Nakupování online se brzy otřese v základech, na trh vstoupí zahraniční internetová tržiště

eshop online shop


Nakupování zboží online, které po pandemii zažilo v důsledku návratu zákazníků do kamenných prodejen výrazný celosvětový pokles, se v posledních měsících opět vrací k růstu. Lidé si od něj nadále slibují především nižší ceny a širší výběr než v kamenných obchodech. V Česku však stále neexistuje platforma, která by uspokojovala oba tyto požadavky zákazníků najednou. To otevírá příležitosti velkým mezinárodním hráčům jako Allegro či Kaufland, jejichž brzy očekávaný vstup na český e-commerce trh může rozpoutat cenovou válku. Vyplývá to z výzkumu společnosti Boston Consulting Group.

„Příchod těchto mezinárodních internetových tržišť postavených na principu Amazonu může českým trhem výrazně otřást. Z našeho průzkumu totiž vyplynulo, že mezi nejdůležitější faktory při nakupování online patří cena a šíře nabídky, přičemž – 65 % zákazníků považuje cenu při svém rozhodování za naprosto klíčovou. Zároveň zákazníci zatím nikoho ze současných velkých hráčů nepovažují za jednoznačného lídra v těchto dvou dimenzích. To znamená, že pokud chtějí Kaufland a Allegro s oznámeným vstupem na český trh uspět, můžou útočit kromě šíře sortimentu právě cenou, vysvětluje David Antoš z poradenské společnosti Boston Consulting Group, který se zaměřuje na odvětví e-commerce. Zároveň dodává, že na německém i polském trhu jsou ceny nižší než u nás, takže oba velcí hráči budou mít pro případnou cenovou válku dobré vstupní podmínky. „Pokud se tak stane a pokud budou současné tuzemské e-shopy nuceny na tuto situaci reagovat, může to znamenat velký tlak na jejich marže a pro některé i ohrožení ziskovosti,“ dodává David Antoš.

Češi věří, že e-shopy zdražují méně

Pro Čechy se se dobrá cena stává zásadním faktorem pro nákupy také vzhledem k současné vysoké inflaci. Dvě třetiny zákazníků přitom věří, že na internetu najdou zboží levnější než v kamenných prodejnách. Většina lidí se také domnívá, že e-shopy zdražují pomaleji než kamenné prodejny. „Všechny tyto faktory budou v nadále podporovat přechod lidí k online nákupům a nahrávat právě internetovým tržištím typu Amazon . Ta v zahraničí totiž vítězí právě kombinací nízkých cen a široké nabídky. Jelikož se jedná o otevřené platformy, o zákazníky soupeří několik různých prodejců, což tlačí ceny dolů. Mezinárodní hráči se přitom mohou opřít o své existující partnery a levnější zboží do Česka dovážet. Musí však vyřešit přeshraniční přepravu a jazykovou lokalizaci.“ upozorňuje David Antoš.

V závodě o vybudování českého internetového tržiště jde o desítky miliard

Souboj o vedoucí internetového tržiště je zároveň soubojem o miliardové tržby. Podíl tržišť na světovém e-commerce se za posledních 10 let zvýšil ze čtvrtiny na celou polovinu a podle Davida Antoše není důvod, proč by tržiště neměly uspět i u nás. Vítězné tržiště navíc obvykle získává značný tržní podíl. „Zákazníci na tržištích vedle ceny a výběru oceňují také jednoduchost – všechno zboží mohou nakoupit na jedné adrese. To vede k tomu, že vítězné tržiště obvykle trhu dominuje – jen v několika málo zemích se stabilně drží 3 a více hráčů s podobným podílem,“ říká David Antoš s tím, že loni činil objem českého e-commerce přes 200 miliard korun.

Symbolem online nákupů je pro Čechy zatím Alza, to se ale může změnit

Otevřené tržiště začali v posledních letech v Česku budovat všichni největší hráči: Alza, Mall i Heureka, v Česku již také úspěšně působí čínský AliExpress. V letošním roce se očekává vstup Kauflandu a Allegra, v dalších letech se spekuluje zejména o Seznamu a Amazonu. Kaufland své tržiště, které se na rozdíl od kamenných supermarketů nezahrnuje potraviny, již spustil v testovacím režimu na Slovensku a otevření české verze je zřejmě na spadnutí. Allegro před rokem koupilo Mall a zřejmě plánuje v Česku zopakovat obrovský úspěch z Polska, kde jako jednička trhu úspěšně odolává i Amazonu. Pro oba hráče však může být překážkou, že je čeští zákazníci dosud příliš neznají, případně si je nespojují s online nákupy.

„Synonymem online nakupování jsou pro Čechy Alza a v menší míře potom Mall. Alzu v souvislosti s online nákupy aktivně zmíní téměř polovina populace a téměř všichni ostatní také ví, o koho jde. Alza navíc rok od roku posiluje v síle značky i zákaznické spokojenosti. Potenciální konkurence bude tedy zřejmě muset přijít s masivní a dlouhodobou kampaní, aby si mezi lidmi vybudovala svoji pozici,“ říká David Antoš.

O společnosti Boston Consulting Group

Společnost Boston Consulting Group spolupracuje s vedoucími představiteli byznysu a veřejné sféry na řešení jejich nejpalčivějších problémů a pomáhá jim maximálně využít příležitostí, které se jim naskýtají. Společnost BCG je průkopníkem v oblasti strategického poradenství s tradicí sahající do roku 1963. Dnes pomáhá klientům zavádět transformační přístupy, které přinášejí prospěch všem zainteresovaným stranám.

Naše různorodé týmy rozprostřené po celém světě mají bohaté zkušenosti v jednotlivých oborech a funkčních oblastech podnikání a přinášejí šíři inspirativních pohledů, které zpochybňují současný stav věcí a uvádějí do pohybu změny. BCG nabízí moderní poradenské služby a řešení v mnoha oblastech včetně technologií, designu a investic do digitálních projektů. Naše poradenství je založeno na jedinečném modelu spolupráce napříč firmou a přes všechny úrovně klientovy organizace s cílem pomoci klientům uspět a zlepšit svět, ve kterém žijeme.





Názory na článek
Na dané téma nejsou žádné názory.

Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tiskové zprávy