Chcete prodat nemovitost Pečlivě vybírejte realitní kancelář i makléře

Nacházíme se v době, kdy se realitnímu trhu navzdory všem okolnostem velmi daří. Na internetu, billboardech a různých informačních kanálech se předhání jedna realitní kancelář za druhou a všichni nabízí ty nejlepší služby. Otázkou však je, co vám realitní zprostředkovatel nabídne doopravdy. Zásadní vliv na to má také makléř, který vás celou transakcí provází. 

Jako jednatel a makléř realitní kanceláře Hrdlička doporučuji všem lidem, kteří se chystají prodat nemovitost, aby se zaměřili na zkušenosti dané RK, které mohou být doložené reálnými recenzemi, případně je dobré podívat se na historii firmy, realizované prodeje apod. 

Má-li být prodej vaší nemovitosti úspěšný, měl by se tomuto prodeji věnovat makléř, který danou lokalitu dobře zná a nejlépe ten, který zde přímo působí. Dobře by měl umět určit také aktuální tržní hodnotu nemovitosti.

Vždy je důležité vědět, co všechno pro prodej vaší nemovitosti makléř udělá a kolik vás to bude stát. Správný zprostředkovatel se musí postarat o všechno, co s prodejem a přepisem nemovitosti souvisí – počínaje oceněním, kvalitním zpracováním reklamy, právním servisem, přepisem vlastnických práv, energií a služeb, měl by vás informovat o Vašich daňových povinnostech, zajistit by měl i veškeré nutné dokumenty související s prodejem, jako je průkaz energetické náročnosti budovy, geometrický plán, územně plánovací informace, vyjádření stavebního úřadu apod.


Kvalitní zprostředkovatel se musí starat i o druhou a stejně tak důležitou stranu, tím myslím kupujícího. Zajištění financování je standard, ale je spousty dalších věcí, které pro zájemce může udělat (makléř už má svou provizi jasnou, takže je jen na něm, zda vykoná opravdu vše, co k řádnému prodeji patří). Ke všemu, co zde zmiňuji, potřebuje makléř čas. Ten však nemůže mít v případě, že prodává nemovitosti napříč ČR. 

Ještě k jedné věci bych se rád vyjádřil a tou jsou dražby nemovitostí. Jedná se o velmi moderní způsob prodeje, kdy vám RK zaručuje prodej Vaší nemovitosti za nejvyšší možnou hodnotu. Majitelé nemovitosti si však často neuvědomují, že je to jen velmi zdařilý trik, jak je nalákat k prodeji právě přes jejich společnost.

U cílené dražby je počáteční hodnota záměrně podhodnocena, tím získá zprostředkovatel velké množství zájemců, kterým nemovitost nabídne a následně přidělí údaje pro přihlášení k dražbě. Při online dražení nemovitosti hodnota vystoupá do velmi příznivých částek pro prodávajícího, ten se však v případě některých RK uvazuje při podpisu zprostředkovatelské smlouvy k faktu, že si zisk, který je nad původně domluvenou (počáteční) hodnotu dělí 50 % s RK.

Jako příklad uvedu nemovitost, která má před dražbou vyvolávací cenu 2.000.000,-, z této částky si makléř ujedná provizi, např. 5 % (jistý zisk pro RK) = 100.000,- . Nemovitost je finálně vydražena za 2.500.000,- , dojde k uzavření všech nutných dokumentů pro převod nemovitosti a nastává den zúčtování. 

RK nárokuje 5 % z původně domluvené částky = 100.000,-, následně nárokuje 50 % zisku oproti vyvolávací ceně = 250.000,- . RK má tedy nárok celkem na 350.000 ,- z realizovaného prodeje. V tomto případě se jedná o 14 % provizi pro zprostředkovatele, a to je dle mého názoru výše zcela neadekvátní. 

Férová dražba by to byla v případě, že by si zprostředkovatel nárokoval pouze původní procentuální sazbu = 5% z finální ceny 2.500.000,- = 125.000,- .
Na tyto podmínky si musí dát pozor každý klient, který uzavírá zprostředkovatelskou smlouvu s realitní kanceláří.     
Na závěr musím konstatovat, že nejde vždy o to, jaká realitní kancelář prodává vaši nemovitost, ale o konkrétního makléře. Každá realitní kancelář může mít velmi dobré i velmi špatné makléře.

Teď už bych jen rád vzkázal všem majitelům nemovitostí, buďte obezřetní při podpisu jakéhokoliv smluvního dokumentu. 

Jan Hrdlička 
Reality Hrdlička

B3 Technology

Společnost B3 Technology, s. r. o. vznikla jako mateřská společnost skupiny firem cílící převážně na realitní trh. Core byznysem je on-line marketing v realitním sektoru. Ve struktuře firem vznikají nové start-upy zaměřené na e-commerce a PR.

Společnost se též profiluje jako venture kapitálová, investující do dalších startupových společností. Pro své klienty zajišťuje i odborné poradenství a mentoring.

Více informaci na: www.b3technology.cz



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Bydlení rubrika