Barva příštího roku = zklidňující modrá

Barvou nadcházejícího roku je modrá - královská, umírněná a hluboká modř. Působí jako zklidňující obklad a do našich hektických životů přináší neobyčejný klid a pohodu. Je to barva duchovní čistoty, zklidňující, uvolňující a inspirující. Konejší nás a uvolňuje napětí a stres.

Je to mocná, silná a elegantní barva, která v sobě snoubí solidnost s elegancí a magičností. Jako malířská barva nás překvapí nečekaně hlubokým půvabem. Naplňuje nás úžasem už proto, že se ve skutečném světě vyskytuje jen zřídka; to jí dodává na exkluzivitě a originalitě.

Pro svoji eleganci má mnohostranné využití v barevné škále - nachází porozumění jak s podobně sytými jasnými tóny, například barvami citrusů, tak s teplejšími neutrálními barvami. Zaujme i v kombinaci s jinými odstíny modré, zelenofialové nebo zelené.

Vše se propojuje
Na rozdíl od minulého roku, který byl ve znamení „možností“, je hlavní myšlenkou Barevných trendů pro rok 2013 „propojení“. Komunity a jednotlivci začali možnosti využívat. Celý svět se čím dál více propojuje a tento fenomén je i hlavním motivem nových Barevných trendů. „Rok 2013 bude hodně o individualitě ve vztahu ke skupině a o svobodě volby,“ vysvětluje Willeke Jongean z Estetického centra AkzoNobel. Propojování zahrnuje vytváření sítí v okolním světě, kde se rodí dialog a inovace. Nejde jen o média, sociální weby, aplikace a technické vymoženosti, ale i způsob, jakým na nás tyto technologie působí. A protože informace přijímáme vysokou rychlostí, potřebujeme se také někdy odpojit.

Společné zaujetí
V moderní době se lidé dávají dohromady, aby dosáhli společného cíle jinak, než ve 20. století. Hnutí tehdy měla své vůdce, jasné uspořádání a určený cíl. Společenství v dnešní době často nejsou ani tak hnutí, jako spíš společná vášeň, hejno ptáků, které se přelévá v prostoru, rozpojuje se, mění směr a opět se srocuje, aby se vzápětí rychle ztratilo ve stromech. Zdá se, že se lidstvo tímto energickým a spontánním chováním nechalo inspirovat. Efekt volnosti a pohybu lze barevně znázornit jemným vrstvením úzce propojených pastelových tónů nebo silnějších intenzivnějších odstínů pro noblesní a uvolněný dojem.

Relaxace
Občas ztratíme kontakt sami se sebou a potřebujeme se na chvíli odpojit. Samota někdy dokáže potěšit, když se potřebujeme od všeho oprostit. Mnoho úspěšných nápadů vzniklo pozorováním oblohy a mraků na travnaté louce. Někteří si jednoduše na chvíli dovolí nic nedělat. Jednou za čas chceme zjistit, kdo jsme a po jakém životě toužíme. Pomůže nám to vybavit si, za čím jdeme, i když ta chvíle netrvá dlouho. Jde o zklidňující paletu barev. Éterické odstíny zasněžené kajiny, smyslné temné odstíny stojaté vody a barevné tóny svítání a soumraku.

Umění porozumět
Mezi dospělými je určitě hodně těch, co v dětství rádi rozebírali věci. Záliba v pronikání do útrob různých mechanismů v současnosti prochází znovuzrozením v umění i na internetu. Projevuje se i oblibou minulosti, kdy vše bylo uspořádané a dokonalé. Tyto barvy jsou prosluněné a povznášející. Připomínají cukrovinky a dětství.

Domácí výroba
Soběstačnost a využití řemesel jsou opět v kurzu. Výroba na osobní úrovni dává naprostou tvůrčí svobodu. Odvykli jsme na potraviny a věci vyráběné v místě, kde bydlíme. Už pomalu nevíme, jak vypadá proces jejich vzniku. Je to pohodlné a praktické, ale mnozí pak přestávají rozumět fungování světa. V poznání je síla a hodně lidí chce dnes získat zpět kontrolu nad svými životy právě s jeho pomocí. Tato paleta je inspirovaná přírodními barvivy. Jsou to syté a prosté barvy, autentické a hutné. Představují odstíny od červené řepy, přes mrkvovou šťávu, pálenou hlínu až k indigovým tónům denimu.

