Předvolební analýzy NADA: Energie. Zelená energetika? Sen voličů pětikoalice, noční můra většiny ostatních
Volebně rozdělená společnost? V otázce podpory obnovitelných zdrojů energií to platí dvojnásob
Je jen málo témat, která by českou společnost rozdělovala až tak silně jako obnovitelné zdroje energií. Transformaci české energetiky zeleným směrem většinově podporují pouze voliči současných vládních stran (SPOLU a STAN) a Pirátů – ti dokonce ve 3/4 případů. Voliči ANO, SPD, Stačilo! i Motoristů jsou naopak výrazně proti. „Hlavně u voličů Motoristů je odpor k přechodu na obnovitelné zdroje energií vůbec největší, zejména díky ostré negativní rétorice Filipa Turka,“ říká jednatel NADA Jan Tuček.
Přechod k zelené energetice si přejí především liberálně orientovaní voliči s důrazem na šetrnost k životnímu prostředí. „Politické postoje jdou ruku v ruce s nákupním chováním. Lidé podporující obnovitelné zdroje či Green Deal v obchodech častěji hledají ekologicky šetrné výrobky a jsou ochotni si za ně připlatit,“ dodává Jan Tuček z NADA.
S obnovitelnými zdroji energie souvisí i instalace fotovoltaických elektráren / solárních panelů na střechy rodinných domů. Zájem o pořízení podobných technologií mají opět výrazně vyšší voliči SPOLU, STAN či Pirátů. Na chvostu se nacházejí voliči ANO, kteří o domácí fotovoltaiku příliš nestojí. „Častěji si ji plánují pořídit lidé ve věku 35–50 let s vysokoškolským vzděláním, což rozdíly ve volebních preferencích částečně vysvětluje. U voličů Pirátů bych plány bral trochu s rezervou – zdá se, že někdy jsou deklarované plány jiné než následná realita,“ říká Jan Tuček.
Solární panely používá k vytápění pouze minimum českých domácností, na druhou stranu tradičním dřevem topí 23 % Čechů – ze všech nejvíce voliči Stačilo! (32 %). Uhlím si doma topí jen 6 % dotázaných, nejčastěji příznivci SPD (10 %). „SPD se těší vysoké volební podpoře v „uhelných regionech“, takže k tomu uhlí mají přeci jen trochu blíže než ostatní. Zároveň to mohou brát i jako další „revoltu“ – vzhledem k tomu, že SPD je typická protestní strana,“ hodnotí Jan Tuček z NADA. Vytápění domu pomocí modernějšího tepelného čerpadla lze vidět u 8 % respondentů, nejvíce u voličů SPOLU (12 %).
Elektřinu a plyn do českých domácností dodává mnoho různých společností v čele s dvojicí ČEZ a E.ON. U těchto dvou dodavatelů ovšem neevidujeme žádné znatelné rozdíly ve volebních preferencích jejich zákazníků od celého elektorátu. Voliči ANO mají největší zastoupení u všech velkých dodavatelů, avšak u PRE se o prvenství dělí s koalicí SPOLU (po 26 %). „Dává to smysl, jelikož klienty PRE jsou dominantně Pražané. Vlastně mě až překvapuje, že u zákazníků PRE není SPOLU výrazněji ve vedení,“ komentuje Jan Tuček.
Zdražování energií a energetická soběstačnost jsou klíčovými politickými tématy pro voliče opozice a zejména Stačilo!
Společně se zdravotnictvím a stavem veřejných financí se energetika (ceny a soběstačnost) řadí ke třem nejdůležitějším politickým prioritám z pohledu českých voličů. Za rozhodně důležité (tj. hodnocení 10 z 10) označuje dané téma 47 % Čechů – mezi voliči Stačilo! dokonce 75 %, zatímco mezi voliči Pirátů a SPOLU jen 25 %. „Energetika a hlavně pak ceny energií se ukazují jako klíčové předvolební téma pro mobilizaci voličů opozičních i největších neparlamentních stran, naopak voliči tzv. pětikoalice u energetiky takovou naléhavost necítí,“ říká Tuček.
