Dálniční obchvaty bez poplatku? A kde? Rozhodne vláda!

TNBiz, 2.12.2015

Už v lednu by mohli řidiči osobních aut na městské obchvaty i bez dálničních známek. Stát si po letech uvědomil, že než aby v přeplněných ulicích zamořovali vzduch, ať raději zdarma využijí blízký obchvat, píše MF Dnes.

Návrh zpracovaný ministerstvy dopravy a životního prostředí dnes projedná vláda. Celkem jde o 45 kilometrů dálnic. „Uleví se dopravě, která je hlavně ve velkých městech značným zdrojem škodlivých emisí,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec.

Podle dopravního experta Františka Lehovce je třeba napravit hloupost, kdy se hledělo výhradně na peníze vydělané za dálniční známky. „Moudré rozhodnutí. Dálnice se stavěly i proto, aby ulehčily průtahům přes města, kde jsou důsledky husté dopravy nesrovnatelně nepříznivější nežli na obchvatu ve volné krajině,“ uvedl expert pro list.

Vyvolenými jsou zatím čtyři města: Brno, Mladá Boleslav, Cheb a Tábor. To proto, že v blízkosti tamní dálnice není žádná ucelená průjezdná silnice a řidiči se musí kodrcat buď úzkými městskými ulicemi plnými semaforů, nebo okolními vesnicemi.

„Vůči řidičům není fér, že je nutíme kupovat dálniční známku i tam, kde dálnici de facto jen křižují, ale musí ji na své cestě kolem města použít. Předcházíme také tomu, že se místní řidiči dálnici kvůli poplatku vyhýbají a jezdí pak skrze město po silnicích nižších tříd,“ uvedl už dříve ministr dopravy Dan Ťok.

Praha, Prostějov, Beroun a Otrokovice, jejichž okraje rovněž protíná či bezprostředně objíždí dálnice – a tudíž by byl u nich stejný krok logický – na seznamu chybí. „Ten výběr je kompromis. A například Pražský okruh nelze chápat jako obchvat. To je regulérní tranzitní dálnice, již využívá i dálková nákladní doprava. Zdarma mají v Praze vnitřní okruh,“ řekl MF Dnes Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tipy a triky