Pastva pro oči
Umění, ačkoliv je někdy zpochybňováno, v nás nalézá ty nejlepší lidské stránky. Má schopnost hluboce dojímat, protože k nám hovoří způsobem, který nelze vyjádřit slovy. Podobné povzbuzení a útěchu můžeme najít v přírodě. Krása moře nebo zahrady je nedocenitelná, stejně jako muzeí s nejlepšími lidskými výtvory. Jedná se o barvy inspirované kvetoucími zahradami a malbami starých mistrů. Zahrnují tlumenou lilu, květinovou růžovou nebo odstíny zlata a bronzu.

Představení barvy roku 2013 probíhá během Týdne barev
Týden barev je akce, která si klade za cíl přinést barvy a radost do ulic a chce lidem připomenout důležitost barev pro život a dobrou náladu. Během Týdne barev budou po městě chodit barevní lidé a rozdávat radost. Vedle toho budou každý den vycházet Barevné listy. Ty lehkou a čtivou formou představí význam barvy v různých kulturách, jejich vyznění a tipy pro použití v interiéru. V barevných listech budou představeny také osobnosti, které se rozhodly podpořit Týden barev. Jde o mima Radima Vizváryho, Annu Polívkovou a Kláru Vytiskovou. Tito lidé mají jedno společné: milují barvy a vyznávají názor, že by měly každého provázet životem, přinášet mu pohodu a pomáhat v těžších chvílích. Více o Týdnu barev na www.tydenbarev.cz.

Barevné trendy pro rok 2013 představilo Estetické centrum společnosti AkzoNobel, pod kterou spadá značka Dulux,. Jako každý rok vycházeli specialisté značky Dulux na barvy ze zjištění mezinárodní skupiny kreativních expertů z oblasti designu, architektury a módy. Odhalení Barvy roku 2013 a uvedení publikace Colour Futures 2013 věnující se trendům v barvách proběhlo v rámci Týdne barev, který přinesl do ulic Prahy barvy a radost. Jde již o čtvrté uvedení barvy roku a barevných trendů v České republice.

Proč vzniká Barva roku a Barevné trendy? “Malování je praktická činnost, ale s dekorováním už jsou spojeny emoce a vztah k danému prostoru. Máte cíl, do jehož splnění investujete čas a námahu,” říká Nicki Barton ze společnosti AkzoNobel. “Při dekoraci je důležitá inspirace. To slovo zní vznešeně, jako byste při dekoraci potřebovali profesionála, například interiérového designéra. Ale není to pravda! Zvládnete to udělat sami. Chceme lidem pomoci a motivovat je, protože to dokáží,” dodává Nicki Barton.

Dulux
Značka Dulux je ve světě velmi rozšířená. Je dostupná v mnohem více zemích než jakákoliv jiná značka barev. Konkrétní výrobky odpovídají zvyklostem a potřebám dané země, ale myšlenka nese vždy stejné ambice, a to pomoci lidem vytvořit trvale krásné a příjemné prostředí pro život a práci.

Dulux je celosvětově nejznámější značkou nátěrových hmot z nabídky firmy AkzoNobel. Díky ní můžete malovat ve 26 zemích napříč čtyřmi kontinenty: Evropa, Severní Amerika, Jižní Amerika a Asie. Kdekoli na světě potkáte Dulux, narazíte na značku, která nabízí jak laikům, tak profesionálům pomoc a inspiraci pro dosažení nejlepších možných výsledků.

AkzoNobel
AkzoNobel je největším světovým výrobcem barev a nátěrových hmot a rovněž významným výrobcem speciálních chemikálií. Zásobuje jak společnosti, tak  jednotlivé spotřebitele po celém světě svými inovativními produkty a dbá ve své činnosti na podporu trvale udržitelného rozvoje.

Historie firmy se datuje už od poloviny sedmnáctého století. Její sídlo je v holandském Amsterdamu, působí ve více než 80 zemích světa a zaměstnává přes 55 000 lidí. V oblasti trvale udržitelného rozvoje je dlouhodobě hodnocena jako jeden z lídrů. V její činnosti je patrná vysoká odpovědnost a zaměření na úspěch jejích zákazníků, jimž za každých okolností nabízí vysoce kvalitní produkty a služby za dobré ceny. Všechny výrobky se vyznačují vysokými zdravotními a bezpečnostními standardy a pozitivním přístupem k životnímu prostředí.

Online verzi Trendů míchaných barev včetně Barvy roku 2013 můžete prolistovat  ZDE 



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie Interiéry, nejlépe hodnocené fotografie



Články Interiéry