Pomocí ENERGETICKÝCH nápojů si ENERGII DOBÍJÍ 28 % Čechů. Red Bull a Big Shock! nejvíce pijí voliči Motoristů, zatímco voliči Pirátů dávají přednost značkám Tiger a Crazy Wolf
Pokud by se voleb do Poslanecké sněmovny na podzim 2025 účastnili pouze lidé, kteří pravidelně pijí energetické nápoje, zvítězilo by sice ANO (23 %), ale jen těsně před SPOLU (20 %). Na třetí místo by pronikla SPD a relativně pěkné volební zisky by si připsali i Piráti nebo Motoristé. Naopak skoro nikdo by nevolil SOCDEM. K pravidelným konzumentům energetických nápojů se řadí v první řadě mladí muži, spíše s nižším vzděláním. V celé populaci pije energetické nápoje alespoň občas 28 % Čechů, avšak ve skupině mužů pod 30 let je to téměř polovina. Ani zde se tedy rozdíly ve volebních preferencích nedají jednoduše „svést“ na předpokládané demografické rozložení voličů.
Na českém trhu působí mnoho různých značek energetických nápojů. Voliči odlišných stran mají v oblibě odlišné značky – například voliči Motoristů pijí hlavně Red Bull nebo Big Shock!, voliči Pirátů naopak preferují značky Tiger a Crazy Wolf (u obou jsou nejpravidelnějšími konzumenty). Voliči SPD, kteří vedle Pirátů a Motoristů patří k největším milovníkům energy drinků, žádné vyloženě preferované značky nemají.
„Energetické nápoje nám posloužily jako určitý oslí můstek mezi tématem energií a tématem typického českého nápoje – piva – na které se zaměříme příště,“ uzavírá Jan Tuček, jednatel NADA.
Zpráva vychází z Národních dat, která vznikla online dotazováním na Českém národním panelu, při jejich doplnění o samostatný sběr s politickou a volební tematikou. Data byla sbírána od 20. ledna do 16. února 2025. Výsledný vzorek zahrnuje 3 255 respondentů, proporčně reprezentujících českou internetovou populaci nad 18 let s ohledem na pohlaví, věk, dosažené vzdělání, kraj a velikost místa bydliště. Data byla vážena podle preferencí ve sněmovních volbách roku 2021. Prezentované skupiny voličů jsou platné k termínu sběru dat a mohou být v čase mírně proměnlivé. Odlišnosti za voliče politických stran s malou voličskou základnou nejsou ve zprávě ukazovány kvůli nízkému počtu relevantních respondentů.
NADA Research (www.nada.cz) je přední společnost zaměřená na poskytování detailních dat o nákupním, spotřebním a mediálním chování českých obyvatel. Nabízí komplexní reporty a data, která pomáhají firmám lépe porozumět svým zákazníkům a optimalizovat jejich marketingové strategie. Díky robustní databázi má NADA Research rychlý přístup k informacím z mnoha oblastí. Sběr NÁRODNÍCH DAT probíhá na Českém národním panelu.
Český národní panel (www.nationalsample.com) je jedním z největších výzkumných panelů v Česku. Společně s panely na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku a nově též na Ukrajině a v Thajsku tvoří National Sample. Tyto panely slouží pro kvalitní a rychlé on-line sběry dat o internetové populaci. Disponují početnou skupinou více než 210 000 aktivních respondentů.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Energie
- Zelené světy: Mišpule, strom s výjimečnou historií a bohatou chutí, a rady pro stříhání rostlin (audio)
- Nájmy se zvedly ve většině případů do 10 procent, ukazují data za první letošní kvartál
- Ceny nemovitostí stoupají. Jaké jsou ceny a prodeje nejen v krajských městech?
- Úroková kalkulačka 2025: Kolik vynese spoření v bance?
- Lex Plyn posiluje obranu proti výpadkům v energetické síti a otevírá cestu investorům
- Levnější bydlení jen tak nepřijde. Stavební práce i materiál pokračují ve zdražování