Box na střechu? Nejlépe dozadu a doprostřed
Někdy prostě ani obří zavazadlový prostor nestačí. A když je zavazadel opravdu hodně, přijde vhod i přídavný box. Pro přepravu kol jsou pak speciální nosiče prakticky nutností. Taková přeprava nákladu má ale svá pravidla. Důležitým tématem je vedle bezpečnosti i spotřeba paliva nebo dojezd. Dodatečný náklad přepravovaný vně vozu totiž ovlivňuje aerodynamiku auta. A to sebou nese zvýšení spotřeby, hluku a také nutnost zajistit, aby přepravovaný náklad „neuletěl“.
Zásadní je náklad správně a bezpečně upevnit.
„Zásadní je používat schválené a řádně homologované příslušenství a náklad na něj bezpečně upevnit,“ upozorňuje Dušan Matěásko, který se ve Škoda Auto zabývá příslušenstvím. Se správnou instalací nosičů pomůže návod k obsluze. Řidič také musí zajistit, aby se žádná část nákladu neuvolnila. „Veškeré odnímatelné vybavení musí být přepravováno ve voze,“ upozorňuje Matěásko na nutnost například z jízdního kola do auta uložit lahve na pití, cyklopočítač nebo dětskou sedačku.
Nosič kol na tažném zařízení za vozem ovlivňuje aerodynamiku méně než nosič na střeše.
Dodržet je potřeba i další pravidla. „Vždy je nutné dodržet limity pro zatížení střechy auta nebo tažného zařízení, dodržovat maximální dovolenou rychlost a při zastavení kontrolovat upevnění nákladu,“ vyjmenovává Matěásko. Nezapomeňte, také že nosič na tažné zařízení zakryje registrační značku, tu je proto potřeba umístit dozadu na nosič. V některých zemích je k tomu potřeba třetí tabulka, kterou úřady vystaví na požádání, jinde stačí přemístit tabulku ze zádi automobilu.

Kola lze umístit na střechu, budou ovšem klást větší odpor.

Nosič kol na tažné zařízení

Dozadu a doprostřed
Simulace rozdílu aerodynamiky vozu bez nosiče a s kolem umístěným na střeše


Oblasti s jinou než červenou barvou na vizualizacích představují odpor. Je tedy zjevné, jak negativně se v tomto ohledu projevuje umístění předmětu na střechu.
Spotřebu vnější náklad ovlivňuje vždy. „S ohledem na spotřebu je lepší využít přepravu nákladu za vozem, tedy nosič jízdních kol na tažném zařízení nebo úložný box na tažné zařízení,“ říká Jagrik. Takto umístěný náklad totiž nezasahuje do čelní plochy vozu a tedy ovlivňuje aerodynamiku a celkový jízdní odpor vozu méně než náklad na střeše.
„Když už je pro přepravu nutné použít střešní box, pak je nutné ho umístit co nejvíce dozadu, ale zároveň tak, aby šly otevřít páté dveře vozu,“ radí Jagrik. „Z hlediska aerodynamiky je lepší volit spíš úzký a dlouhý box než box široký a krátký,“ dodává. Roli hraje i to, kde je na střeše střešní box umístěn. Nejlepší je to v ose vozu, tedy uprostřed, nikoli spíš na levé, nebo pravé straně. Umístění v ose totiž zajišťuje stejnoměrnou citlivost na boční vítr.

Vizualizace aerodynamiky vozu s boxem na tažném zařízení (oblasti s jinou než červenou barvou představují odpor).

Vizualizace aerodynamiky vozu s nosičem kol na tažném zařízení (oblasti s jinou než červenou barvou představují odpor).

Vizualizace aerodynamiky vozu se střešním boxem (oblasti s jinou než červenou barvou představují odpor).
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tipy a triky
- Daň z nemovitosti 2025: Termín se blíží. Pozor ale na podvodníky
- I stárnutí pleti je možné zpomalit
- Věda Plus: Jak se za poslední léta vyvinula léčba roztroušené sklerózy? (audio)
- BCP a Alzheimer: Přírodní terpen jako naděje pro mozek
- Radioporadna: Vypěstovat své houby není žádná věda. Spíš zábavné dobrodružství (audio)
- Zhoršený zrak ovlivňuje paměť i psychiku seniorů: Neléčený šedý zákal může být rizikovým faktorem pro rozvoj demence