bran. I tady je zaznamenán posun především v moderních technologiích, které dbají zejména na bezpečnost. Výrobci se předhánějí v neustálé inovaci a změnách, které vedou nejen ke zkvalitnění výrobků, ale i ke spokojenosti zákazníků. Jsou jimi především design, barevné ztvárnění a napodobeniny přírodních materiálů. Výplně garážových vrat představují v nejrůznějších motivech, od klasických a jednoduchých, moderních až extravagantních po ty, které respektují původní historickou zástavbu i okolní přírodu.

Dosti početnou skupinou garážových vrat jsou stále vrata výklopná. Vratové křídlo se vyklápí celé pod strop garáže pomocí pákového mechanismu, vodicích kolejnic pod stropem a váhu kompenzujících pružin. Je vyrobeno z ocelového rámu, výplň pak tvoří prolisovaný zinkovaný plech nebo dřevo. Výrobci těchto vrat je dodávají i bez výplně. Vrata se dají montovat za otvor nebo do otvoru garáže. Jedná se o vrata nezateplená, která se naprosto nehodí v případě, že je garáž součástí domu. Vrata se zateplují dodatečně a izolační vlastnosti nikdy nebudou splňovat parametry další skupiny garážových vrat – sekčních.

Tato garážová vrata mají oproti výklopným vratům řadu dalších výhod. Šetří nejen místo, ale i náklady na vytápění, protože je lze efektivně zateplit. Tím, že se zavírají svisle pod střechu garáže, zajistí dostatek místa uvnitř i před garáží. Vratové křídlo je složeno z lamel, které zajíždějí pod strop ve vodicích kolejnicích, proto není potřeba žádného místa před vjezdem do garáže – například při vjezdu přímo z komunikace přes chodník. Jednotlivé sekce jsou dvoustěnné z žárově pozinkovaného plechu a vyplněné polyuretanem. Síla sekcí je cca 40 mm. Povrch jednotlivých sekcí je chráněn polyesterovým nátěrem v bílé barvě a ošetřen dalšími barevnými odstíny podle stupnice RAL. Na přání zákazníků mohou být i v provedení s fólií imitace dřeva. Kompenzace váhy vratového křídla zajišťuje torzní pružinový systém nebo systém „pružiny v pružině“. Sekční vrata mohou doplňovat integrované dveře do vratového křídla, odvětrávací mřížky, prosklení, elektrický pohon s dálkovým ovládáním a nouzovým odblokováním motoru, vnější madlo se zámkem v případě, že vrata nejsou osazena elektrickým pohonem. Výhodou je, že tato vrata se dají namontovat do otvorů různých tvarů.

Rolovací vrata šetří místo, nezasahují totiž do prostoru stropu. Rolují se do kazety z hliníkového plechu, který je zpravidla umístěn v nadpraží za otvorem. Vrata se skládají z hliníkových lamel se zámkovými spoji. Profil lamely je vyplněn polyuretanem. Spodní dosedací lišta je z taženého hliníkového profilu s dosedací těsnící gumou. Vrata jsou ve standardu dodávána se zámkem proti nadzvednutí. Lamely jsou vedeny vertikálními vodícími lištami umístěnými bočně od stavebního otvoru. Vrata se dají montovat za stavební otvor nebo do otvoru, což je na úkor zmenšení průjezdné šířky a výšky.

Bočně posuvná vrata se skládají z vertikálně zavěšených sekcí, vyrobených z ocelových tvarovaných pozinkovaných plechů zateplených pěnovým polyuretanem. Panely jsou široké 500 a 610 mm a jsou povrchově ošetřeny barvou podle stupnice RAL nebo potaženy fólií, imitující dřevo.  Vratové křídlo je zavěšeno v nosné pojezdové kolejnici ve tvaru „C“. Vrata můžeme ovládat ručně nebo pomocí automatického pohonu.


Více se dočtete v časopisu Dům a zahrada č.4/2006.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Technika